D&D Wizards skrotar ”ras” i 1DnD

Status
Not open for further replies.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
En liten, obetydlig, men extremt högljudd minoritet.
Och en minoritet som det paradoxalt nog verkar vara väldigt viktigt för att de i själva verket är en majoritet. För på något sätt gör det nämligen att man "har rätt" om man är en majoritet…
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Jag är inte säker på att det är vad som händer. Den allmänna debatten är inte så välkomnande för olika perspektiv (åsiktskorridoren, osv) och Wizards förefaller följa efter dem som högljutt exkluderar människor som tänker fel.
Att hävda att någon följer människor som tänker fel tyder ju på att det finns ett rätt i frågan. Det handlar om olika sätt att bemöta och se på vad som är vägen framåt. Rätt och fel handlar om vilken sida av diskussionen någon står på, ett sådant tankesätt hindrar ju all form av konstruktiv diskussion mellan grupperna.

Sen upplever jag inte att det finns en åsiktskorridor, tvärsom tror jag inte vi har haft en så öppen diskussion som vi just nu har vilket skapar ett allt mer polariserat klimat där folk istället för att snacka med varandra skriker på varandra om hur dum den andra sidan är vilket leder till att någon måste gå in och låsa diskussionen för att skapa ett inkluderande samtal. Där alla åsikter tillåts, där alla yttringar och perspektiv tillåts är inte ett rum som skapar frihet att uttrycka sig. Tvärsom så skapar ett samtalsklimat där alla får tala ostört och framföra åsikter oavsett hur vulgära de än är en begräsning av det fria ordet där högljudda minoriteter, oavsett sida i debatten, tar över samtalet. Att någon tar ansvar och begränsar hur samtalet får föras tyder endast på ett samtalet kan bli konstruktivt istället för destruktivt.

Det är enormt tröttsamt, oavsett sida på talaren, att höra om åsiktskorridorer istället för att anlägga lite nyanser och se att ett samtal utan regler för hur samtalet ska föras exkluderar majoriteten av människor. Det finns liksom skäl att vi enats om vilka åsikter som är OK och vilka som inte är OK, det handlar inte om begränsningar i en vidare mening det handlar om att sätta somliga begränsningar för att inkludera fler röster i samtalet, röster som annars känns ett obehag att tala för de vet att om de talar kommer någon som är stark i sina åsikter köra över och diktera villkoren för samtalet varpå den som har mindre makt tystnar och lämnar samtalet och då hamnar vi en diskurs där inga problem finns för den som ser problemen vågar inte tala längre.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Den allmänna debatten är inte så välkomnande för olika perspektiv (åsiktskorridoren, osv) och Wizards förefaller följa efter dem som högljutt exkluderar människor som tänker fel.
Se: Toleransparadoxen.

Det här med "tänker fel"… Det handlar mer om exakt på vilket sätt de "tänker fel" än att de tänker fel. Något folk som använder det där argumentet ofta väljer att bortse från. När man exkluderar rasister till exempel är det ju inte för att de "tycker annorlunda" utan för att det specifika annorlunda-tänk de har är rasistiskt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Se: Toleransparadoxen.

Det här med "tänker fel"… Det handlar mer om exakt på vilket sätt de "tänker fel" än att de tänker fel. Något folk som använder det där argumentet ofta väljer att bortse från. När man exkluderar rasister till exempel är det ju inte för att de "tycker annorlunda" utan för att det specifika annorlunda-tänk de har är rasistiskt.
Vi är helt överens. Jag är tolerant mot alla - utom de som är uppenbart intoleranta.

Jag värnar inte om rasistiska åsikter.
Jag värnar om upplysningens ideal, kreativ frihet, och ett kritiskt sakligt samtal med mångfald av perspektiv.
Och jag står upp mot intolerans - även om det är någon annan än fascister som är intoleranta.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Det minimala stödet för TSR3 pekar onekligen i den riktningen.
De har ju också problemet att de inte har något de säljer, annat än hårda, tomma, ord … RPG Pundit är så vitt jag kan förstå anti-wok-RPG-leagues ideologiska ledare. Hade varit intressant att veta hur mycket han säljer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är lite impad av din förmåga att vara arg, provocerande höger utan att bli permabanad. Du tycks ha satt dina poäng i Gå på men inte över den osynliga linjen. 😘
Ja det är inte lätt att vara höger på ett forum fullt med wokeister där det råder en uteslutande intersektionell woke- vänster hegemoni men jag fortsätter att fight the good fight 😘.

Skämt åsido dock .

du är medveten om att bara för att jag inte infinner mig i den hegemoni som råder här inne så gör det mig inte till höger .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
@Dr_Dängrot om vi lyfter perspektivet och inte fastnar i woke, icke-woke, höger, vänster och allt däremellan. Vad grundar du din kritik i när det kommer till bytet av begrepp för "race" till exempel? Vad är dina tankar? Vilka problem ser du komma ur detta och vilka problem är det som inte blir lösta genom byte av begreppet?

Du behöver så klart inte svara, men du är klok och du kan även vara saklig, det är jag väl medveten om. Dela dina tankar, jag är nyfiken på vad du tänker om förändringen. Och försök, är du vänlig, att inte använda en allt för hård jargong utan istället se nyktert på saken även om du är kritisk.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
RPG Pundit är så vitt jag kan förstå anti-wok-RPG-leagues ideologiska ledare. Hade varit intressant att veta hur mycket han säljer.
Det lär vi aldrig få veta. Hans YouTube-kanal har i alla fall 6 280 prenumeranter. Det är inte noll men antagligen marginellt sett till WotCs kundkrets.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Det lär vi aldrig få veta. Hans YouTube-kanal har i alla fall 6 280 prenumeranter. Det är inte noll men antagligen marginellt sett till WotCs kundkrets.
Och Wizards officiella DnD-YT-kanal har 413 000 prenumeranter.

Pundit postade ett klipp för fyra dagar sedan: 2741 visningar.
Wizards postade ett klipp för tre dagar sedan: 105845 visningar.

Så den högljudda sekten är (sett till antalet prenumeranter) 69 gånger större än verklighetens folk …
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Ja det är inte lätt att vara höger på ett forum fullt med wokeister där det råder en uteslutande intersektionell woke- vänster hegemoni […]
Jag skulle nog påstå att det inte är lätt på ett forum oavsett politisk hemvist om man ägnar sig åt:

Hyperboler
Generaliseringar
Halmgubbar
Delailing
Öknamn
Provokationer

Undviker man detta samt är saklig och framförallt trevlig är jag övertygad att det kommer vara lekande lätt på forumet oavsett politisk hemvist.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle nog påstå att det inte är lätt på ett forum oavsett politisk hemvist om man ägnar sig åt:

Hyperboler
Generaliseringar
Halmgubbar
Delailing
Öknamn
Provokationer

Undviker man detta samt är saklig och framförallt trevlig är jag övertygad att det kommer vara lekande lätt på forumet oavsett politisk hemvist.
Tack för din åsikt , den har registrerats. 😘
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Pundit postade ett klipp för fyra dagar sedan: 2741 visningar.
Wizards postade ett klipp för tre dagar sedan: 105845 visningar.
Finns det någon rollspelskanal som tydligt profilerar sig med åsikter som går i motsatt riktning från Pundit? Jag tänker att det hade varit intressant med två åsiktsbärare i olika ändar av skalan som jämförelse.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Finns det någon rollspelskanal som tydligt profilerar sig med åsikter som går i motsatt riktning från Pundit? Jag tänker att det hade varit intressant med två åsiktsbärare i olika ändar av skalan som jämförelse.
How to be a great GM är väl uttalat progressiv tror jag bestämt. Nu handlar dock inte hans kanal enkom om D&D så det kanske blir en dålig jämförelse?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Finns det någon rollspelskanal som tydligt profilerar sig med åsikter som går i motsatt riktning från Pundit? Jag tänker att det hade varit intressant med två åsiktsbärare i olika ändar av skalan som jämförelse.
Tänker samma sak med AP. Critical Role är uttalat progressivt och har en plus miljon tittare per avsnitt. Vad är anti-woke-folkets stora AP hit?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Finns det någon rollspelskanal som tydligt profilerar sig med åsikter som går i motsatt riktning från Pundit? Jag tänker att det hade varit intressant med två åsiktsbärare i olika ändar av skalan som jämförelse.
Matt Colville. Jobbar aktivt med inkludering och diversifiering både i sina produkter och sin anställnings/rekryteringspolicy. Sensitivitetsläsare. Hela klabbet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Matt Colville. Jobbar aktivt med inkludering och diversifiering både i sina produkter och sin anställnings/rekryteringspolicy. Sensitivitetsläsare. Hela klabbet.
Av en ren händelse också en av de som bevisat att det går att tjäna pengar på att skriva rollspel då han tack vare ett par lyckade kickstarters kunnat starta sitt eget rollspelsföretag med åtskilliga heltidsanställda.

Allt som krävs är visst att man är en woke social justice warrior.

(...och har lite tur, och är villig att spendera några årtionden med att bygga upp en stor följarbas).
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Matt Colville.
Colvilles YouTube-kanal har 417 000 prenumeranter. Det är många. Onekligen många fler än Pundit. Men woke och anti-woke (eller vilka benämningar man nu ska använda?) är såklart inte den enda förklaringen. Colville har en rätt gedigen meritlista har jag för mig.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Colvilles YouTube-kanal har 417 000 prenumeranter. Det är många. Onekligen många fler än Pundit. Men woke och anti-woke (eller vilka benämningar man nu ska använda?) är såklart inte den enda förklaringen. Colville har en rätt gedigen meritlista har jag för mig.
Att han är vän med Matt Mercer och CR-gänget, och under en tid skrev för deras serietidning, har nog inte direkt varit till nackdel för honom ;)
 
Status
Not open for further replies.
Top