Nekromanti Who pulled the trigger on JFK?

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
En sak som jag länge funderat på är vad som egentligen hände med John F. Kennedy, ur Kultsynpunkt. Kanske kan man väva in mordet på honom i en kampanj.
Vad jag undrar är alltså: var det fler skyttar, eller var det verkligen bara Lee Harvey Oswald och stämmer magic bullet theory?
Varför mördades han, var det några maktgalna liktorer, eller dödsänglar som stod bakom dådet. Vem var Lee H. Olswald egentligen? En oskyldig? Hjärnan bakom det hela?
Kom gärna med synpunker och teorier!
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Filmen JFK är utmärtk om man vill ha konspirationsteori och lite mindre fakta.

Det finns ett par hemsidor med info - både sådana som stöder Oliver Stones teori och de som stödjer sig på det lilla ofentliga material som finns.

Värt att nämna är att det gick inte att få någon att stå och röka bakom planket så mycket så att det såg ut som det stod någon och rökte där utan man fick använda rökmaskin... Man kan ju lungt säga att Oliver fuskar...
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
220
Helt av banan men ändå... (Skumt och Långt)

Min favorit mordkonspiration innefattar inte Presidenten utan en viss Beatlesmedlem... Men teorin kan givetvis appliceras på den förstnämde då det omnämns i texten...

liten text som kanske kan inspirera och oroa

WHO SHOT JOHN LENNON?

By: Doktor Tim

Who killed John Lennon? Space aliens? Probably not, but who actually did control the mind that pulled the trigger finger of Mark David Chapman that ugly night in 1980 when he used a Charter Arms .38 Special to blow John Lennon away.

Mark Chapman--another "lone deranged gunman"? If you stop and think a minute, it is somewhat amazing how these sociopathic assassins (Lee Harvey Oswald, Sirhan Sirhan and James Earl Ray come immediately to mind) are able to travel long distances, obtain weapons, pay expensive hotel bills and determine the precise locations of their victims, all with no organized network, and with no visible means of support. And with mental problems, to boot.

Was Chapman 'working alone'? If so, after working at minimum-wage as a maintenance man in Hawaii, how was he able to undertake an extended vacation around the world in 1978, then return to Hawaii. then fly to New York, take up residence in a plush hotel and spend weeks stalking John Lennon? Aside from the money question, there are serious irregularities regarding his plane tickets used to get him from Hawaii to N.Y. Moreover, acquaintances remember him as a born-again Christian with no particular interest in either the music of The Beatles or of John Lennon. Curiouser and curiouser. There are other difficulties with the evidence, inconsistencies too numerous to mention here, as well as suspicious activities in his past. Is it just possible that Mark David Chapman was a bit different than the popular myth would lead us to believe? Was his motive for killing John Lennon really so superficial as a desire to become famous or to be known as the "catcher in the rye" of his generation? Or was this just the cover for machinations of more sinister intent?

"Brainwashing" or mind control, is not a new concept, it has been a household word since the Korean War. By the '50's, the KGB, the CIA and probably at least a dozen other intelligence agencies worldwide were pouring billions into mind control research. In 1959, Richard Condon published a novel "The Manchurian Candidate" with a plot that involved brainwashing an American P.O.W. to kill the President. Indeed, nearly a thousand years ago, Hassan I Sabbah, "the Old Man of the Mountain," used mind control to program the Arab fanatics of his "Order of the Assassins" to carry out murders of his political rivals.

Just as technology has advanced in quantum leaps since the time of Hassan I Sabbah, so has the business of mind control. The techniques have evolved far beyond the simple methods of hypnosis and/or drugs. As the techniques have been refined, so have the ways of fine-tuning individual behavior in accordance with the will of the controller. Is it just possible that there was a faction, a group of individuals to whom John Lennon presented a threat? Or was perceived as a threat to their secret agenda, as someone who might upset their political applecart? Was Mark Chapman their operative? There is evidence that suggests this is so.

John Lennon was, clearly, obviously, a political revolutionary as well as a musical genius. Just prior to his death, his musical and political popularity were again soaring. After a long hiatus, Lennon had authored a hit album and was again speaking out on political issues. He was investigated, surveilled and wiretapped by the FBI, CIA and others. Was he considered dangerous? Dangerous enough to require that he be gotten out of the way--with extreme prejudice?

In cases like this--homicide under mysterious circumstances--it is often useful to apply the old Latin question: Cui Bono?--who profits? Assuming for one moment that the motive in killing John Lennon (as with so many others) was to stifle-or terminate-free expression and those who espouse and encourage it, then who had the most to gain, who could have profited most from the death of John Lennon? Obviously, those elements in our society whose most fervent wish is that everyone will just shut-up and sit down, and let these self-appointed elitists tell us what to think, what to say, what we should like, and what is "really" best for us.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har en bok hemma med en hoper konspirationsteorier. Jättekul. Kennedymordet förklaras med att det var frimurarna som låg bakom det hela (uppenbarligen) då Dallas ligger nära 33 någontinggraden och 33 är ett heligt tal för frimurare. Inte nog med det, tre luffare greps omedelbart efter mordet vilket ger en parallell till de tre oskyldiga snickare som Salomo grep eller något sådant (frimurarlegend tydligen). Kennedy är ett annat namn för Clearpihfaåduepifhjg (eller vad det nu var, det stod på gammalkeltiska eller något) och betyder "Konung" och då blir det ett rituellt kungamord, bla bla bla. Lyndon B Johnson och Warren (som i Warrenkommissionen) var tydligen frimurare de också... Jag skrattade gott när jag läste den boken (om någon är intresserad kan jag gräva fram den och ge författarnamn och titel när jag kommer hem från jobbet, det är en underhållande bok som gett mig många uppslag till äventyr.


Storuggla, tror inte riktigt på bokens förnuftsnivå
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vad gäller knasiga konspirationer...

...Så får ni glömma konspriation 58, de hävdar fotbolls-vm 58 inte spelades i Sverige!/images/icons/crazy.gif
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Grymt!
Jag vill gärna ha författarnamn och titel. Det låter skoj det där.
Konspirationsteorier är alltid bra inspiration till skräckäventyr.

/Johan, konspiratör
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
"Screamed in vain"

Rolling Stones - "Sympathy for the Devil" (som också förklarar vilka det var som mördade the Kennedys -" after all, it was you and me!").
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ...och jag vill veta...

...vem Jack Uppskäraren var. Lite nyfiken på vart alla i Angkor Wat och på Mary Celeste tog vägen, också...och vad som hände med Grönlands nordiska befolkning...

- Ymir, som inte skulle tacka nej till att få lösningen på en kasse andra världshistoriska mysterium, heller.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
220
Okej okej jag är petig...

" Värt att nämna är att det gick inte att få någon att stå och röka bakom planket så mycket så att det såg ut som det stod någon och rökte där utan man fick använda rökmaskin... Man kan ju lungt säga att Oliver fuskar..."

Saken är den att det inte skulle se ut som om någon stod bakom planket, röken ska vara ett bevis på en andra skytt, "The second gunman on the Grassy Knoll"

Man kunde dock inte hitta någon typ av gevär som kunde avge tillräcklig mängd rök, därför användes en maskin...


En annan teori om det andra skottet är att det var ett vådaskott från en av Secret Service männen som dödade presidenten. Livvakten snubblade till i den allmänna förvirringen efter första skottet och gjorde det fatala misstaget som kom att sätta punkt för JFKs liv...

Helt sjukt fet sida
http://www.jfk-info.com
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Grymt!
Jag vill gärna ha författarnamn och titel. Det låter skoj det där.
Konspirationsteorier är alltid bra inspiration till skräckäventyr.


Okej, men skyll inte på mig om frimurarna kommer och petar på dig nästa askonssöndag!
The Seventy Greatest Conspiracies of All Time: History's Biggest Mysteries, Coverups, and Cabals av Jonathan Vankin och John Whalen. En väldans intressant och rolig bok.
Bara för att vara taskig kan jag avslöja några exempelkapitel och teorier:
Pentagon vill styra våra tankar med radiovågor, Vi åkte aldrig till månen, Frimurana sköt JFK, KLA 007 var ett spionplan, Jonestownmassakern var CIAs fel, Jesus avringe bor i Paris, Bill Clinton smugglade knark när han var guvenör i Arkansas och FBI sprängde den där kåken i Oklahoma... bar asom smakprov. KÖP!


Storuggla, skrattade gått åt de flesta teorierna
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Okej okej jag är petig...

Well - det är inte det enda stället han fuskar iallafall.

Kommer inte ihåg alla.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Tack så mycket!
Detta verk skall omedelbart inhandlas. Fantastiskt kul med konspirationsteorier, den där om att vi aldrig åkte till månen är det ju faktiskt en hel del folk som tror på har jag för mig. Det var väl någonting med att flaggan rörde sig i vinden på filmen?

Jag får ha det heliga svärdet vid min sida utifall jag skulle få oväntat besök av frimurarmaffian /images/icons/devil.gif

/Johan
 

Nid

Veteran
Joined
27 Aug 2002
Messages
116
Location
Landet
Shade

I serien Shade (minns ej författaren) som gick i svenska Inferno 91-92, så har du en underbar historia om vem som skjöt JFK. Det amerikanska skriket, förkroppsligat vansinne, tar sig in i kroppen på en seriemördare ögonblicket han ska avrättas i elektriska stolen och sprider sedan vansinnet över Amerika, vansinne blir verklighet och verklighet blir vansinne. Nästan som om det var skrivet för KULT, rollpersonerna måste bege sig in i vansinnet för att lösa Kennedysfinxens gåta, det är groteskt, blodigt och skrämmande. Vansinnets katalysator är en man som är besatt av Kennedy-mysteriet, fast i början är han inte medveten om att han begravt sig i det då han inte kunde lösa mysteriet om varför hans älskade lilla dotter dog av en sjukdom/olycka. Mordet på JFK kan också bytas ut mot gåtan Elvis Presley. Sen drar vansinnet vidare mot Hollywood...

I detta äventyr bör nån av rollpersonerna vara lite insatt i vansinnets magi, fast en kreativ SL kan nog kringgå det. Läs och njut!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Re: Shade

I serien Shade (minns ej författaren)

Peter Milligan. Tecknad av Chris Bachalo (sp?)

/tobias
 
Top