NYHET Wizards of the Coast drog in över 1 miljard dollar under 2021.

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Hasbro som äger Wizards of the Coast har släppt sina resultat för 2021.. Yaikes är allt jag säger.

Artikel om att WotC drog in över 1 miljard dollar:
https://icv2.com/articles/news/view/50387/wotc-sold-over-950-million-tabletop-games-2021?

Mer detaljerad resultatrapport:
https://www.businesswire.com/news/h...it-and-Earnings-Growth-for-the-Full-Year-2021

Vore intressant att veta hur mycket som var D&D kontra Magic: The Gathering.

och en diskussionstråd om det på enWorld:
https://www.enworld.org/threads/wotc-makes-over-1b-in-2021.685921/


Och med tanke på att WotC's vd nu är VD för Hasbro, så räkna med mer satsning på spel. WotC's nya VD var ju tidigare ansvarig för Xbox-expansionen för Microsoft och jobbat med Amazons e-handel direkt till kund...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker det är intressant hur WotC växt under åren.
Hasbro köpte WotC 1999 för $325M.
2021 var WotCs vinst $547M, vilket stod för 74 % av hela Hasbro-koncernens vinst under 2021.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,284
Jag tycker det är intressant hur WotC växt under åren.
Hasbro köpte WotC 1999 för $325M.
2021 var WotCs vinst $547M, vilket stod för 74 % av hela Hasbro-koncernens vinst under 2021.
...74% av hela HASBRO?

Det är ändå ett företag som äger Transformers, GI Joe, Power Rangers, My little Pony som ren IP, har licens på femtioelva till för leksaker (Star Wars, Star Trek, Sesame Street, m. fl) utöver sina egna klassiska brädspel som Monopol, Cluedo, Twister, Axis and Allies, Diplomacy och frakkin' Trivial Pursuit!

Att WotC står för 74% av deras vinst är helt galet. Och borde säga något om framtiden, men jag kan inte komma på vad.
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Tyvärr inget som visar hur mycket Magic: the Gathering drar in kontra D&D.

Mina ekonomikunskaper är lite för dåliga för att reda ut vad exakt de olika begreppen de svänger sig med i deras resultaträkning betyder. Men 72% av Hasbros "Operating Profit" kom från WotC.
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Här är lite mer siffror

Skrollar man nedåt på den sidan ser man att "Hasbro Entertainment" verkar vara det som går sämst för Hasbro.
Jag antar att det är filmerna baserade på leksaker.

Här är en annan intressant sida

Där kan man välja olika år och sedan Table view eller Chart view.
Där kan man konstatera att de största leksaksföretagen över tid är:
- Lego
- Bandai-Namco
- Fisher-Price
- Nerf
- Barbie
- Hasbro

Värt att notera:
- Barbie ägs av Mattel, så de ska läggas ihop.
- Nerf ägs av Hasbro så de ska läggas ihop.
- Lego är ungefär lika stort som alla andra leksaksproducenter tillsammans. :oops:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,115
Location
Göteborg
Skrollar man nedåt på den sidan ser man att "Hasbro Entertainment" verkar vara det som går sämst för Hasbro.
Konstigt, med tanke på att rapporten Ulfgeir länkade ovan säger så här:
  • Net revenues increased 17% to $6.42 billion
    • Wizards of the Coast and Digital Gaming segment revenues up 42%
    • Entertainment segment revenues up 27%
    • Consumer Products segment revenues up 9%
"Consumer Products" är alltså traditionella brädspel och leksaker, "Wizards of the Coast and Digital Gaming" är precis vad det låter som, och "Entertainment" är musik, film och tv.

Det är IOFS möjligt att de i vinsten för Entertainment där har räknat in att de under året sålde av allt som hade med musik att göra.

Varför ser balansen i övrigt ut som den gör? Tja min killgissning är att marknaden för Monopol väl är rätt mättad, och vad gäller leksaker har de många stora konkurrenter. Men D&D och Magic är ohotade marknadsledare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Jag bara killgissar här men hur kan vi förstå att distributionsleden av leksaker i Sverige flyttat ut på internet? Typ, vad hände med Stor & Liten och därefter det danska företaget BR? Det kanske påverkar Hasbro?

Sedan är det ju oerhört fascinerande att så många människor ändå dras till kultur i stil med filmer, serier, böcker och olika former av spel däribland rollspel. Kanske kan Mazlows behovstrappa förfinas: den narrativa tillfredsställelsen, en del av självtillfredställelsen?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konstigt, med tanke på att rapporten Ulfgeir länkade ovan säger så här:

Net revenues increased 17% to $6.42 billion
- Wizards of the Coast and Digital Gaming segment revenues up 42%
- Entertainment segment revenues up 27%
- Consumer Products segment revenues up 9%
Du måste skilja på Net Revenue, som alltid är positivt, för det är bara inkomst.
Och på Operating Profit, som är inkomst minus utgift.
Siffrorna nedan är miljoner dollar.
Code:
              Net Revenue  Operating Profit
               2021  2020  2021  2020
Consumer Prod  3982  3650   401   308
WotC & Digit   1287   907   547   420
Entertainment  1152   909   -92  -141
 
Top