Nekromanti Whoa! Stora rollspelsnyheter …

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Hmm, skulle inte DoD bli någon sorts internetprodukt utan fysiskt material? Har de köpt upp de kvarvarande pappersprylarna för att sälja medan de finns kvar. Eller har DoD:arna styrt om kursen för att börja sälja böcker igen? Såg i Tarrs svar att det bara handlar om kvarvarande prylar, kursen är fortsatt digital.

Men ett fint initiativ. Jag tycker att det låter fräckt att det finns en central distribution av rollspel som leksakshandlare eller bokhandlare kan vända sig till.

Någon planerad koppling mellan den centralen och Publit? Om de nu vill föra indiespel också. Som jag förstått det verkar trenden bli att svenska indiemakare lämnar Lulu och går över till Publit.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Dante said:
Det händer stora saker på den svenska rollspelsmarknaden.

Eller vad säger ni om det här?
Tillräckligt stort för att jag ska vara helt förbryllad över att nyheten har legat uppe sen den 25:e utan att det har blivit prat om den här förrän nu.

Jag har ingen uppfattning om hur stort lager Riotminds kan tänkas ha haft, men det är svårt att inte se det som ett ändå ganska djärvt och optimistiskt drag från Neogames. Känns ganska härligt att se faktsikt! :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Oj... säger jag.

Sedan är jag tvungen att kolla att det inte är första april. Det är faktiskt inte ens första september.

/tobias
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
DeBracy said:
Tillräckligt stort för att jag ska vara helt förbryllad över att nyheten har legat uppe sen den 25:e utan att det har blivit prat om den här förrän nu.
På Rollspel.nu har den bara legat uppe sen, typ, nyss. Den skickades in igår kväll och godkändes för publicering någon gång mellan då och nu.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Dante said:
På Rollspel.nu har den bara legat uppe sen, typ, nyss. Den skickades in igår kväll och godkändes för publicering någon gång mellan då och nu.
Yes, jag kikade på datumet. Jag fick bara nys om det igår kväll då Wulfrik nämnde nåt om saken i småpraten lite lösryckt och jag blev tvungen att undersöka.

Jag gillar förstås att biblioteken nämns först i uppräkningen av ställen som måste ha en säkerställd tillgång på rollspel! :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tycker det är ett väldigt bra initiativ av NeoGames. Bättre distribution är en sak som jag länge efterlyst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hakanlo said:
Hänger Sagagames på med distribution genom samma återförsäljare?
Funderar starkt på det.

Mina nuvarande distributörer gör inte många knop, tror de inte sånt en bok senaste två åren. Medan jag själv krängt flera hundra, till SF till exempel.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Vi har funderat över Indiespelen, och hur vi ska kunna öka även den distributionen. Problemet ligger lite i formatet, och att trycksättet är som det är.
Facit är att det alltid kommer vara mycket billigare att handla direkt över nätet, och det begränsar möjligheten att sprida böckerna till fysiska butiker.
Däremot kan man lägga upp en direktlänk från www.skuggspel.com för handel, vilket kan generera en del spridning på det sättet.

Vi får helt enkelt se över hur det går att lösa. Om det är ekonomiskt möjligt att genomföra vill jag naturligtvis kunna erbjuda totalt svenskt sortiment till butikerna, biblioteken mm.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Legion said:
Facit är att det alltid kommer vara mycket billigare att handla direkt över nätet, och det begränsar möjligheten att sprida böckerna till fysiska butiker.
Ja, tyvärr är det så. Samtidigt ska man inte underskatta den fysiska butiken där folk kan bläddra och impulsköpa på ett annat sätt - samt att det ju lär vara enklare att till exempel sälja Evolutionens Barn för er som har en ordentlig hemsida än det är för mig som måste hålla på och krångla med paypal och skit. Jag tror det är lättare att slänga med ett ex av ett spel om man ändå sitter och köper från ett och samma ställe - köper man EB från mig kan man ju inte ens köpa svartvita och färg i samma paket utan att få separata fraktkostnader pga hur Publit funkar.


Jag vet att flera av oss indieskapare diskuterat just det; vilken nackdel det är att ha en så spridd distribution, och vilken fördel det vore om man, om än i mindre skala, kunde ha nåtslags mer central distribution, om inte annat som komplement.
 
Top