Nekromanti Witchcraft?

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Är det någon här på forumet som har spelat rollsplet Witchcraft? Hur är reglerna, och är de bra? Hur är världen, och stämningen? Är spelet bra?

Ridijeck
som är intresserad av konceptet "nutida häxor"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Allt jag kan uttala mig om är reglerna, som är Unisystem (samma som i AFMBE). I AFMBE fungerar reglerna alldeles utmärkt - det är dessutom både snabbt och nästan i närheten av realistiskt. Faktiskt ett av mina favoritsystem.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Tja, jag har aldrig spelat spelet, men det står hemma i hyllan, så...

Som redan har nämnts används Unisystem som regelsystem. Det innebär i korthet grundegenskap + färdighet + 1T10 över en svårighetsgrad. Magireglerna är dock lite annorlunda.

Världen är ganska fri, och man väljer själv vad man vill göra med den.

Själv tycker jag att det bästa med spelet är magisystemet som är både coolt och inspirerande.

Gå till <a href="http://www.edenstudios.net/witchcraft/index.html">Eden Studios</a> för mer information.

/Jakob
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
WitchCraft!

Javisst spelar jag det! WitchCraft är faktiskt ett av de få spel som jag orkat läsa igenom! /images/icons/wink.gif

"Hur är reglerna, och är de bra?"

- Som de säger nedan; WitchCraft kör med the Unisystem, ett enkelt system (en bra egenskap i mina ögon).

"Hur är världen, och stämningen?"

- Kan ta väldsbeskrivningen vid ett senare tillfälle (01:26, skola imorgon), men den är ganska väl genomtänkt, stämningen är god och de har faktiskt läst på ett och annat om bl.a. Wicca.

"Är spelet bra?"

- Ja. Spelet duger gott att köpa 'as-is' (även om mitt impulsköp på 400:- kanske var i dyraste laget..) och är bra som inspirationskälla till annat också. Definitivt bättre än Mage 2:nd ed., IMHO.

//MiDNiGHT. - som är en del av konceptet "nutida häxor".. nästan.. /images/icons/wink.gif

 

Rödhake

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
61
Location
Småland!
Re: WitchCraft!

jag skulle nog inte kunna spela witchcraft seriöst med tanke på wicca, MEN ETT HUMOR SPEL KANSKE, ELLER TRAGEDI TILLOCHMED !""!""!

Can you say kuh-THOO-loo?
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Wicca!

Ville bara säga att Wicca inte behöver vara oseriöst... Min flickvän håller på med det och har gjort det i flera år... Jag kan väl inte säga att jag tror att det funkar. Men hon gör ju det och på det sättet kan hon "trolla" eftersom hon påverkar sig själv undermedvetet med hjälp av en ritual eller besvärjelse!

Gabriel - www.MithrilOrden.Com
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: WitchCraft!

Nu centreras det ju inte just på Wicca, utan på magi i allmänhet. Det finns dock en sammanslutning av magiker som kallar sig för och i någon mån praktiserar Wicca.

"jag skulle nog inte kunna spela witchcraft seriöst med tanke på wicca, MEN ETT HUMOR SPEL KANSKE, ELLER TRAGEDI TILLOCHMED"

Har du något emot Wicca? Själv har jag svårt för trångsynthet. Tror du inte på det? Tja, jag kan knappast klandra dig för det.

//MiDNiGHT. - A non-believer.
"You are free to do what you wish, as long as it does not harm anyone." - Anton LaVey, The Satanic Bible

 
Top