Nekromanti White Wolfs marknadsandel

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Då det alltid används som argument för att säga att World of Darkness är dåligt kommer här lite statistik som belyser det hela.

Tesen enligt vissa starka röster här på forumet är att WoD säljer dåligt och att majoriteten av rollspelarna inte spelar spelet.

[color:\\"red\\"]"Since its entry into the roleplaying game market in 1991, White Wolf Publishing, Inc. has grown, maintaining an average market share of 26. With collective book sales in excess of 5.5 million copies during this time."[/color] - Pressrelease från WW på Gamingreport.com

Den större utgivaren är Wizards of the Coast och med denna lilla statistiska redovisning kanske vi kan slippa höra strunt hädanefter.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag är ju en av de som brukar hävda att WW säljer bra, men några säkra siffror har jag aldrig sett. De som hävdar motsatsen brukar visa på statistik från SF-bokhandeln (just nu ligger de på topplistan men då det hela debatterades sist hävdade alla att de inte gjort det på flera år.)

Men hur är det egentligen? Den där pressreleasen visar väl inte att WW aldrig sålt bättre än de gör idag? Har deras marknadsandel aldrig varit större än 26% (imponerande) eller har marknaden ökat så att de trots allt säljer fler exemplar? Har inte D20 plockat några marknadsandelar från dem?

Att WW säljer direkt dåligt är det väl knappast någon som påstår, då de knappsat skulle kunna hålla en så hög utgivningstakt isåfall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tesen enligt vissa starka röster här på forumet är att WoD säljer dåligt och att majoriteten av rollspelarna inte spelar spelet."

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har hört den.

Det brukar väl snarast vara tvärtom - WoD säljer bra, alltså måste det vara kommersiell smörja? :gremgrin:
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
För det första så tycker jag inte om att du genomgående använder termen "World of Darkness" genom hela ditt inlägg. I artikeln så nämns ju att "White Wolf Publishing, Inc." håller en marknadsandel på 26%. White Wolf Publishing gör mer än World of Darkness - Aeoniversat, Sword & Sorcery och Age of Sorrows är idag sammanlagt stora delar av White Wolfs publikation (nu när jag tänker på det så har ju faktiskt White Wolf hand om fler icke-WoD-rollspel än WoD-rollspel!). Jag hörde för ett par månader sedan att Exalted då nästan sålde lika bra som White Wolfs traditionella flagskepp - Vampire. Så exakt hur stora delar av de där 26% som motsvarar WoD-produkter är svårt att säga. White Wolf brukar inte ge ofta den typen av specifika försäljningssiffror.

För det andra är det en gammal artikel, ju. Nästan ett år gammal. Skulle vara kul att se hur det ser ut idag.

- Diomedes, kinkig
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Du må vara jättekinkig, det är bra att man ifrågasätter det man matas med. Men om nu siffrorna är såpass gamla så borde de justeras en del.

Däribland kan sägas att Aeon Continuum inte sålde varken då eller nu, så deras kakbit i den där 26% av marknaden är någon promille stor. De har ju trots allt lagt ned de tre spelen och har nu gjort d20-konverteringar av dem istället.

Sword & Sorcery har inte blivit stort förrän efter den rapporten och börjat knyta till sig mer produktlinjer från andra utgivare än för ett år sedan, så deras kakbit har ökat en hel del sedan den siffran om 26% redovisades.

Det vore väl konstigt annars om inte Exalted säljer bra, med tanke på hur ofantligt många böcker som ges ut till den produktlinjen. Vampire och hela WoD har ju haft en dödsdom på sig sedan ett längre tag tillbaka än ett år, första gången jag hörde från White Wolf att de skulle lägga ned WoD var 1998..

Sedan denna siffra publicerades skulle jag vilja påstå att deras marknadsandel har ökat och den produktlinje som är mest känd och med - i mina ögon - säkerhet mest spelad likaså. Detta gör ju att det i praktiken finns två aktörer på den stora världsmarknaden - WotC och WW - som kontrollerar och behärskar hela marknaden. Om då WW's flaggskepp är Vampire som dessutom kommer ges ut i en ny version om drygt två månader, då är det väl inte helt fel att använda sig av termen World of Darkness rakt igenom inlägget?
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tyckte inte det var så fel att använda det som du gjorde. Vi vet att WoD är en i alla fall mycket stor del av WW så om WW säljer bra så säljer WoD bra. Men vad jag vet säljer Exalted (alla varianter) bättre än Vampire (men troligen inte hela WoD).
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Vi tar det viktigaste först...

"...då är det väl inte helt fel att använda sig av termen World of Darkness rakt igenom inlägget?"

Näh, helt fel är det inte. Jag är bara irriterad på att många använder "White Wolf" som synonym till "World of Darkness" av brist på kunskap om vad företaget egentligen gör. Nu märker jag ju att du inte är en av dem.

"Däribland kan sägas att Aeon Continuum inte sålde varken då eller nu, så deras kakbit i den där 26% av marknaden är någon promille stor. De har ju trots allt lagt ned de tre spelen och har nu gjort d20-konverteringar av dem istället."

Det var så sant som det är sagt. Antagligen så öppnar d20-konverteringen upp för fler spelare och mer pengar. Det gör det ännu mer intressant att veta hur White Wolf säljer idag.

"Sword & Sorcery har inte blivit stort förrän efter den rapporten och börjat knyta till sig mer produktlinjer från andra utgivare än för ett år sedan, så deras kakbit har ökat en hel del sedan den siffran om 26% redovisades."

Gamma World och Warcraft RPG är väl rätt nya, men Scarred Lands, Ravenloft och Engel har väl hängt med ett tag? Särskilt Ravenloft är ju ett gammalt spel med bred fanbas? Eller misstar jag mig helt?

"Sedan denna siffra publicerades skulle jag vilja påstå att deras marknadsandel har ökat och den produktlinje som är mest känd och med - i mina ögon - säkerhet mest spelad likaså."

Jag håller med, med förbihållningen att Vampire under de senaste månaderna existerat i något slags limbo och kanske inte spelas så mycket längre. Gehenna kom ut den fjortonde januari och Vampire: The Requiem släpps i augusti. Jämnfört med den sedvanliga takten "en Vampire-bok i månaden" innan Time of Judgement annonserades så är det rätt klent. Men det är nog mest en övergångsperiod.

- Diomedes

PS. Kolla in nya WoD-rollformuläret! http://www.worldofdarkness.com/downloads/WorldofDarknessSheet.pdf
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Ha! Nu kan vi förvandla den här tråden till ännu ett tjat om huruvida nya WoD kommer bli bra eller dåligt!

Jag vet inte om jag gillar det nya formuläret rent estetiskt, men jag gillar innehållet.

Och det är som du säger. Den vanliga, helt sanslösa, utgivningstakten fortsätter efter augusti.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
White Wolf och marknaden

WW säljer såvitt jag vet bra. I USA. På samma sätt som det är stört på omöjligt att uppskatta hur mycket D&D säljer i Sverige, är det stört när omöjligt att uppskatta hur mycket WWs prylar säljer här.

I och med Time of Judgement borde de fått en uppsving i försäljningen, och i och med WoD 2.0 borde denna hålla i sig.

En gång under 90-talet, under en magisk månad, sålde WW mer än TSR. Alltså WoD sålde mer än AD&D. :gremlaugh:

M.
 
Top