"White Pony" är det bästa nu-metal-albumet

Är Deftones "White Pony" det bästa albumet som kom ur millenieskiftets nu-metal-scen?

  • Ja

    Votes: 3 12.5%
  • Jag har fortfarande bakoframvänd keps och lyssnar på Limp Bizkit

    Votes: 0 0.0%
  • Inget bra gjordes inom nu-metal-genren

    Votes: 6 25.0%
  • Jag är för ung för att veta vad du pratar om

    Votes: 0 0.0%
  • Det är fusk för att det egentligen är för shoegazeigt för att vara nu-metal

    Votes: 5 20.8%
  • Jag är för gammal för att veta vad du pratar om

    Votes: 10 41.7%

  • Total voters
    24

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är född 83 och var tonåring under perioden 1996-2002. Det är ju perioden precis efter att all den bra 90-talsmusiken redan släppts. Jag lyssnade visserligen mest på musik från första halvan av 90-talet då och var för cool för nu-metal. Men redan då tyckte jag att Deftones album White Pony (2000) var bra grejer. Och jag tycker fortfarande det är det och vill nog hävda att det är det bästa albumet som på ett trovärdigt sätt kan kopplas ihop med millenieskiftets nu-metal-scen*.

Så har jag rätt?

___
* System of a Down är utom tävlan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är född 82 och har alltid gillat metal men tyckte när nu-metal var på ropet och tycker fortfarande att nu-metal inte är värdigt att få bära namnet metal.

Så jag röstade på inget bra har någonsin kommit ur nu-metal scenen
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag saknar alternativet "Jag är för gammal för att veta vad du pratar om".
Nu-metal är band som limp bizkit , korn , linkin park , papa Roach ,Slipknot .

Om det nu inte var så är du var sarkastisk och faktiskt vet vad nu-metal är.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag är född 82 och har alltid gillat metal men tyckte när nu-metal var på ropet och tycker fortfarande att nu-metal inte är värdigt att få bära namnet metal.

Så jag röstade på inget bra har någonsin kommit ur nu-metal scenen
Ja, alltså det har ju aldrig varit coolt att gilla nu-metal. Kanske om jag hade varit några år yngre... Men jag vidhåller att White Pony är en jävla rökare till album (men så är det väl också i gränsmarkerna till att få klassas som nu-metal. Det är inte som att jag vill uppvärdera Limp Bizkit här.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag minns att jag lyssnade mängder på P O D, och tyckte riktigt bra om plattan Satellite. Men har inte kört den i spelaren på minst femton år, så vet inte om den håller. Men när jag var högstadieunge var den grym.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Incubus Morning View är det bästa albumet som kom ur millenieskiftets nu-metal-scen. När det kommer till Deftones är Diamond Eyes eller Koi no Yokan bäst.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Linkin Parks debutplatta är för övrigt nog världens mest underskattade grej.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Linkin Parks debutplatta är för övrigt nog världens mest underskattade grej.
Jag har alldeles för dålig koll (på nu-metal alltså) för att skriva i den här tråden egentligen, men Linkin Parks två första album är riktigt bra! Så nu blev jag tvungen.

Jag lyssnar ju mest på symfonisk power-metal, men klär mig som om jag gillade svensktoppen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Linkin Parks debutplatta är för övrigt nog världens mest underskattade grej.
Ja, den är riktigt bra för att vara modern metal. Och ja, jag kallade just en drygt 20 år gammal platta för modern.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Nu Metal har aldrig varit någon favorit-subgenre för mig så jag har lyssnat ganska lite på den, vilket gör att jag har ganska dålig koll på det som eventuellt är bra. Håller dock med om att Deftones i allmänhet och plattan White Pony i synnerhet är bra. Vet däremot inte riktigt om jag skulle klassa det som Nu Metal så jag pluttade i alternativet om Shoegaze, även om jag är tveksam mot att ge WP den etiketten med.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Ja, den är riktigt bra för att vara modern metal. Och ja, jag kallade just en drygt 20 år gammal platta för modern.
Fast i ärlighetens namn, har det egentligen tillkommit någon subgenre till Metal sedan dess? Tillhör inte nästan all Metal den här sidan millenieskiftet redan etablerade genrer? Eller är det bara jag som har dålig koll?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Fast i ärlighetens namn, har det egentligen tillkommit någon subgenre till Metal sedan dess? Tillhör inte nästan all Metal den här sidan millenieskiftet redan etablerade genrer? Eller är det bara jag som har dålig koll?
Jag har hört rykten om att nu metal har fått en spinoffgenre på svenskspråkiga rollspelsforum som heter WRNU metal.



(förlåt)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Fast i ärlighetens namn, har det egentligen tillkommit någon subgenre till Metal sedan dess? Tillhör inte nästan all Metal den här sidan millenieskiftet redan etablerade genrer? Eller är det bara jag som har dålig koll?
Metalcore och deathcore! (men det är ju inga stora innovationer direkt)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nu Metal har aldrig varit någon favorit-subgenre för mig så jag har lyssnat ganska lite på den, vilket gör att jag har ganska dålig koll på det som eventuellt är bra. Håller dock med om att Deftones i allmänhet och plattan White Pony i synnerhet är bra. Vet däremot inte riktigt om jag skulle klassa det som Nu Metal så jag pluttade i alternativet om Shoegaze, även om jag är tveksam mot att ge WP den etiketten med.
Rimligt svar!

(hittills ingen i tråden som did it all for the nookie. Finns det någon rollspelare som varit Limp Bizkit-fan?)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Finns det någon rollspelare som varit Limp Bizkit-fan?)
🙋‍♂️

Fast det gällde i princip bara en kort period under Chocolate starfish and the hot dog flavoured water, för att jag ändå lyssnade på en hel del annan nu-metal. Men det dröjde inte länge innan en fattade att Limp Bizkit inte är så jättebra egentligen, speciellt jämfört med de nu-metalband som faktiskt är/var bra.

Kan dock fortfarande få nostalgiska ryck av vissa låtar, som Rollin' exv.
 
Top