Nekromanti Wizards ändrar sin nya tredjepartslicens

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Wizards of the Coast kommer efter klagomål från kunder och tredjepartstillverkare att revidera sin nya Game System License. Så här säger Linae Foster, D&D Licensing Manager på WotC:

Linae Foster said:
We recognize the important role third party publishing support plays in the success of the 4th Edition of Dungeons & Dragons. We have listened to the community and our valued colleagues and have taken their concerns and recommendations to heart. Our commitment to the health of the industry and hobby gaming lifestyle is reflected in the revisions to the Game System License.
Gissningsvis har de insett att det inte är någon vits med att ha en licens om ingen tredjepartstillverkare är intresserad av att använda den.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Det folk verkar ha gruffat mest om är att WotC när som helst och utan anledning kan dra in licensen för en viss tredjepartstillverkare; samt att de (fast det här tycks vara en extremt illvillig tolkning av licenstexten) kan knycka bra material och göra det till sitt eget.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Vad jag läst (dock inte i licensen) att Wotc kan tvinga den andra parten att betala rättegångskostnader i en tvist, oavsett hur det går. Stämmer det verkligen?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Tja, under punkt 11.4 i den nuvarande licensen står:

Licensee will be responsible for all legal costs, including Wizards’ attorneys’ fees, associated with any action required by Wizards to enforce the terms of this License.
så det verkar stämma.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Lite OT, men jag läste just ett spännande inlägg om det där med copyright på spel, minns inte var. Där länkades till denna sida
http://www.copyright.gov/fls/fl108.html
... och vad jag förstår av den så kan man inte ha copyright på ett spel i USA. Så om jag gör en spelprodukt som är 100 % kompatibel med D&D, men bara undviker att nämna "D&D", så är det helt ok. Men det här med licenser handlar om att att folk som gör produkter vill ha D&D/d20-loggan på dem antar jag?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Så om jag gör en spelprodukt som är 100 % kompatibel med D&D, men bara undviker att nämna "D&D", så är det helt ok.
Inte fullt så enkelt. Du måste också undvika att referera till övrig IP som WotC har. Det är en krånglig väg att vandra för att ange kompatibilitet, och jag vet faktiskt inte riktigt var gränsen går.

Men det räcker inte att låta bli att säga "D&D".

/M
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
OK. Mitt favo ämne det här så det kan hända att jag blir lite väl teknisk och att jag kan låta en aning dryg men det är mest för att jag har dragit det här femtioelva gånger, både på engelska och svenska... :gremsmile:

I svensk rätt utgår man ifrån att ett spel, som sådant, i stort sätt - saknar immaterialrättsligt skydd. Ett spels regler kan inte patenteras, de kan inte som sådana upphovsrättsskyddas och de kan inte vara varumärken.

Vad som kan vara skyddat, i Sverige, är det sätt på vilket man beskrivit spelets regler. Namn, även fiktiva, är nästan undantagslöst inte upphovsrättsligt skyddade. Spelets namn kan skyddas som ett varumärke (under förutsättning av att det inte är beskrivande). Dungeons & Dragons är ett varumärke medan Basic Roleplaying inte kan vara det p.g.a. att det är beskrivande.

Termer som används i spelet är inte några varumärken, främst därför att dom inte används som sådana men även för att dom oftast är beskrivande eller funktionella eller bägge två samtidigt.

Det är även tillåtet att indikera kompatibilitet om så är nödvändigt för att konsumenterna ska förstå vad varan skall användas till. EG-domstolen har till och med tillåtit användandet av andra företags logotyper när det har visat sig vara nödvändigt.

Mindflayer och Beholder ägs alltså inte av Wotc, inte heller AC, Shift, etc. Det bör också noteras att d20, som en vedertagen förkortning av "dice 20" eller som en beskrivning av en metod för att spela ett spel inte kan registreras eller inarbetas som varumärke i EU. Det finns fö. ett EU-varumärke som heter d20, det ägs av lastbilstillverkaren MAN och är en beteckning på en motor - vilket är helt OK.

Detta är alltså situationen i Sverige och EU. Det som betyder något för WotC:s konkurrenter är dock de regler som gäller i USA.

I USA kan man patentera ett spelsregler. Själva regeln går dock inte att upphovsrättsskydda men det lättare att få skydd för beskrivningar av dem, jämfört med Sverige. Även i USA krävs det dock att ord och symboler används som varumärken för att de ska få skydd, och beskrivande och funktionella termer kan sällan skyddas som varumärken.

WotC äger allstå inte heller i USA några varumärken som heter Mindflayer eller Beholder. Inte heller kan de göra anspråk på att äga AC, Shift eller någon annan spelterm. Dessa förblir "public domain". Även i USA får man indikera kompatibilitet men svängrummet får anses snävare.

För att få använda ett annat företags logotyp - vilket GSL tillåter - krävs tillstånd i USA.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Tack! Mycket klargörande. Som jag fattar detta skulle man t.ex. kunna skriva ett spel på svenska som (i stort) använder sig av D&D´s spelsystem, om man undviker att direktöversätta textstycken.
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Necross said:
Tack! Mycket klargörande. Som jag fattar detta skulle man t.ex. kunna skriva ett spel på svenska som (i stort) använder sig av D&D´s spelsystem, om man undviker att direktöversätta textstycken.
Korrekt. Om man undviker direktöversättningar och gör sina egna formuleringar så är man helt grön. Gör man det dessutom som ett icke-kommersiellt projekt så finns det inget WotC kan klaga på. Ett kommersiellt projekt löper, rättsligt sätt, endast en risk och det är att WotC försöker påstå att man försöker rida på deras renommé. Men om man ser till att ha ett namn på spelet som inte påminner om D&D, t.ex. inte har ett "&" i namnet och inte imiterar deras layout då har dom inget att hämta. Risken för påhopp från WotC (av något slag) borde dock inte vara särskilt stor så länge man håller sig till den svenska marknaden...
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
När jag så här i efterhand läser igenom mitt inlägg från i natt så borde jag nog förtydliga en punkt. I EU:s varumärkeslagstiftning framgår det uttryckligen att ett varumärke ger varumärkesrättsinnehavaren en rätt att:
Marks said:
The proprietor shall be entitled to prevent all third parties not having his consent from using in the course of trade...
"The course of trade" översätts till Svenska som "näringsverksamhet".

Syftet med den här regeln är att slå fast att privat, icke-kommersiell användning av ett varumärke faller utanför varumärkeslagstiftningens omfång och det är pga. denna regel som ett icke-kommersiellt projekt som syftar till att klona D&D inte kan angripas vare sig varumärkesrättsligt eller marknadsrättsligt (marknadsrättsliga regler gäller bara näringsidkare).

I USA är det inte solklart att icke-kommersiell användning av ett varumärke faller utanför omfattningen av varumärkeslagstiftningen. De federala domstolarnas domslut spretar åt lite olika håll men pekar mot att icke-kommersiell användning av ett varumärke faktiskt faller utanför omfattningen av varumärkeslagstiftningen.

Problemet är att, i motsats till Europa, så är det i USA den som blir anklagad för intrång som måste bevisa att han agerat icke-kommersiellt. I EU är det alltså den som påstår att ett intrång skett som har bevisbördan för att intrånget skett inom ramen för näringsverksamhet. Det verkar också vara så att i USA anser man att om man länkar till en sida som är kommersiell så blir ens egen sajt smittad, så är det inte i EU, i vart fall inte i Sverige.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Okej då får du förklara

WotC äger allstå inte heller i USA några varumärken som heter Mindflayer eller Beholder. Inte heller kan de göra anspråk på att äga AC, Shift eller någon annan spelterm. Dessa förblir "public domain".
Ett förtydligande, tack.

Säger du med detta att du anser att "Mind Flayer" och "Beholder" är i Public Domain?

Det går emot min egen uppfattning, som baserar sig på min lekmannamässiga uppfattning om Copyright, till skillnad från Varumärkesrätt.

/M
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Okej då får du förklara

Magnus Seter said:
WotC äger allstå inte heller i USA några varumärken som heter Mindflayer eller Beholder. Inte heller kan de göra anspråk på att äga AC, Shift eller någon annan spelterm. Dessa förblir "public domain".
Ett förtydligande, tack.

Säger du med detta att du anser att "Mind Flayer" och "Beholder" är i Public Domain?

Det går emot min egen uppfattning, som baserar sig på min lekmannamässiga uppfattning om Copyright, till skillnad från Varumärkesrätt.
I USA använder man termen "public domain" även i varumärkessammanhang om sådana termer som är generiska eller på annat sätt aldrig kan bli varumärken. Meningen "Dessa förblir 'public domain'", i min av dig citerade text, syftar på den närmast föregående meningen: "Inte heller kan de göra anspråk på att äga AC, Shift eller någon annan spelterm." Det är alltså spel - oech regeltermer som är "public domain", fö. både i upphovsrättslig mening och i varumärkesrättslig mening.

Orden "Beholder" och "Mind Flayer" skulle kunna vara varumärken om de användes som sådana men det gör inte WotC, alltså är de inga varumärken.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Okej då får du förklara

Men skapelserna Beholder och Mind Flayer då? Inte begreppen, men hela kreationerna?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Okej då får du förklara

peterb said:
Orden "Beholder" och "Mind Flayer" skulle kunna vara varumärken om de användes som sådana men det gör inte WotC, alltså är de inga varumärken.
Att de skulle vara varumärken (trademarks) har väl WotC mig veterligen aldrig påstått. Däremot hävdar de att de tillhör deras intellectual property.

Hur funkar det då?

(Beholders och mind flayers är ju bevisligen påhittade speciellt för D&D. De bygger inte på några mytologiska eller folkloreistiska förlagor.)
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Okej då får du förklara

Eksem said:
Men skapelserna Beholder och Mind Flayer då? Inte begreppen, men hela kreationerna?
Dante said:
peterb said:
Orden "Beholder" och "Mind Flayer" skulle kunna vara varumärken om de användes som sådana men det gör inte WotC, alltså är de inga varumärken.
Att de skulle vara varumärken (trademarks) har väl WotC mig veterligen aldrig påstått. Däremot hävdar de att de tillhör deras intellectual property.

Hur funkar det då?

(Beholders och mind flayers är ju bevisligen påhittade speciellt för D&D. De bygger inte på några mytologiska eller folkloreistiska förlagor.)
Själva idéen som ligger bakom Beholder och Mind Flayer saknar som sådan upphovsrättsligt skydd. Konceptet som sådant saknar alltså skydd. Namnen är inte heller skyddade. Varelsernas egenskaper saknar också skydd. Vem som helst får beskriva ett väsen som svävar, består bara av ett stort huvud med tentakler och som har magiska förmågor. Vad som kan vara skyddat är beskrivningarna av dessa varelser, deras egenskaper och samhällen. Detta är vad som gäller i Sverige.

Ur svensk synvinkel är det alltså inte så särskilt krångligt. Dessvärre är situationen i USA lite mer förvirrad. Den federala appelationsdomstolen för den 9:e kretsen, som bla. täcker Kalifornien, har tillåtit upphovsrättsliga anspråk för karaktärs- och plot-line koncept i samband med filmer och TV-serier. Det har lett till att många företag numera gör anspråk på att äga koncepten bakom olika fenomen i filmer, romaner och som synes spel. Om man till detta lägger att man kan förlora rätten att kräva skadestånd vid intrång i USA om man inte slår vakt om sina rättigheter har lett till att företag gör väldigt svepande anspråk på upphovsrätt. Straffet för ett felaktigt upphovsrättsanspråk är mycket lågt (5.000 USD) och det väcks nästan aldrig åtal för sådana brott så det lönar sig att ta till i överkant.

9th. Circuit har blivit kraftigt kritiserade i doktrinen och andra appelationsdomstolar har nekat skydd för koncept (t.ex. den som har hand om New York m.m.). Faktum kvarstår dock - det finns en möjlighet att vinna ett mål om äganderätten till koncept i USA och därför så påstår WotC att dom äger hela konceptet "Beholder" och inte bara det sätt på vilket dom beskrivit konceptet.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Nu vet jag inte ifall dom ändrat på det men mig veterligen var det rätt mycket gruff om licenstagarna var tvungna att upphöra med försäljningen av 3,5 produkterna. Problemet för förlagen är att dom lagda tryckkostnaderna på tidigare 3,5 produkter som inte blivit sålda blir då omöjliga att få igen. Jag vet inte men jag kan tänka mig att ett par av tredjeparts förlagen ligger ute med kostnader för en hel del böcker, dvs dom har böcker ute som måste sälja fler exemplar innan dom går med vinst.

Nån som är insatt i licensen som kan varifiera det, då jag bara läst det på andra forum?


//Flurtis
 
Top