Wilpers rosaskimrande spelmakande

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag skrev något om rosaskimrande spelmakande i en annan tråd och sa att jag kunde prata mer om det någon annanstans. Nu har jag två timmar att fördriva på Landvetter, varsågoda.


Speltest är frivilligt.
Varje spel är bäst på precis det det gör. Att speltesta gör möjligen spelet annorlunda, men "bra" är subjektivt. Att katanas gör mest skada i hela spelet kan betyda att de är OP, eller att det är ett spel där folk har katanas. Det är bara en fråga om perspektiv.


Ett rollspel består av regler, värld och form.
Regler och värld ses som självklara, men med bara dem blir alla spel likadana. Det är i formen, hur man faktiskt spelar, som gör spelet intressant. Nu försöker jag förmedla huret med omfattande spelexempel.


Det skall gå att läsa.
Boken är inte rollspelet, boken förmedlar rollspelet. Spelet tar form först när någon spelar det. Om boken inte går att läsa har den misslyckats. Jag sörjer fortfarande att jag inte kan läsa mitt Gemini längre. Nu trumfar läsbarhet allt när jag layoutar. Tillräckligt stora bokstäver, rimlig radlängd och absolut inga bilder bakom texten.
Att ha fler ord än jag behöver för att förmedla rollspelet gör det svårare all läsa.


Gratis är värdelöst.
Kanske är det bara jag, men att jag betalat för ett rollspel gör att det blir intressantare. Jag har drivor av gratisgrejer jag aldrig ens öppnat. Å andra sidan har jag valt bort spel som jag tyckt kostat för mycket. Jag försöker lägga mig mellan dessa ytterligheter i pris.


Att ha bilder i spelet är frivilligt, men om det skall vara så skall det vara ordentligt. Inga skyltdockor som poserar med kläder från spelvärlden. Det skall vara bilder av folk som gör något intressant i spelvärlden. Bilderna får gärna ha så mycket bakgrund att de berättar en hel historia. Sådana bilder kostar mycket pengar, men om det inte går att ordna kör jag hellre utan.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Bra lista! Den här är väldigt annorlunda för mig.
Gratis är värdelöst.
Kanske är det bara jag, men att jag betalat för ett rollspel gör att det blir intressantare. Jag har drivor av gratisgrejer jag aldrig ens öppnat. Å andra sidan har jag valt bort spel som jag tyckt kostat för mycket. Jag försöker lägga mig mellan dessa ytterligheter i pris.
Jag spelar mycket gratisspel, men väldigt sällan spel som kostar pengar. Tröskeln för mig mellan att ett spel är gratis och att det kostar en krona är väldigt hög. När det finns så mycket bra gratisspel så tar det emot för mig att betala, så spel som kostar pengar blir helt enkelt aldrig lästa, eftersom de inte blir köpta, av mig. Dessutom är gratisspel ofta bättre än spel som kostar pengar.

Spel som kostar pengar är dessutom mycket krångligare. Ett gratisspel kan man få genom att klicka på en länk, men ska det betalas så ska man checka ut och frågas om man vill regga sig, och skriva in data och så vidare. Orka.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Bra lista! Den här är väldigt annorlunda för mig.

Jag spelar mycket gratisspel, men väldigt sällan spel som kostar pengar. Tröskeln för mig mellan att ett spel är gratis och att det kostar en krona är väldigt hög. När det finns så mycket bra gratisspel så tar det emot för mig att betala, så spel som kostar pengar blir helt enkelt aldrig lästa, eftersom de inte blir köpta, av mig. Dessutom är gratisspel ofta bättre än spel som kostar pengar.

Spel som kostar pengar är dessutom mycket krångligare. Ett gratisspel kan man få genom att klicka på en länk, men ska det betalas så ska man checka ut och frågas om man vill regga sig, och skriva in data och så vidare. Orka.
Det är något konstigt psykologisk som spökar för mig.
Jag undrar om det är att betalningen blir en tegelsten i bygget av "investment", betalningen blir som en tjuvstart i peppbygget som överträffar omaket jfrt med att bara klicka på en länk.

Jag tror just den punkten är den mest kontroversiella i min uppräkning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
Ett rollspel består av regler, värld och form.
Regler och värld ses som självklara, men med bara dem blir alla spel likadana. Det är i formen, hur man faktiskt spelar, som gör spelet intressant. Nu försöker jag förmedla huret med omfattande spelexempel.
Jag håller absolut med dig om regler och form. Men hur mycket färdig värld behöver man leverera? I mitt fall har jag bara en genre (hjälte-fantasy) och antydningar om en värld. Resten förväntar jag mig skapas under spel. Eller, i viss mån, av spelledaren innan spel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag håller absolut med dig om regler och form. Men hur mycket färdig värld behöver man leverera? I mitt fall har jag bara en genre (hjälte-fantasy) och antydningar om en värld. Resten förväntar jag mig skapas under spel. Eller, i viss mån, av spelledaren innan spel.
Tja. Jag har gjort sådana spel. Ökenros har ingen värld i boken utan en metod för att skapa en värld. Det funkar.

Sedan finns det ju lösa regelmotorer som spelgrupperna förväntas kombinera med en värld som kommer från något annat håll. Oavsett om det är en separat modul, eller framimproviserat av spelledaren. Jag har nog inte gjort något sådant spel själv, men jag har ju spelat tex DnD, Solar System och GURPS som kommer ur den fåran.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,478
Location
Helsingborg
Speltest är frivilligt.
It's a feature, not a bug?

Jag har dock lite svårt att se att se att man får rätt "form" på spelet om man inte speltestar.

Kanske är det bara jag, men att jag betalat för ett rollspel gör att det blir intressantare.
Det skapar ett initialt värde, så länge det inte är i en form av bundle eller liknande. När brorsan gjorde Löken på konvent så tog de först inte betalt för sitt zine och de låg och skräpade överallt. Så de tog en krona betalt för det och folk började hålla fast i sin Lök.

Det sagt, för mig är det formen som gör att jag skaffar och läser ett spel, oavsett kostnad.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
När brorsan gjorde Löken på konvent så tog de först inte betalt för sitt zine och de låg och skräpade överallt. Så de tog en krona betalt för det och folk började hålla fast i sin Lök.
Vilket påminner mig om vår lösning på GothCon XI på problemet med tomflaskor som låg och skräpade överallt. Vi tog helt enkelt en hel krona i pant. Jag minns inte vad den "normala" panten var på den tiden, men den räknades i ören. Men en hel krona gjorde att tomflaskor hamnade tillbaka i kaféet till nästan 100%.
 
Top