"White Pony" är det bästa nu-metal-albumet

Är Deftones "White Pony" det bästa albumet som kom ur millenieskiftets nu-metal-scen?

  • Ja

    Votes: 3 12.5%
  • Jag har fortfarande bakoframvänd keps och lyssnar på Limp Bizkit

    Votes: 0 0.0%
  • Inget bra gjordes inom nu-metal-genren

    Votes: 6 25.0%
  • Jag är för ung för att veta vad du pratar om

    Votes: 0 0.0%
  • Det är fusk för att det egentligen är för shoegazeigt för att vara nu-metal

    Votes: 5 20.8%
  • Jag är för gammal för att veta vad du pratar om

    Votes: 10 41.7%

  • Total voters
    24

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Limp Bizkit är väl ingen rollspelsmusik att sukta efter. Nu metall är ju en genre som jag alltid sett som mesig - sell out - musik. Inte lika cool som amerikansk punk som Ramones, Iggy och Bad Religion. Eller tuff som Metallica eller hårt som Rage A.M
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Feng Shui?
Tänker typ soundtracket till The One med jet Li.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Men jag var 23.(Ligger på Lunds universitets sjukhus och får cellgifts dropp och är superuttråkad och tydligen på stridshumör om musik, ber om ursäkt)

Jag har annars ett väldigt grundt musikintresse och gillar typ bara grunge, punk och Blur
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Runt 2000 lyssnade man ju på Queens of the Stone Age och Hellacopters. Aldrig hört talas om White ponys... :rolleyes:

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

P.S. Limp Biscuit var väl popbandet de som var ihop med Britney Spears?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
År 2000 var typ peak självömkan i mitt liv, men jag missade Deftones. Eller undslapp? De verkar ha varit väldigt ledsna år 2000, men över vad? Har det med ponnyn att göra? Texterna är oklara. Hoppas de mår bättre nu.

På tal om självömkan har jag en spellista på Spotify som heter ”Best of all angst”. Linkin Park och Korn har med några låtar på den, och jag kan lyssna på dem och gilla dem än idag.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag tycker både "ja" och "det är fusk". Fantastiskt bra skiva, och jag kan glatt berätta att jag köpte den till en yngre släkting i våras som sen skickade tillbaka bilder på när han fick en sko i huvudet på deras spelning på Gröna Lund. Så uppenbarligen har skivan dragningskraft även efter millennieskiftet.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag är född 83 och var tonåring under perioden 1996-2002. Det är ju perioden precis efter att all den bra 90-talsmusiken redan släppts. Jag lyssnade visserligen mest på musik från första halvan av 90-talet då och var för cool för nu-metal. Men redan då tyckte jag att Deftones album White Pony (2000) var bra grejer. Och jag tycker fortfarande det är det och vill nog hävda att det är det bästa albumet som på ett trovärdigt sätt kan kopplas ihop med millenieskiftets nu-metal-scen*.

Så har jag rätt?

___
* System of a Down är utom tävlan.
Nu såg jag att du uteslutit System of a Down. Men hävdar i så fall ändå att den otroligt hatade (av metalheads på den tiden) "Hybrid Theory" av Linkin Park samt Disturbed's "The Sickness" är båda två album som jag kan komma på som är bättre. Och då hela diskografin från ovan nämnda System of a Down. Förmodligen någonting av Korn och mest räddas hela genren av att RATM är för tidiga för att vara mer än förfäder till Nu Metal. Annars skulle top 5 albums bara vara de och SOAD typ.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vampire är ju the Cure, Depeche Mode och Mötley Crüe
För mig har det här blivit synonymt med Vampire The Masquerade.


Har ingen aning om vad som klassas som metal eller inte men sjukt bra är musiken till det nämnda spelet. Så underbart bra att jag rakt av använt listan plus några av spelets mer ”ambiens”-låtar till många av mina egna kampanjer till både Masquerade och Requiem.
 
Top