Nekromanti Willies projekt 2001

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Här är en liten synopsis till en kampanj som jag planerar att skriva till EON. Kom gärna med synpunkter.

Någon RP bör vara sabrisk riddare/spion/krigare.

Ovanstående RP gruppen kallas till chefen för Consabers underrättelsetjänst. Han säger att Consabers främste spion i Thalamur är i fara och måste hämtas hem. Han har skickat en brevduva med ett kort meddelande om att han har viktig information angående Thalamur och att han måste hämtas. Han befinner sig nu på ett säkert ställe i norra Thalamur. RP's uppgift är att hämta hem spionen men framförallt ta reda på vad han vet.

RP beger sig till Thalamur och kommer efter mycket om och men fram till det "säkra stället" (ett hus i en stad/by i norra Thalamur). Spionen är inte kvar där. Efter lite efterforskiningar får de reda på att han har tillfångatagits av Rakhori och hålls fången i ett jaktslott en bit utanför byn staden/byn där de befinner sig nu. Att han fortfarande lever beror på att Rakhori försöker ta reda på hur mycket han vet.

Nu måste RP befria honom på något sätt. Jag har lite olika funderingar på hur detta ska gå till:
1. Rp kontaktas av en Robin Hood-liknande figur som har ett muntert rövarband/motståndsgrupp. Dessa är beredda att hjälpa RP storma borgen för att befria spionen. (IVANOE yeeha)
2. Spionen kommer att transporteras till Thalamurs huvudstad för vidare förhör (läs tortyr). Under denna transport kommer RP kunna befria spionen (kanske med hjälp av Robin Hood-figuren)

Av spionen får RP reda på att Kejsarstaven har dykt upp i västerlanden (bakgrunden till detta finns i Drakväktartrilogin) och att Thalaskiska agenter är på väg för att hämta hem den. Den som nu är i besittning av staven är en rik affärsman som tänker sälja staven VÄLDIGT dyrt. De Thalaskiska agenterna har med sig en ansenlig summa pengar för att kunna köpa den.
Under tiden kommer Thalamur att börja förbereda sig för ett krig mot Colonan, Pereine och Consaber för att upprätta den coloniska kejsardömet. Kejsarstaven kommer att vara lite som förbundsarken i första Indiana Jones filmen.

Rp har nu två uppgifter:
1. Förhindra att agenterna får tag på kejsarstaven. Om thalamur får tag på den utropas en kejsare och Thalamur enas. Eventuellt kommer kejsarstaven ha magiska egenskaper. (tips, idéer????)
2. Varna Consaber, Colonan och Pereine om att krig är på gång Detta bör ske med hjälp av någon annan då RP måste försöka få tag på staven (kanske Robin Hood killen kan skicka någon för att förvarna).

Så nu börjar en liten quest där RP måste skynda sig för att hinna ikapp de thalaskiska agenterna och få tag på staven. RP som inte har pengarna för att köpa den måste antagligen sno staven (antingen från köpmannen eller från de thalaskiska agenterna).

Nu ska staven tas hem till Consaber. När de väl har kommit hem så mottas de sm hjältar. Men vänta.. faran är inte över ännu. Thalaskiska trupper har gått in i pereine och Consaber förbereder sig för krig. De styrande i Consaber (med Verdukh och Legio Colonan i spetsen) anser att staven inte är säker i Consaber. Staven måste föras ut ur landet igen och tas till sanarialverna i Sunari som kan förvara den (varför vet jag inte riktigt än. Tips?).

Denna uppgift faller givetvis på RP. RP ska följa med ett skepp som går till Soldarn. Därifrån ska de bege sig norrut till Sunariskogen till Sanarialverna. Tyvärr visar sig detta lättare sagt än gjort. Inbördeskrig har utbrutit i Soldarn och landet är i kaos. På något sätt dras RP in i striderna i Soldarn och blir tvungna att tillfälligt avbryta sin resa.

to be continued...........

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2000-12-09 08:25.</EM></FONT></P>
 

Skrynkelberg

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
20
Det låter väldigt bra. Jag har själv funderat på att bygga en kampanj på kriget borta i öster, men det blev tronskifte i Consaber i stället.

Jag tycker du ska hoppa över att storma borgen och ta honom på vägen istället. Enligt min uppfattning är det ganska svårt att storma en borg.

Nu känner jag inte till legenden om kejsarstaven, men lite magiska krafter är väl okej. Rättelse: mycket magiska krafter.
Alverna kanske behöver bevara den för att... tja... den är i besatt av en illvillig demon? Jag har baserat kampanjer på demoner åtskilliga gånger nu, så mina spelare är lite trötta på det skulle jag tro, men du kan väl använda det? Men om det är en demon borde väl typ Sanari hellre ta hand om den. Nåja, de kanske har typ någon helig brunn i Sunari som man kan stänga in demonen i.

Om vi funderar vidare på det här med demonen, så vad skulle hända om staven knäcks? Demonen frigörs? Intressant upplägg.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Låter väl bra. Men det ser ut att bli ett digert arbete om du skall få det bra.

Varför skulle Consabers underättelsetjänst använda okända (?) äventyrare??

Del 1. Mycket färd. Få reda på ngt om spionen, men av vem och varför skulle denne tala om en spion från urfienden??

Del 2. Mera färd samt Borgen och karaktärerna i gruppen. Varför skulle de egentligen hjälpa RP??. Ok, de vill bli av med fienden och de tunga oket men det känns lite krystat..

Del 3. Varna grannar & leta reda på kejsarstaven. Visst, kör hårt på tidsbristen.. Viktigt att beskriva köpmannen och hans tankar runt kejsarstaven.

Del 4. Varför skall sedan Consaber ta emot dem som hjältar? Vill de egentligen att bedriften skall bli omtalad? Eller vill de tysta de dumma hjältarna??

Del 5. Mer färd, pirater, krig tidspress, dåligt väder, jagande Thalmurisk flotta.

Del 6. Soldarn. Mycket kul men kanske inte nödvändigt. Eller oxå är det och du kan krydda lite med Thalmuriska prisjägare och magiker som är ute efter staven. Eller grupper i inbördeskriget som vill ha den för magin eller av ännu enklare anledning: Utbyte mot militärt stöd från Thalmur. Skulle Thalmurs magiker verkligen kunna motstå att kanske få en marionett regering i Soldarn??

Detta kan bli långt heroiskt & kul. MEN din kampanj växer och kräver väldigt mycket förberedelse.


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Som helhet tycker jag att det verkar vara ett riktigt bra äventyr/kampanj. Jag har själv övervägt att ha med Kejsarstaven eller något annat fragment från Drakväktartriologin. Har dina spelare läst den? Förstår de innebörden av Kejsarstaven från början? Annars skulle du kunna låta dem sakta förstå innebörden av det de håller på med, sådant brukar ge extra känsla.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Det är digert och intressant. Men det är några bitar jag funderat på.

Varför skulle frihetskämpen gå med på att storma en borg? Han har antagligen sina egna planer som inte ligger helt i linje med Consabers. Det verkar otroligt att han skulle äventyra sin nuvarande ställning som bandets ledare och som oppositionell kraft på en stormning av en borg, där en stor del av styrkan skulle stryka med.
Man kan låta hans närvaro krydda det hela, han kanske i själva verket har ambition att bli kejsare och känner till att kejsarstaven eller information om den finns i närheten. En joker i leken.

Det bör vara en extremt okänd grupp som stövlar iväg till Thalamur, en riddare är i mina ögon alldeles för välkänd för att rida till Thalamur, dessutom tror jag inte att många riddare vill tjäna sitt land på det här sättet. Det ligger inte i linje med deras livsstil och ideal. En vägvakt eller någon annan med hög lojalitet. Personerna bör dessutom smälta in i Thalaskisk miljö, något som antagligen inte stämmer in på den typiska sabriern (om nu den personen finns).

Vilket land med Consabers pondus och med Sir Verduhrakh i hög ställning skulle släppa iväg kejsarstaven till Sanari, den mäktigaste gruppen i Mundana som är beredda att vända kappan efter vinden? Det borde vara klokare att låta någon betrodd person som Verdurakh ta hand om staven, eller att skeppa iväg den till någon koloni som ligger så långt bort man kan komma, som bara ett lands sjökort innefattar.

/Per
För övrigt anser jag att falukorven bör förbjudas. Må den vara evigt förbannad och må dess familj leva som gräshoppor.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Grymt bra, men.. varför vill sanarialverna hjälpa till?

Några av magikerna i Cuvri'an (ett av husen i Legio Colonan) är Sanarialver från Sunari. En av dessa har lyckats skapa en portal till en parallell värld där kejsarstaven kan förvaras. Portalen kommer sedan att tillslutas med ett kraftfullt magiskt sigill.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Varför skulle frihetskämpen gå med på att storma en borg? Han har antagligen sina egna planer som inte ligger helt i linje med Consabers. Det verkar otroligt att han skulle äventyra sin nuvarande ställning som bandets ledare och som oppositionell kraft på en stormning av en borg, där en stor del av styrkan skulle stryka med.
Man kan låta hans närvaro krydda det hela, han kanske i själva verket har ambition att bli kejsare och känner till att kejsarstaven eller information om den finns i närheten. En joker i leken.


Han hoppas på hjälp från Consaber med att göra Thalamur till ett fritt land (det är ganska dyrt att skaffa vapen för ett frihetskrig). Om krig uppstår mellan Consaber och Thalamur är det mycket möjligt att frihetskämpen kommer att slåss för Consaber (eller låta sina män agera spejare).

Det bör vara en extremt okänd grupp som stövlar iväg till Thalamur, en riddare är i mina ögon alldeles för välkänd för att rida till Thalamur, dessutom tror jag inte att många riddare vill tjäna sitt land på det här sättet. Det ligger inte i linje med deras livsstil och ideal. En vägvakt eller någon annan med hög lojalitet. Personerna bör dessutom smälta in i Thalaskisk miljö, något som antagligen inte stämmer in på den typiska sabriern (om nu den personen finns).

Riddaren behöver ju inte direkt åka i tornerrustning. Fast jag håller med att en vägvakt är ett bättre val. Fast alla i gruppen bör ju vara någorlunda bevandrade i språk (thalaskiska är ju ett måste). När det gäller att smälta in så är väl de olika ländernas folkslag inte allt för olika varandra.

Vilket land med Consabers pondus och med Sir Verduhrakh i hög ställning skulle släppa iväg kejsarstaven till Sanari, den mäktigaste gruppen i Mundana som är beredda att vända kappan efter vinden? Det borde vara klokare att låta någon betrodd person som Verdurakh ta hand om staven, eller att skeppa iväg den till någon koloni som ligger så långt bort man kan komma, som bara ett lands sjökort innefattar.

Sir Verduhrahk är ju professor i Cuvri'an (magihuset i Legi Colonan) där ett några av medlemmarna är just Sanarialver från Sunari. En av dessa har byggt en portal till en parallellvärld där kejsarstaven skall förvaras.

Wilie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Nu känner jag inte till legenden om kejsarstaven, men lite magiska krafter är väl okej. Rättelse: mycket magiska krafter.
Alverna kanske behöver bevara den för att... tja... den är i besatt av en illvillig demon? Jag har baserat kampanjer på demoner åtskilliga gånger nu, så mina spelare är lite trötta på det skulle jag tro, men du kan väl använda det? Men om det är en demon borde väl typ Sanari hellre ta hand om den. Nåja, de kanske har typ någon helig brunn i Sunari som man kan stänga in demonen i.


Personligen är jag inte speciellt förtjust i demoner. Jag hade snarare tänkt mig att staven lite ska likna förbundsarken i första Indiana Jones filmen.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Varför skulle Consabers underättelsetjänst använda okända (?) äventyrare??

Den RP sm kallas till underrättelsechefen bör ju ha någn bakgrund som gör att chefen uppmärksammat just honom. Han kan ha jobbat som spion, kan tala flera språk etc.

Del 6. Soldarn. Mycket kul men kanske inte nödvändigt. Eller oxå är det och du kan krydda lite med Thalmuriska prisjägare och magiker som är ute efter staven. Eller grupper i inbördeskriget som vill ha den för magin eller av ännu enklare anledning: Utbyte mot militärt stöd från Thalmur. Skulle Thalmurs magiker verkligen kunna motstå att kanske få en marionett regering i Soldarn??

Thalamur kommer givetvis att skicka sina spioner efter RP för att återta staven. Jag hade tänkt mig en medlem i Rahkori + underhuggare som RP kommer att möta flera gånger. RP kommer att bli involverade i stridigheterna på något sätt. Eventuellt kommer staven på villovägear och måste tas tillbaka.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Nu känner jag inte till legenden om kejsarstaven (...) ...den är i besatt av en illvillig demon?

Tänkte bara påpeka ironin i att Kejsarstaven faktiskt sammankopplas med en demon i den ovannämnda triologin, även om den demonen referas till som Imperiet Colonan.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte
 
Top