Kan man skriva en hel rollspelsprodukt som en nästad punktlista med samma struktur som Wittgensteins tractatus?
Som jag tolkar texten, och
Wikipedia-artikeln, så handlar detta inte om en lista uppifrån och ned utan något som går i spiral. Om betraktande, tanke, agerande. Om att kunna ta in
all fakta, forma sig en bild och sedan föreslå en handling. Att
varje handling sedan måste ta hänsyn till tidigare handlingar och faktaformaliserande, antingen i att det är en lag eller att
det inte längre stämmer och man behöver uppdatera sin bild.
At the beginning of Proposition 6, Wittgenstein postulates the essential form of all sentences. He uses the notation
- stands for all atomic propositions,
- stands for any subset of propositions, and
- stands for the negation of all propositions making up ξ ¯ .
---
Vad jag har gjort ovan är att omtolka detta till the game loop (men där jag har ignorerat feedback)...
- Rules
- Models
- Action
...vilket kan kan ses som ett stigande spiral:
Kort svar:
Nej, det går inte att använda detta som en lista.
Ja, det går att använda detta i form av en process.
Det jag tycker rollspelstext misslyckas med är att hitta de första looparna som sätter förförståelsen för att kunna gå på djupet. Varför är karaktärsskapande först när man inte ens vad man ska använda karaktären till?
Neotech Edge spenderar 70 sidor på rollpersongenerering men jag visste fortfarande inte vad man skulle göra i spelet efter läst dessa sidor! Sitter just nu och läser
D&D5:s
Players Handbook och tio första sidorna är skitbra på att förklara vad rollspel är, men bara för någon som redan är insatt. Man hade med lätthet kunnat ersätta texten med en spel-loop och förklara samma sak på mycket mindre yta på ett mer intuitivt och engagerande sätt.