Nekromanti Wizards ang. Sneak

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Hittade detta på wizards forum:

End result: you can sneak attack with any weapon you want (ranged sneak attacks must be within 30 feet).
--------------------
Andy Collins
Designer/Editor
Wizards of the Coast RPG R&D


Poblemet låg enligt honom i att lite text hade stannat kvar som hört till en tidigare version av PHB. Där de tänkt använda sneak som en multiplikator (som crit), men då de valde extra d6 tyckte de att "anything goes" vad det gäller vapen.
Det framgår dock inte om det finns en begränsning för armor eller så.

Grattis alla powergamers som vill vara en Fighter med plåtrustning och greatsword..flanka på....och ge extra d6:or i skada /images/icons/tongue.gif

Nåväl vad är en bal på slotten...

PS: inte för att detta ändrar min åsikt, eller tolkning DS

"When the DM laughs it is already to late"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Notera att eftersom sneak-attacken gör sin skada genom en massa extra tärningar så spelar det ju inte så fasligt stor roll vilket vapen man använder, framför allt inte på höga nivåer. För en level 7-rogue så är skillnaden i att göra en sneak attack med ett greatsword och med en dolk 6d6 mot 4d6+1d4, eller 21 mot 17 i medel. På level 7 kan väl 4 hp hit eller dig spela kvitta...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Jag förstår inte heller vad det är som krypit upp i Königs röv angående Sneak Attack. Jämför skadan vilken spellcaster, undantag bard, i spelet kan kruta in på motsvarande levels.

.... och det där konstanta grinandet om powergamers så fort någon kan reglerna bättre än en själv börjar bli lite väl uttjatat. Barnsligt dessutom. Detta forum blir mindre och mindre attraktivt att besöka för varje ny dag.

[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Grattis alla powergamers som vill vara en Fighter med plåtrustning och greatsword..flanka på....och ge extra d6:or i skada "
För varje 2 levels av Rogue som krävs för att få en extra D6 ger man upp i genonsnitt 4 hit points*, ett bonus feat, och en minimal men ändock skillnad i BAB. Visst, man får skill points och jox, men de är ju tämligen oväsentliga för en tänkt powergamer som bara vill charka, eller? Och om han envisas med plåtrustning får han mindre nytta av dessa skills (armor penalty). Och hur ofta kan han flanka mot för att vara än sämre rogue än en rogue och en sämre fighter än en fighter?

Nog för att det kan se fånigt ut, eller bryta mot invanda föreställningar, men powergaming? Näe, ge mig en Monk/Rogue med stunning fist (stun > sneak attack) om jag skall powergama... fast jag har inte dödsanalyserat den kombon heller.

(Jo, jag vet ni andra tjatade till leda om detta i en annan tråd, men jag höll käften då, så nu är det min tur. :p)

*Skillnaden mellan 2D10 och 2D6.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
G

Guest

Guest
Amen!

"While the wicked stand confounded
Call me, with thy saints surrounded"
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Personligen tycker jag det är rätt åt powergamerserna om de tar några extra levlar rouge bara för att få sneak attack. För när dom kommit upp några levlar får man väl hoppas att dom extra skillpointens är till någon nytta för en eller två extra tärningar i sneak attack är då som en piss i havet. Tror mig när jag säger att D&D3e är balanserat jag har en powergamer/rulez lawyer i den spelgrupp jag är spelledare åt. Han tänkte göra en lika felaktig och över dängar mäktig gubbe som i han kunde göra i Ad&d och märkte att kryphållen inte fanns längre. Han kunde inte bli bäst på allt samtidigt utan bara på halv bra på mycket. Så det tar jag som att balansen i spelet är bättre. Men jag reserverar mig för prestige klasserna som jag inte har använt mig av än.
Sen tycker jag även att det är bra att spelarna kan vara mycket mera än endast rouge eller fighter. Multi class är utmärkt som det funkar i D&D3e. Jag tycker att det är bra att man kan bryta klass arketyperna.
Synd bara att inte sneak attacken blev som dom först tänkte med critar för det skulle följa bättre i spelets anda.....
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ang. forumet

Så gjorde det här inlägget inte saken bättre.

Tänk på hur du formulerar dig lite i fortsättningen bara... det är allt jag begär..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
JA.. powergamers måste väl också få lite hjälp? allt för mycket ängas ju åt att kasta skit på dem så det är väl bra att det finns saker som förenklar deras spelanden lite..

Kan vi få ett slut på kobold/powergamer/munchkin jakten nu?

tack!

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
<I>Synd bara att inte sneak attacken blev som dom först tänkte med critar för det skulle följa bättre i spelets anda.....</I>

Ummm, varför gör du inte bara en husregel? Fast det kanske du redan har gjort.
 
Top