Windows 10 - ingen support

Nion

Warrior
Den 14:e oktober slutar Microsoft supporta Windows 10 och min dator har inte rätt hårdvara för att kunna uppdatera till Windows 11. Egentligen har jag vetat detta länge men har skjutit problemet framför mig, och idag fick jag en liten klump i magen över det hela.

Hur farligt är det att fortsätta köra Windows 10? Är det som att be om virus och ransomeware attacker? Vad har jag för andra alternativ? Byta till Linux? Nånstans läste jag att man kan tvinga igenom en uppdatering till elvan trotts att man inte har rätt specs.

Jag är lite i samma båt.
Söker du på YouTube finns en massa videos om hur du "fuluppdaterar" till Win 11.
Nu har jag ingen större lust att uppdatera eftersom jag har 11:an på jobbet och inte ser någon fördel. Plus att min hemma-laptop pustar och stånkar en hel del redan med 10:an.
Men de kommer tydligen att erbjuda en fortsättning på säkerhetsuppdateringar, bara inte systemuppdateringar.
Just nu står det så här i mina Inställningar: "Registrering för Windows 10 utökade säkerhetsuppdateringar kommer snart."

Men de kommer tydligen att erbjuda en fortsättning på säkerhetsuppdateringar, bara inte systemuppdateringar.
Får man bara säkerhetsuppdateringar är ju allting lugnt. Man kommer att veta om man kör huvudet i väggen på något annat.

Du kan ju titta på Linux-distributionerna Bazzaite och Bluefin. Om de skulle passa dig beror på ditt use case. Jag har kört Bluefin sedan ett år tillbaka just pga av att min hårdvara var för dålig för att uppgradera till Win11. Det har funkat bra för mig.

Såhär tänker jag:

Vi är inte riktigt längre i eran där något OS har ett säkerhetshål a' det i Windows… jag vill säga XP? som gör att man är känslig för cyberattacker bara genom att ha nätverkskabeln inkopplad.

Så länge man idkar rimlig försiktighet – skyddar sig mot phishing, ger fan i att ladda ner skit från otrygga hemsidor osv, har windows defender aktiverad, håller sina vanliga program uppdaterade med t.ex. winget upgrade --all – så löper man rätt liten risk.

Personligen körde jag windows 11 direkt när jag fick möjlighet – jag visste att windows 10 skulle sluta supportas så då var det väl lika bra att köra direkt, tänkte jag. Överlag känns det som ett misstag att tänka på sitt OS som något permanent som aldrig förändras; lite som att tänka sig språket som något oföränderligt. Eller sitt boende. Det händer grejer, och det ingår så att säga lite i konceptet. Inget är permanent eller för evigt, att förvänta sig det är mest att garantera sig själv besvikelse.

Därmed inte sagt att Windows 11 bara är kattungar och regnbågar. Jag tycker själv att väldigt mycket är sämre – Windows 10s startmeny var i mina ögon den bästa, till exempel. Men det är väldigt najs att kunna söka/filtrera i aktivitetshanteraren, och att kunna ha microsofts nya Terminal-app som default är också väldigt trevligt. Så lite bra, lite dåligt.

Men jag har full respekt för att vilja hålla liv i gamla burkar. Jag är dålig på det – mina brukar slitas rätt rejält, och jag har dåligt tålamod med långsamma datorer så jag köper nytt med några års mellanrum. Men det är en bra sak att inte göra som mig här.

Vad jag hade valt hade nog berott på datorns användningsområde. Är det bara surf och jobb som jag mest gör i webbläsare – 100% någon linuxversion. Är det spel – Bazzite kanske?

Jag skulle nog bara stanna i Win10 om jag hade specifik programvara (spel, adobe, affinity) som jag inte kunde få att funka i Linux.

Men då har jag en del Linuxvana sedan tidigare.

Last edited:
Jag skulle nog bara stanna i Win10 om jag hade specifik programvara (spel, adobe, affinity) som jag inte kunde få att funka i Linux.
Har funderat allvarligt på att konvertera laptopen till Linux. Enda abret är att mitt musikbibliotek ligger i iTunes, och jag blir matt av tanken på att behöva tagga om varenda fil...

Har funderat allvarligt på att konvertera laptopen till Linux. Enda abret är att mitt musikbibliotek ligger i iTunes, och jag blir matt av tanken på att behöva tagga om varenda fil...

Vi skall köpa ny dator snart (tar gärna tips), och jag funderar seriöst på att försöka hålla liv i den gamla genom att doppa tån i linuxträsket

Egentligen har jag vetat detta länge men har skjutit problemet framför mig, och idag fick jag en liten klump i magen över det hela.
Du är inte den enda som tryckt på "remind me later" och plötsligt insåg att "later" nu på sin höjd ligger en vecka bort kan jag säga.

Tack för alla svar! Det känns iaf som att om jag inte gör något dumt så kan jag fortsätta använda datorn en tid framöver utan risk för cyberattacker.

Jag tänker jag ska flytta över känsliga saker till en extern hårddisk för säkerhets skull. Men har nog typ inget känsligt. Datorn används mest som en surfmaskin.

Just nu står det så här i mina Inställningar: "Registrering för Windows 10 utökade säkerhetsuppdateringar kommer snart."

Om det är så här är det ju lugnt! Hur kan man få det här bekräftat? Det är inget jag läst om innan.

Tack för alla svar! Det känns iaf som att om jag inte gör något dumt så kan jag fortsätta använda datorn en tid framöver utan risk för cyberattacker.

Jag tänker jag ska flytta över känsliga saker till en extern hårddisk för säkerhets skull. Men har nog typ inget känsligt. Datorn används mest som en surfmaskin.

Om det är så här är det ju lugnt! Hur kan man få det här bekräftat? Det är inget jag läst om innan.
Det har funnits info begravd på olika ställen om att de skall ge den möjligheten i 1 år till.
Kanske kommer det att kosta 30 dollar, kanske kommer det att vara gratis.
De säger att det bara är ett år, sedan är det definitivt slut, hör ni det. Men jag vetefan jag... om det är en hel massa användare som inte vill byta, vad skall de göra?

Vad jag har läst så ska användare inom EES kunna få behålla Win10 med säkerhetsupåpdateringar i ett år till. Detta ska kunna gå att aktivera från WindowsUpdate programmet från den 14:e (typ). Detta enda aber är att man måste logga in med ett Microsoftkonto för att det ska aktiveras. (Tror jag)

Jag är inte speciellt orolig. Jag sitter i ungefär samma sits, med två maskiner som kör Win10 som jag inte uppgraderat till Linux än (resten av mina maskiner kör jag Linux på), men jag ser det ungefär som om man har en risig bil. Att byta till en annan risig bil kostar pengar (eller, i det här fallet, arbete), och det enda jag gör är att byta en packe kända problem mot en packe okända.

Jag har dessutom mina datorer bakom en kapabel, dedikerad brandvägg. Så, eventuella brister måste initieras inifrån, och jag är rätt trygg med mina egna rutiner.

Lägg till det att jag inte lagrar något direkt på datorerna, allt ligger lagrat på en NAS med dubbel redundans, så tre diskar av tolv måste hanverera samtidigt för att jag ska tappa något. Så, även om något skulle ske med datorerna, så är det egentligen bara en tidareläggning av linuxuppgraderingen, jag förlorar inte något.

Största problemet är att Microsoft försöker tvinga genom en uppdatering. Det är min dator, de har ingen rätt att installera någonting utan mtt samtycke.

Den 14:e oktober slutar Microsoft supporta Windows 10 och min dator har inte rätt hårdvara för att kunna uppdatera till Windows 11. Egentligen har jag vetat detta länge men har skjutit problemet framför mig, och idag fick jag en liten klump i magen över det hela.

Hur farligt är det att fortsätta köra Windows 10? Är det som att be om virus och ransomeware attacker? Vad har jag för andra alternativ? Byta till Linux? Nånstans läste jag att man kan tvinga igenom en uppdatering till elvan trotts att man inte har rätt specs.
Jag har en sådan där billig kinesisk mini-dator med windows 11 på. Den får vara till sånt som inte går att göra på annat sätt.

I övrigt tog blixten min bra dator med windows 10 på för några månader sen, och jag funderar allvarligt på att bara gå tillbaka till Linux på skrivbordet igen och köpa en begagnad dator från någon som uppgraderat att köra det på. Nuförtiden går det tydligen rätt bra att köra Steam och spela på Linux också. (Förra datorn användes rätt mycket som om den vore ett tvspel med Steam på istf Playstation Now/MS Gamepass.)

Och hela min rollspelsproduktionssvit funkar lika bra på Linux som på Windows, så det spelar ingen roll ur det perspektivet.

Jag har en sådan där billig kinesisk mini-dator med windows 11 på.
Nu blev jag nyfiken. Menar du minidator eller "liten mikrodator"? En minidator är typiskt stor som ett kylskåp och går på trefas (i kontrast med stordatorn som typ var ett rum). En typisk desktop/laptop är en mikrodator.

Har du hittat en billig minidator så är jag väldigt sugen...

Nu blev jag nyfiken. Menar du minidator eller "liten mikrodator"? En minidator är typiskt stor som ett kylskåp och går på trefas (i kontrast med stordatorn som typ var ett rum). En typisk desktop/laptop är en mikrodator.

Har du hittat en billig minidator så är jag väldigt sugen...
<3 Du gillar ju hobbyprojekt så du kanske skall dyka ner i https://www.hackster.io/obsolescence/pidp-8-a-pdp-8-minicomputer-on-raspberry-pi-8a7b5a *

Men i mitt fall så är det en enkortsdator med 8GB ram och tillräckligt mycket CPU för att köra kontorsuppgifter, stor som två pocketböcker typ.

* Jag satt faktiskt och tänkte "Skall jag skriva minidator? Det betyder ju egentligen något helt annat..." men bestämde mig för att det var OK eftersom ingen skulle få för sig att köra Windows på en minidator som är kylskåpsstor, inte som något mer än ett perverst uttryck för datornördande iaf. :-)

<3 Du gillar ju hobbyprojekt så du kanske skall dyka ner i https://www.hackster.io/obsolescence/pidp-8-a-pdp-8-minicomputer-on-raspberry-pi-8a7b5a *

Men i mitt fall så är det en enkortsdator med 8GB ram och tillräckligt mycket CPU för att köra kontorsuppgifter, stor som två pocketböcker typ.

* Jag satt faktiskt och tänkte "Skall jag skriva minidator? Det betyder ju egentligen något helt annat..." men bestämde mig för att det var OK eftersom ingen skulle få för sig att köra Windows på en minidator som är kylskåpsstor, inte som något mer än ett perverst uttryck för datornördande iaf. :-)
Är man pervers datornörd så är man.

Back