Willards Fork: Revisiting Dogs

Let's narrow the scope of this thread/discussion down to the specific blog post linked in OP. Happy to clarify/elaborate on the session we played and the town I created for the session (Willards Fork).

Especially, let's not discuss play preferences in general in this thread.

I added Vincent's comments on DitV and why he took it down but I'm not interested discussing this topic further here.

Great however if some of the players would share their thoughts on the session we played.

Let's narrow the scope of this thread/discussion down to the specific blog post linked in OP. Happy to clarify/elaborate on the session we played and the town I created for the session (Willards Fork).

Especially, let's not discuss play preferences in general in this thread.

I added Vincent's comments on DitV and why he took it down but I'm not interested discussing this topic further here.

Great however if some of the players would share their thoughts on the session we played.

En fråga, hur kändes konfliktsystemet nu? Vill minnas att det kändes skoj första vändorna, men sen saknade vi något lite mitt emellan eller något som inte alltid blev så fullskaligt. Bakers slängde väl in något sådant i ett hack av Dogs de skapade som var någon SF-grej med bara slå tärningar en gång med mindre konflikter som inte eskaleras. Något ni använde nu? Om så hur fungerade det? Om inte kändes det som att det behövdes?

Hm. Som en stor fantast av Stephen Kings dark tower vid tillfället såg jag det mer som en ren fantasyvärld med utan några större kopplingar till vår egen historia. Tror jag missade om det faktiskt var tänkt att utspelas i vilda västern (eller så sket jag bara i det, för att jag föredrog min approach, who knows).
....................................................

*Jag tog en paus i skrivandet här för att leta upp min gamla PDF. Hurra för välindexerade hårddiskar och genomtänkta folderstrukturer =D.*

----------------------------

Ah ja, hur naiv måste man inte varit på den tiden. Om det här spelets släppts idag... jag förstår om Vincent inte längre vill ha de öppet för försäljning. Eller ens nedladdning. Men det känns i alla fall som det är långt ifrån NUTSR-nivå vid en snabb genomläsning och det är ju alltid något.

Anyway; i mitt tycke gör sig DitV bäst som ett deckaräventyr där man försöker lista ut vad som egentligen har hänt och varför, så att man sen kan utvärdera de händelserna utifrån "the letter of the law". Vilket oftast följs av en shootout med de som bedöms ha varit på fel sida.

Men enstaka inslag av "en enskild person har gjort något förfärligt, men är uppenbarligen den som har rätt enligt skriften. Men att dömma så kommer innebära att sammhället (byn) går under" för att sätta lite spiff på saker.

Men det är jag det. Tradspelare in i det sista =D

En fråga, hur kändes konfliktsystemet nu?

We only had two conflicts in the town and neither of these escalated above talking. I think this was a reflection of my choice to create and run a very low sin/low supernatural town.

Initiation conflicts worked fine. One player went blazing into a homestead with bad guys. Two talked their way through it, our animal healer botched delivering healthy baby goats. All helped shape the characters.

So the system did what it needed to do. I was a little rusty on fallout but we got it right in the end. The system made players look at their sheets and introduce/reincorporate traits, belongings and relationships. Raising and seeing brought up new information. Like I had the undertaker/steward reply that some of the folks he buried back a decade ago had bullet holes in them and they should ask their veteran friend about why.

I also recalled that I never got conflicts with more than two sides to work so I avoided these. It was easier to set stakes and get to the pivotal moments than I remember.

My worst mistake was to forget my big pile of dice at home. But the players managed to produce enough dice for us to play. I have a big pile of dice exactly because I played Dogs back in the days.

Grejen med DitV är att det samtidigt handlar om gå Herrens ärenden för den goda saken och mot demonerna, och om vad som händer om man ger religiöst indoktrinerade tonåringar skjutvapen och auktoritet.

A vague understanding is sufficient. The point of the game is that you place the players in a situation where the doctrine does not give a clear answer so you will have to apply your own judgment regardless.
Spelet är också väldigt tydligt med att det man kommer fram till är det rätta, teologiskt sett. Det är spelarna och inte rollpersonerna som kan betvivla detta efteråt.

Last edited:
Hm. Som en stor fantast av Stephen Kings dark tower vid tillfället såg jag det mer som en ren fantasyvärld med utan några större kopplingar till vår egen historia. Tror jag missade om det faktiskt var tänkt att utspelas i vilda västern (eller så sket jag bara i det, för att jag föredrog min approach, who knows).
Min uppfattning var att det var den där typen av post-post-apokalyptisk värld den nya civilisationen hade tagit en vilda västern liknande form (till skillnad från andra verk, ex. Beowulf (1999) filmen, där den nya civilisationen är medeltida liknande).

Min uppfattning var att det var den där typen av post-post-apokalyptisk värld den nya civilisationen hade tagit en vilda västern liknande form (till skillnad från andra verk, ex. Beowulf (1999) filmen, där den nya civilisationen är medeltida liknande).
Det är typ korrekt, ja.

Det är bokstavligen en pastisch på mormonerna i Utah/Deseret innan det blev delstat.

Back