Windows - hur funkar det?

16 GB RAM räcker inte för att jobba med layout, grafik och video kan jag berätta.
Åtminstone inte samtidigt…

Men ja, nä, åtminstone om man ska jobba med lite rejälare böcker, videos eller komplex grafik så är ju 16 lite för lite för att det ska flyta riktigt smidigt. 8-16 funkar för "normal användning" och de flesta spel, men jag har förstått att min användning inte är normal…

Om jag sitter i indesign och väljer "redigera original" på en bild, så att den öppnas i photoshop så får jag i 99% av fallen "ditt virituella minne är nästan slut".

Om jag minns rätt kan du avdela en del av din hårddisk att bli virtuellt minne för Photoshop. Då flyter det smidigare.

Alltså, problemet där tänker jag ju är den pyttelilla ssd:n. 256gb är vad mina äldre elever har, så det är ett välbekant problem.

EDIT: Jag blir dock lite fundersam – just "Photoshop äter RAM, särskilt med högupplösta/komplexa bilder" borde ju vara ett problem på både mac och windows tänker jag; en och samma bild öppnad i samma program borde ju kräva samma utrymme i ramminnet. Och nog finns det väl macar med små hårddiskar?

Är det här ett windowsspecifikt problem? Jag frågar inte liksom för att sätta dit nån eller försvara windows, men jag är genuint nyfiken.

Last edited:
Om jag minns rätt kan du avdela en del av din hårddisk att bli virtuellt minne för Photoshop. Då flyter det smidigare.
Det är det som sker automatiskt – men när det då är så att 192 av 238 gb används så blir det nog lite svårt =)

Det är det som sker automatiskt – men när det då är så att 192 av 238 gb används så blir det nog lite svårt =)
Jo, men man kan låsa en del av hårddisken till Photoshop, så att den alltid hålls fri.
Men visst, då behöver det finnas mer ledig plats.

Allt minne på Windows är virtuellt redan. När ett program allokerar minne, är det egentligen plats i Paging File som allokeras. Maskinens RAM används av Memory Manager som en cache. Så jag förstår inte varför Photoshop skulle behöva implementera detta självt? Ja, förutom att Adobe alltid gör konstiga saker.

Program idag äter minne. Det är liksom inte ens lönt att titta vilka OS som är minnessnåla, när en facebookflik som man lämnar öppen i Chrome kan äta upp 14 GB, eller en youtube flit 6 GB. Detta är verkliga exempel.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att det är skillnad på minnesanvändning. Det kan vara "förallokering", där man i princip säger till operativet "jag kommer nog att behöva 1 GB minne, så reservera det till mig om ifall att, men om någon annan behöver det mer så får de det".

Jag kan tex inte hitta något OS som funkar bra som desktop på mina gamla 8 GB laptops. Sure, som mediaspelare eller enklare servers funkar det, men det är för lite för en typisk "office, web, mail, media".

Folk snackar ju om att MacOS flyter på riktigt bra med 8GB ram, men jag har inte testat själv.

Folk snackar ju om att MacOS flyter på riktigt bra med 8GB ram, men jag har inte testat själv.
Det kan jag intyga. Jag sitter på en M1:a med 8 GB internminne. Används till allt möjligt (men inte Photoshop – det har jag inte haft lust att betala för), och har senaste operativet – och jag upplever inga som helst problem på nämnda områden.

Det känns svårt att säga utan att kunna jämföra samma dokument på två olika datorer, känner jag – jag är helt med på att MacOS antagligen äter mindre RAM i grunden, och eventuellt också tar upp mindre hårdiskutrymme.

Överlag är modernt Windows väldigt utrymmeskrävande, och ganska dåligt på att självt rensa upp efter sig. Det funkar OK om man har en större hårddisk – 512gb eller 1tb. Men 256 är liksom inom ramarna för vad Windows självt tycker sig ha rätt att svälla och krympa inom.

Min Windowsmapp är just nu på 75gb, "Program files" på 120+70. Visserligen är då Steam på 45 och Unity på 20, men skippar man dem så blir det ändå 200gb.

Det finns säkert anledningar till det här – med okomprimerad data kanske man slipper att processorn använder tid på dekomprimering, vad vet jag – men resultatet är ändå att Windows tar en himla massa utrymme.

Jag har ingen aning om hur mycket plats MacOS har; min M1-macbook är hemma och jag är på jobbet. Men jag är lite sugen på att plocka fram någon lite tyngre bok och testa att öppna den (och dess bilder) i båda operativsystemen och se hur mycket hårddisk/minne som används…

(Men nog måste den sortens benchmarks redan ha gjorts, va?)

Den här sprillans nya windowsdatorn är bra mycket långsammare en den helt vanliga macbook air från 2021 som jag hade på mitt förra jobb.
Det här är en reell och beklaglig skillnad: Det finns liksom inte direkt några "dåliga macar", men på windows-sidan är en dator absolut inte garanterad att vara bättre för att den är ny, utan det kan handla om enskilda komponenter, hur de sitter ihop etc. Det finns nya, bra windowsmackapärer att köpa men det är absolut mer jobb att identifiera dem.

Anekdotiskt märker jag inte mycket skillnad mellan windowsdatorn jag skriver detta på och ovan nämnda M1-macbook som jag fått låna från jobbet. Det är lite hugget som stucket rent prestandamässigt vad jag märkt, så länge jag inte spelar spel (där vinner windowsburken) eller bryr mig om batteriet eller fysisk smidighet (där vinner macbooken).

Den här sprillans nya windowsdatorn är bra mycket långsammare en den helt vanliga macbook air från 2021 som jag hade på mitt förra jobb.
Sprillans nytt exemplar av en tio år gamma modell ser det ut som, tycker jag. Liksom, 250 gig hårddisk, 16 gig disk och typ åtta bitar grafikminne är extremt barskrapat för att vara 2026.

Übereil

Jag växlar dagligen mellan MacOS, Windows och Linux. Det är inte så jäkla stor skillnad faktiskt. De är bra/irriterande på sina egna sätt. Det där att "mac bara funkar" håller jag inte alls med om. Det är en massa knussel hela tiden tycker jag, och det handlar mest om vad man är van vid. The Devil you know, osv.

Back