Wish

Just Shadowdark spelar jag med ungdomar, så dickmove är lite deras bread and butter...!
Behöver inte vara ungdomar, spelar med medelålders lärare och ingenjörer och ibland undrar jag om inte deras största behållning är mina konfunderade miner när jag försöker dra någonting ur röven försöka få världen att hänga samman.

Mitt enda minne av wish är att spelaren önskade att gruppen skulle teleporteras till den största skatten i ländsänden. Detta visade vara en drakes hoard. Ej illasinnat påhitt av DM, för detta var en färdig kampanj där det förekom en drake med jättestor hoard.

EDIT: Alla dog.

Wish är svår, för det är så kittlande med den där monkeys paw aspekten där önskningen kan komma med en baksida… men samtidigt måste man börja psykoanalysera sin spelledares personlighet baserat på vilken typ av rollspel de spelar. Är det bara som att hoppa ned i en vulkan att leka med den här leksaken? Finns det något samspel alls? Jag skulle nästan stoppa spelmötet och fråga spelledaren i förväg om deras stil och tankesätt.

Mitt enda minne av wish är att spelaren önskade att gruppen skulle teleporteras till den största skatten i ländsänden. Detta visade vara en drakes hoard. Ej illasinnat påhitt av DM, för detta var en färdig kampanj där det förekom en drake med jättestor hoard.

EDIT: Alla dog.
Låter ju som en minnesvärd död!

Du har en poäng, sålänge man kör ett friare mer egenskapat sandlådeäventyr med spelarfokus går det bra. Men alla äventyr som skrivna går ju att genväga igenom med rätt önskan, oavsett om det är gammalt eller nytt, rälsen finns ju där i olika grad sålänge det finns story. Tänker inte att det är ett problem att den är problematisk, vilket den är för vissa typer av äventyr, men det kan som sagt vara bra att släppa kontrollen ibland :)
det här är en bra reflektion.
Om det finns ett bara lite styrt äventyr, så kan wish ställa till det.

Men det gäller ju även en hel del "högnivåmagi" som inte är wish.

I dnd kan ju find the path, commune, teleport eller gate få liknande konsekvenser fast lite mindre.

När det gäller wishen så kan en sl vara hjälpt av att veta var gränsen är tänkt att gå.

I dnd har man ju i olika upplagor specat mer precist vad wishen klarar och vad den inte klarar, jag gillar det,
men förstår de som vill ha den äldre wishen som egentligen kräver att sl tar den på uppstuds och snabbt snor ihop nackdelar, konsekvenser.

Vissa sl flyter på bra här men en del (många?) Behöver mer hjälp.

Back