Wish

verlandes.

rollspelskollektivet
Ett tips jag ser här och var är att husregla bort Wish-besvärjelsen från diverse D&D-baserade spel, men varje gång (alla två) tillfällen jag låtit mina spelare få tillgång till den besvärjelsen har det resulterat i otroliga ögonblick.

Första gången det hände så misslyckades spelaren med sitt slag och ett lovecraftsk tentakelmonster från helvetet drogs fram, vilket blev en hel kampanj.
Andra gången (nyss) så resulterade det i en skitskoj och lång diskussion om formulering och ordval.

Så jag fattar inte den här oron kring Wish, låt kaoset flöda. Det kommer bli bra, och dina spelare kommer att fatta hur farlig besvärjelsen är.

Ett tips jag ser här och var är att husregla bort Wish-besvärjelsen från diverse D&D-baserade spel, men varje gång (alla två) tillfällen jag låtit mina spelare få tillgång till den besvärjelsen har det resulterat i otroliga ögonblick.

Första gången det hände så misslyckades spelaren med sitt slag och ett lovecraftsk tentakelmonster från helvetet drogs fram, vilket blev en hel kampanj.
Andra gången (nyss) så resulterade det i en skitskoj och lång diskussion om formulering och ordval.

Så jag fattar inte den här oron kring Wish, låt kaoset flöda. Det kommer bli bra, och dina spelare kommer att fatta hur farlig besvärjelsen är.
Är inte det här en spell som tydligt visar att en del spelledare är rädda att släppa för mycket på kontrollen?

Oavsett, kul att det gett så bra utdelning vid ditt spelbord! Jag skulle liksom inte kunna låta bli att sätta en rejäl twist på wish om mina egna spelare i tidigare gruppen använde den. Inte för att vara taskig, utan för att jag skulle fungera som Efrets som tar varje chans att tolka till värsta möjliga scenario för det egna nöjets skull. Kan bland ihop de olika andarna nu, men jag är helt klart mer i sinnelag med andarna som helst ser hur saker går åt helvete när du är otydlig med din önskan.

1 miljon ädelstenar sa du? Absolut, synd bara att de även kommer markera din grav då du skrikande krossas under dem! Den mest magnifika grav i denna värld, absolut. Och nog alltid fick du din önskan, lömska kanalje!

Stor skillnad på Wish vid enstaka tillfälle och Wish på spellistan, methinks.
Wish i 5e

Sista delen av wish gör att den är ganska öppen och bjuder in till tolkning. Sen finns det den tidigare delen som har mer tydligt specat saker som wish kan göra. Men det finns en klausul om att sträcka sig bortom det ramverket.

Potentiellt dåligt när man har en utplanerad kampanj man vill köra.

Kul när när man bygger en kampanj kring spelarnas hittepå.

En del spelledare är nog bara rädda för att visa sitt sanna jag. Själv hatar jag när spelledare ska vända spelarnas påhitt emot dem hela tiden ;)

Edit; det är mer handlingen än spelledaren jag hatar.

En del spelledare är nog bara rädda för att visa sitt sanna jag. Själv hatar jag spelledare som ska vända spelarnas påhitt emot dem hela tiden ;)
Och jag älskar det. Även som spelare. Men jag anpassar mig efter grupp. Vet jag att gruppen hatar det så skulle jag inte var oginn i min tolkning. Möjligen lite tokig och knasig, men framhålla det positiva i önskningen.

Det mest oväntade man kan göra är att inte bara ge spelaren vad de bad om, utan även tolka önskningen snällt till deras fördel.

Men fair enough, jag sa ju själv bara för nån dag sedan att allt inte måste vara orginellt i nån annan tråd...

Stor skillnad på Wish vid enstaka tillfälle och Wish på spellistan, methinks.
Min (för all del begränsade) erfarenhet är att den inte varar särskilt länge på spellistan och/eller att den används extremt sparsmakat (pga alla risker som är inblandade).

Last edited:
Ett tips jag ser här och var är att husregla bort Wish-besvärjelsen från diverse D&D-baserade spel, men varje gång (alla två) tillfällen jag låtit mina spelare få tillgång till den besvärjelsen har det resulterat i otroliga ögonblick … Så jag fattar inte den här oron

Det är här skon klämmer. Spelar man DnD på det gamla sättet finns det ingen planerad handling, och Wish kan inte förstöra spelledarens plan, för han har ingen. Spelar man DnD på det nya sättet är Wish ångest eftersom den kan paja rälsen, kortsluta mysteriet eller göra den förplanerade, föregivet episka slutstriden trivial.

Det är mycket i modern DnD som skaver, då det är med av traditionella skäl fastän det inte passar i den spelstil som WotC i praktiken promotar (förskriven berättelse).

Last edited:
Det är här skon klämmer. Spelar man DnD på det gamla sättet finns det ingen planerad handling, och Wish kan inte förstöra spelledaren plan, för han har ingen. Spelar man DnD på det nya sättet är Wish ångest eftersom den kan paja rälsen, kortsluta mysteriet eller göra den förplanerade, föregivet episka slutstriden trivial.

Det är mycket i modern DnD som skaver, då det är med av traditionella skäl fastän det inte passar i den spelstil som WotC i praktiken promotar (förskriven berättelse).
För mig är det nog något slags mellanting. Jag har oftast någon sorts plan, eller åtminstone en tanke om vart jag tror det barkar (och som jag därmed preppar för). Tror min spelstil skulle ses som rälsande av vissa (jag tycker inte det själv, men har sett en del väldigt strikta definitioner av vad en öppen spelstil innebär, och där är inte jag).

Däremot så tycker jag inte det förstör om spelarna avviker från den väg jag tror att de är på, och det kaos som Wish innebär omfamnar jag helhjärtat.

Har inte spelat DnD men det känns som att ett problem är att motståndet inte kan använda samma saker som spelarna, för då hade det varit omöjligt. Om spelarna kan ha wish i sin spellista så kan motståndet också ha det. Klart slutbossen har ett antal minions med detta, redo att användas son counterspells för wishes tillsammans med lite resurrection och liknande.

Hela världsbygger skulle också påverkas. Vilken regent skulle inte lägga beslag på wish eller anlita magiker med wish. Massproducera spellböcker med wish.

Vet inte vilka begränsningar som finns att skaffa wish eller om man automatiskt får den vid någon level.

Har inte spelat DnD men det känns som att ett problem är att motståndet inte kan använda samma saker som spelarna, för då hade det varit omöjligt. Om spelarna kan ha wish i sin spellista så kan motståndet också ha det. Klart slutbossen har ett antal minions med detta, redo att användas son counterspells för wishes tillsammans med lite resurrection och liknande.

Hela världsbygger skulle också påverkas. Vilken regent skulle inte lägga beslag på wish eller anlita magiker med wish. Massproducera spellböcker med wish.

Vet inte vilka begränsningar som finns att skaffa wish eller om man automatiskt får den vid någon level.
Ska sägas att jag spelar Shadowdark som ju får sägas vara en variant av D&D. Båda gånger mina spelar har fått det så är det för att de vid levling har haft flax och slumpat fram ett magiskt pergament som genom ännu större tur visade sig innehålla just Wish.
Men absolut, de gånger som spelarna har använt besvärjelsen så har de blivit lovligt byte för allsköns onda trollkarlar och demoner.

Last edited:

Tänker att detta är kärnan. Wish har ju möjligheten att helt ändra kampanjens karaktär, vilket också öppnar för möjligheten till att den skapar kampanjer man inte vill spela. Man till exempel gör motståndet trivialt och hela den centrala spänning som finns i äventyret går förlorat,vad blir kvar av kampanjen då? En ny kampanj, men vad det den man ville köra? Finns dock utrymme för spelare att göra asmycket kul med det istället för att försöka "vinna". Har själv mest haft kul med det, men är en ganska transparent och avslappnad SL som gillar att samskapa. Senast i Mörk Borg äventyret Sepulchre of the swamp witch hade vi en spelare som önskade sig till toppen, men vad spelar det för roll att vara kunglig när världen dör runt en?
Det är här skon klämmer. Spelar man DnD på det gamla sättet finns det ingen planerad handling, och Wish kan inte förstöra spelledarens plan, för han har ingen. Spelar man DnD på det nya sättet är Wish ångest eftersom den kan paja rälsen, kortsluta mysteriet eller göra den förplanerade, föregivet episka slutstriden trivial.
Du har en poäng, sålänge man kör ett friare mer egenskapat sandlådeäventyr med spelarfokus går det bra. Men alla äventyr som skrivna går ju att genväga igenom med rätt önskan, oavsett om det är gammalt eller nytt, rälsen finns ju där i olika grad sålänge det finns story. Tänker inte att det är ett problem att den är problematisk, vilket den är för vissa typer av äventyr, men det kan som sagt vara bra att släppa kontrollen ibland :)

För mig är det nog något slags mellanting. Jag har oftast någon sorts plan, eller åtminstone en tanke om vart jag tror det barkar (och som jag därmed preppar för). Tror min spelstil skulle ses som rälsande av vissa (jag tycker inte det själv, men har sett en del väldigt strikta definitioner av vad en öppen spelstil innebär, och där är inte jag).
Jag tänker att detta i praktiken är en rätt vanlig spelstil. Min känsla är också att många spelgrupper har ett tydligt (men ofta implicit) socialt kontrakt och att många spelare som spelar förskrivna berättelser skulle använda Wish på ett sätt som inte sabbar SLs plan. För att det är lite av en dick move att säga "jag önskar att jag och mina vänner befinner oss på samma plats som slutbossen" och därmed sinka 20 spelmöten SL-prepp.

Du har en poäng, sålänge man kör ett friare mer egenskapat sandlådeäventyr med spelarfokus går det bra. Men alla äventyr som skrivna går ju att genväga igenom med rätt önskan, oavsett om det är gammalt eller nytt, rälsen finns ju där i olika grad sålänge det finns story. Tänker inte att det är ett problem att den är problematisk, vilket den är för vissa typer av äventyr, men det kan som sagt vara bra att släppa kontrollen ibland :)
Min poäng är att om man spelar platsbaserat utforskande där spelarna sätter målen för sina rollfigurer så går inget sönder om de önskar sig till hex 0407 eller rum 123. Eller för den delen att vara rikast i världen. Då utforskar de den hexen, det rummet eller har en massa pengar, men spelet forstätter efter det. Eller så tar det slut, vilket också är okej.

Jag tänker att detta i praktiken är en rätt vanlig spelstil. Min känsla är också att många spelgrupper har ett tydligt (men ofta implicit) socialt kontrakt och att många spelare som spelar förskrivna berättelser skulle använda Wish på ett sätt som inte sabbar SLs plan. För att det är lite av en dick move att säga "jag önskar att jag och mina vänner befinner oss på samma plats som slutbossen" och därmed sinka 20 spelmöten SL-prepp.
Just Shadowdark spelar jag med ungdomar, så dickmove är lite deras bread and butter...!

Back