Nekromanti Where have all the Halflings gone?

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Hur står det egentligen till med halvlängdsmännen i nya Drakar och Demoner Trudvang? De verkar ha tagits bort som rollpersoner, men innebär det att de helt har rensats bort ur världen, eller har de bara tagits bort av platsbrist? Eller har man bestämt sig för att ändra dem från grunden?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Så du hävdar att Riotminds sysslar med etnisk rensning?
Sanningen är mycket värre en så. Riotminds har utfört en systematisk utrotning av en hel art. Vi snackar "Independence Day" och "War of the Worlds" klappat och klart.

Allvarligt talat tycker jag det faktist är lite trist att de försvann. De kunde gott gjort sig av med alverna istället och låtit halvlängdsmännen tagit över den rollen. Det hade varit lite roligare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yepps, de är borta.
Dock så har jag tänkt mig som så att jag har med dem i vilket fall ändå. För de är skoj att ha med. Så jag använder helt sonika de värden som finnes i DoD6.

/ Johan K, som just bokat biljett till CalCon
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, de FINNS INTE ALLS i nya Trudvang

Ja, bekräftar föregående talare...
Jag vet inte varför detta skett, men efter upplysningen från Malmberg så fick jag själv veta det för inte så längesedan.
Det är synd, de är ju en klassiker-ras, men jag antar att Riotminds känner för att revolutionera sig lite och inte följa den nordiska mytologin och Tolkien direkt i hasorna. :gremconfused:
(Det där var ingen anklagelse till någon ripp-off, tvärtom älskar jag att mycket av inspirationen är hämtad från vår egna mytologi samt den klassiska fantasyn - såsom jag vill ha det med andra ord).

Ja, precis Kannesten, det är ju bara att välja att ha kvar dem ändå, det är ju fritt att bestämma själv. Trots tragedin i det hela tycker jag( vad än skälet till detta nu är?) att det är kul att man inte hakar fast i de redan så förtrampade gamla banorna, och därmed försöker förnya sig litet.

- För att något skall överleva måste det ta risker och våga byta skepnad då och då... :gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
De verkar ha tagits bort som rollpersoner
Good riddance!

Och om man nu ska tänka lite som Riotminds måhända har tänkt, Trudvang är hårt och tufft medan halvlängdsmän är mjuka och mjäkiga.

Dessutom var de faktiskt inte med i ur-DoD. Faktiskt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Same way the Ducks went... (NT)

Ankorna var ju en RQ-Gloranta-import om jag minns rätt... Och då är det inte så konstigt att de inte passade i Trudvang (eller någon annanstans heller, utom Ankeborg ;-) )
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
De är borta och förhoppningsvis så stannar de där! När DoD6 kom så gillade jag nästan allt jag såg. Allt förutom de där förbaskade halvportionerna! De kändes liksom inte det minsta Trudvang och verkade mest vara nån slags sista rest av anpassning till de standardfantasykonventioner som till min stora glädje, till största delen, annars lyste med sin frånvaro i spelet.

Så, good riddance, vaya con dios, hasta la vista, babies and don't let the door hit you on the way tillbaka till Warwick Davis mardrömmar där ni hör hemma!

/Anders (som trots yrandet tycker halvlängdsmän är rätt ok i andra spel, men inte i Trudvang)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Va?

Dessutom var de faktiskt inte med i ur-DoD. Faktiskt.
Räknas inte första Monsterboken? Tryckt åttifem, och alltså före svarta boxen, om jag ser rätt. Alltså till den blå, och om inte det är ur-DoD så vet jag inte vad som är det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Va?

Räknas inte första Monsterboken? Tryckt åttifem, och alltså före svarta boxen, om jag ser rätt.
Nope, efter svarta boxen. Kanske till och med efter Expert, kommer inte ihåg säkert.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Va?

Hmm, min svarta är från 87. Oh well, nävermind
Mmm, men det är den gröna boxen. Lådans sidor är mest gröna, till skillnad från 1984 och 1985 års utgåvor, vars sidor var mest svarta.

Drakar och Demoner har hittills givits ut 1982, 1984, 1985, 1987, 1991, 1994, 2000, 2003 och 2006. Monsterboken gavs ut 1985.

Dewil
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ja, de FINNS INTE ALLS i nya Trudvang

att det är kul att man inte hakar fast i de redan så förtrampade gamla banorna, och därmed försöker förnya sig litet.
Det kan jag hålla helt med dig om. Det är för det mesta bra att rusko om lite i DoD. Det kan allt som oftas bli bra, då specielt att få lite nya synvinkar av ett bra rollspel.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De kunde gott gjort sig av med alverna istället och låtit halvlängdsmännen tagit över den rollen.

Sjysst idé... Vi kallar dem för "halver" och sen kan man ordna det med en enkel search n' replace - "halviskt smide" och whatnot. (-:

--
Åke
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Sjysst idé... Vi kallar dem för "halver" och sen kan man ordna det med en enkel search n' replace - "halviskt smide" och whatnot. (-:
Det var ju faktiskt exakt så jag tänkt göra :gremwink:
 
Top