Wilper funderar på spel som borde göras.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag tog till det memeigaste av verktyg - Venn-diagrammet - för att hitta en nisch som jag inte täcker med min rollspelsproduktion.

Det visade sig att det fanns flera! Och när jag funderar på vad de där frågetecknen skulle kunna vara för något så ... jo ... det borde gå att göra kul spel där.

Det går naturligtvis att välja andra perspektiv och formeringar av cirklarna för att hitta nya fält. Men bara med den här första (andra, efter att Facebookgruppen noterat att SciFi-utgivningen lös med sin frånvaro i första försöket).

Jag funderar på att göra något liknande med kategorier som spelstil och kampanjform och se vad det blottlägger.

Och på skurkarna i min kampanj, för att få lite inspiration av kombinationer av egenskaper jag borde utforska. Det blir nog coolt.


(Ja, vad jag verkligen behöver är FLER distraktioner från att göra klart Köpman i Röd Zon.)
 

Attachments

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Wow vad inspirerande! Skulle vilja göra ett eget med mina föredragna genrer och liknande. Ser fram emot fantasy-horror spelet som fokuserar på romantik och sex!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Å ena sidan blir jag personligen kränkt av att Fantasy och Science Fiction överlappar. Å andra sidan vill jag se vad spelet som fyller ut Romance/Scifi/Fantasy-frågetecknet faktiskt skulle vara!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Varför kan inte sf och horror överlappa? Eller fantasy och teenagers?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Är The Academy scifi? Jag har för mig att Gårdagruppen spelade det i min frånvaro och körde någon sorts balettskola, men jag kanske minns fel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Är The Academy scifi? Jag har för mig att Gårdagruppen spelade det i min frånvaro och körde någon sorts balettskola, men jag kanske minns fel.
Tja, ibland. Det är kanske generisk internat-fiction egentligen. Ender's Game ligger och skvalpar i bakgrunden, så även Harry Potter. Men det har varit en väldig massa anakronistiska kadett- och sjuksköterske-utbildningar i speltesterna. Spelexemplet är någon sorts mecha-grej om jag minns rätt.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Det finns ju en del som saknas från det där Venn-diagrammet.
T.ex historiska rollspel, och överlappet mellan science-fiction och horror.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
  • SF + teenagers: GURPS Mars föreslår i förbigående en kampanj där äventyrarna är ungdomar på ett delvis terraformat Mars.
 
Top