Witcher säsong 3 - Spoilers

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Najs! Kommer åka ut i skärgården i övermorgon så jag måste tyvärr vänta med att titta tills jag kommer hem (morgondagen är fullspäckad).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Alltså, den här serien är sjukt dålig. Tror det tog mig ändå till säsong 3,5 att förstå varför (och då såg jag ändå om säsong 1).

Ingen av huvudkaraktärerna har någon motivation annat än vad "ödet" talat om för dem. De har inga direkta karaktärsdrag som gör att jag vill känna något för dem. Witchern själv går runt och gör saker för ingen annan motivering än att "det är det enda rätta". Ciri lullar runt och tänker att hon ska bli drottning eller något annat stort. Jag hatar vad skådespelaren gör med Riddarsporre, där han spelar honom som en comic relief ur Xena istället för Geoffrey Chaucer ur En riddares historia. Yennifer fick fram något sorts karaktärsdrag i den här tredje säsongen där hon formar moderliga band till Ciri, men annars har hon kutat runt världen med motivationen att bli mäktig. Varför ska jag engagera mig i det?

Allting saknar en uppbyggnad. Saker bara händer plötsligt och får 1-2 meningar exposition för att förklara i efterhand. De var tvungna att säga att Yennifer hyser moderliga känslor för Ciri rakt ut för att publiken ska förstå. Dialogerna är pinsamt dåliga - som om manusförfattaren haft tankar i vari dialogen ska gå men sedan sammanfattat den, återigen bidrar detta till att allt saknar en uppbyggnad. Finns ingen plantering, utan de försöker skörda direkt. Det är väl ondingen och hans alv som fick en någorlunda uppbyggnad, men så försöker de chocka igenom med en plötslig vändning. Jag vill ha chansen att forma min egen bild och sedan få den infriad eller krossad, inte bara plötsliga vändningar!

Åtminstone är miljöerna snygga. Mindre naket denna säsong också. Jag gillar de bitar som skapar en mytologisk stämning.

Men bristfälligheten kan inte bara vara manusförfattarnas fel. Känns som det måste vara en undermålig bokserie också som lutar sig alltför mycket på den mytologiska stämningen, om jag även ska ta in de cinematiska filmerna från datorspelen. Jag blir dock rätt avtänd på att spela spelen, om det är det enda som finns.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Har sett ett och ett halvt avsnitt.

Jag tyckte att första säsongen var riktigt bra och andra var ju egentligen kass på många sätt men samtidigt underhållande och väldigt so bad it’s good, så jag kan inte klaga på upplevelsen när jag såg den, jag hade väldigt kul.

Hittills har jag mest spridda tankar, kommer med något mer sammanhängande längre fram.

Serien är lika härligt pulpig och lika tv-spelig som säsong 2. Det känns som att de skruvat upp de fåniga sakerna ännu mer nu, men då serien blir rolig då gör det inget.

Ciri är verkligen jättejobbig hittills. Hoppas att hon blir mer uthärdlig senare.

Mitt största klagomål med förra säsongen var att Gerhalt bara var muskler och ingen hjärna. Likadant här hittills. Han besegrar monster bara med svärd och styrka medan jag alltid fattat det som att en witcher måste vara slug och väl inläst på fakta om monstret, kunnig i alkemi och att göra fällor och sånt. Hade hellre velat att han McGuyverat sig ur situationer med monstren.

Apropå monster är den absolut bästa scenen hittills det rullande monstret som verkar vara jätteförsiktig så att det inte förstår den löjligt vältrimmade häcklabyrinten! Skrattade gott åt det! 😂

Är det bara jag eller känns det inte som att de klippt budgeten rejält för denna säsong?

Henry Cavill är superduktig och när ensam upp en väldigt stor del av serien! Han har dock hittills väldigt lite att göra.

Alverna är lika värdelösa som vanligt, men det är awesome med en alv med tuppkam!

Jag fattade inte det där med att barden skulle vara bete? Hur var han det?

Nå, det var lite spridda tankar. För tidigt att säga något definitivt om säsongen, vi får se varthän det bör.

EDIT: Glömde säga innan. Det är hiskeligt roligt hur de lägger in moderna ord här och där, exempelvis ”fans” och ”brainstorming”. Vet inte om det är så i böckerna men om inte är det en välkommen nyhet då det är så kul 😁
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Har sett avsnitt 1-6 nu. Har så blandade känslor för denna säsong hittills, så mycket dåligt men samtidigt såpass mycket bra att jag inte kan komma mig för att ogilla vad jag ser.

För det första, denna säsong lyfter inget av det jag tycker är intressant med konceptet The Witcher. För mig är kärnan i The Witcher att ett monster plågar ett område. Geralt ska döda monstret, men måste vara mer än stark. Han måste vara slug, kunnig om monstrets svagheter och duktig på fällor. Monstret är dessutom knutet till ett moraliskt/tematiskt dilemma som Geralt hamnar mitt i. Situationen kompliceras av att Geralt egentligen känner mer samhörighet med monstret än de människor som anlitade honom.

Allt detta ovan kastas ut genom fönster! Monstren är istället närmast pliktskyldigt inkastade som kanonmat och besegras bara med rå styrka. Väldigt trist!

Å andra sidan är designen på de flesta monster fräcka! Monstret som består av mänskliga kroppsdelar var något av det mest intressanta jag sett i monsterväg!

I övrigt är serien för det mesta väldigt ful. Vet inte om de behövt skära ner på budgeten i denna säsong men allt från kostym till rekvisita till foto är mycket fulare än vad jag minns att tidigare säsonger var.

De tre huvudpersonerna spelas allihopa av duktiga skådisar! Men stackars Henry Cavill har verkligen inget att göra denna säsong. Geralt följer pliktskyldigt med storyn men är inte alls särskilt aktiv.

Precis som i förra säsongen har det ruskigt svårt att hålla koll på avstånd. Folk reser på en dag över sträckor som jag upplever är flera mil och jag har ingen aning i vilket förhållande alla platser är till varandra. Jag fattar dessutom inte hur folk kommunicerar med varandra när de är ifrån varandra. En gång rymmer Ciri och Geralt hämtar henne. Yennifer säger att Geralt är på väg med Ciri, men då Geralt kommer från ett helt annat håll undrar jag hur Yennefer kan veta det?

Storpolitiken är mestadels tråkig och ibland obotligt korkad. Vi har en spionmästare som lurar kungen men en slug plan. Sen avslöjar han för kungens bror att han lurats helt utan orsak! Varför?! Och varför skulle jag bry mig om det politiska ränkspelen, jag gillar ju ingen av karaktärerna som utför dem!

Alverna är lite mer uthärdliga i denna säsong.

Yennefers story i trollkarlarnas lya är seriens höjdpunkt! Och det är lite kul i och med att det var bland de saker jag tyckte minst om i förra säsongen.

I avsnitt 5 och 6 lyfter serien! Älskar balen i avsnitt 5, här blir det politiska spelet intressant och Geralt får mer att göra! Och avsnitt 6 var riktigt maffigt med en del överraskningar och får många poäng bara för att det är då balls to the wall!!!

Allt som allt tycker jag hittills att denna säsong är korkad, missar det viktigaste med The Witcher, väldigt underhållande, ibland dålig men ibland bra! Otroligt splittrat. Vi får se vart det leder 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Okej, har sett de två sista avsnitten nu. De var rätt mycket tråkigare än avsnitt 5 och 6. Att följa upp den maffiga striden i magikerborgen med detta var lite av ett antiklimax.

Platser och avstånd fortsätter att förvirra. Yennifer är i Skellinge, men hade det inte varit för att jag spelat Witcher 3 hade jag inte haft en aning ifall det var en stad, ett land, en kontinent eller nåt annat.

Politiken har åter igen gått ner till bottennivå. Ett lands styre ställs helt på ända för att någon tjuvlyssnar bakom en vägg. Det är riktigt komiskt och jag skrattade gott, men jag tror det är tänkt att vi ska ta det på allvar.

Precis som @Rickard säger så är dialogen inte så bra, alla bara säger högt vad de tänker och känner.

Däremot känner jag att fotot blev bättre de här två sista avsnitten. Och striderna känns för första gången i seriens historia inte som ett tv-spel.

Allt som allt var det en del toppar och en del dalar i denna säsong. Om man stänger av hjärnan och enbart ser den som underhållning är den trevlig. Det stora problemet gör mig är de politiska intrigerna, den stämningen går inte ihop med något annat tycker jag. Men i slutändan hade jag ändå kul när jag såg säsongen 🙂
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Så vad jag tycker är bra med Witcher.

Det är extremt bra filmat. Högkvalitet rakt igenom.

CGI:n, utöver monstren, är helt sömlösa, vilket är rätt häpnadsväckande med tanke på att det är en tvserie.

Inomhusmiljöerna är (tack vare den sömlösa CGI:n) fantastiska. Kostymerna är väldigt bra också.

Striderna är välkoreograferade.

Jag gillade sjätte avsnittet (första i andra släppet) där det äntligen började hända saker rent story-mässigt. Det finns någonting bra däri och jag gillar att, om man kisar, så finns det inte karaktärer som är goda eller onda (precis som monstren häxkarlen slåss emot) utan bara olika perspektiv där folk tror och kämpar för just sin lösning. Just gråzonen är verkligen skitbra, men hur det presenteras är kasst.

---

Det här är antagligen det sista jag ser med Witcher. Jag är en av få som faktiskt gillar Blood Origin och den animerade serien var väl ... sevärd. Så jag kommer antagligen kolla på spinoff-serierna men inte själva huvudserien.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Inte för att spoila för mycket av böckerna, men mosterjagande är bara en del av berättelsen, resten är karaktärsporträtt och politik. Det är mycket politik och maktspel genom hela bokserien.

Jag rekomenderar bokserien oavsett vad man tycker om tv-serien, det finns mycket nyans och andra vinklar som inte får plats i ett visuellt medium.

Jag tycker säsong 3 är ok, gillade främst balen i avsnitt 5(?) Och att de tre huvudpersonerna äntligen får vara lite familj. Hade nästan velat se mer av den delen
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Inte för att spoila för mycket av böckerna, men mosterjagande är bara en del av berättelsen, resten är karaktärsporträtt och politik. Det är mycket politik och maktspel genom hela bokserien.

Jag rekomenderar bokserien oavsett vad man tycker om tv-serien, det finns mycket nyans och andra vinklar som inte får plats i ett visuellt medium.
Absolut, jag har inte läst böckerna så min kritik av avsaknad av monster samt politiken gäller bara tv-serien, det kan tänkas att det höra bättre i böckerna.

Det största problemet för mig är att vi i serien har två olika koncept som inte alls stöttar varandra. De politiska delarna är väldigt generiska och hade kunnat förekomma i typ vilken fantasivärld som helst. Samtidigt har vi en otroligt fantasirik värld med djinner, troll, förvandlingar, sagor såsom Skönheten och odjuret och så vidare. Och allt detta är helt frånkopplat storpolitiken. Det fanns delar i första säsongen då detta blandades på ett bra och finurligt sätt, som när Ciris pappa förvandlades till en igelkott. Men i denna säsong skulle politiken och det fantastiska kunna vara två separata världar i två separata serier.

Men som sagt, denna kritik är inte riktad mot böckerna. Det kan absolut vara så att böckerna gör detta mycket bättre 🙂 Och det är ju en högst personlig invändning 🙂

Jag tycker säsong 3 är ok, gillade främst balen i avsnitt 5(?) Och att de tre huvudpersonerna äntligen får vara lite familj. Hade nästan velat se mer av den delen
Håller helt med! Jag gillar säsongen trots de saker jag tycker är mindre bra, och det är härligt att se huvudkaraktärerna som en familj 🙂
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Jag såg första avsnittet. som var helt okej, men hela tiden skar sig dialogen för mig. Sen kollade jag runt lite och såg att resten skulle vara mer sånt, för att de visst skulle använda bokens dialog nu, och att inga senare avsnitt fick höra poäng. Så jag hoppade där och då. Förra säsongen plöjde jag igenom huvudsakligen på första avsnittets meriter, det var ett intressant monster-of-the-week-avsnitt, sen blev det inga fler sådana.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Sett klart säsong 3 nu. Riktigt dåligt, i alla fall i jämförelse. Med darr på ribban klarar det sig över "uselt"-gränsen, men det är knappt. Sista avsnitten fick jag faktiskt tvinga mig igenom. 4/10
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
En sak som jag blir irriterad över, nu när jag får en himla massa Witcher-nyheter i mitt Google-flöde, är hur den lömske Stregobor gick in och offrade sig med eldmagi ... men han har ju varit en antagonist-karaktär genom två säsonger och han är ju en genial illusionist. Varför är det ingen (teve)Witcher-vetare som höjer frågan att han bara lurade alla att han offrade sig?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Såg precis avsnitt 6

Saker jag inte gillade: Magikerna känndes väldigt svaga. Detta är liksom några av de mäktigaste Magikerna på kontinenten och de slåss väldigt vekt. Jag köper att de blev överraskade och överfallna i natten, men fighten mot alverna var riktigt dålig.
Tycker hela Cahirs del blev dåligt timad och rushad. Blev mest ett "huh?" Samma med Rience och hans kumpan.

Vad jag gillade: Vilgefortz fight känndes nice, riktigt häftigt, bra koreografi. Bra sätt att lägga tyngd i en skurk.

Minns från inte så mycket från hur det gick till i boken kring dessa händelser, men trots att jag ändå tycker att avsnitten hittils har varit ok, så var detta en tydlig nedgång i kvalitet anser jag. Får se om nästa avsnitt levererar
 
Top