Nekromanti Where have all the fanzines gone...

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
long time passing...

Nu är det kris i stugan. Vart har alla rykande färska fanzins tagit vägen? Till dags datum har jag bara två nummer av Alpha et Omega att recensera och av det blir det inte mycket till fanzinespalt. Vart har Runan tagit vägen? Eller Fortasse Bellum och några andra fanzines som jag sett utannonserars i forumet? Jag menar, kom igen nu, från och med nummer ett 2001 så är TVÅ sidor vikta för fanzinespalten, men utan några fanzines lär det ju inte bli mycket av.

Vill någon vara med så är adressen fortfarande:

Hans Stenström
Regnstigen 6
98334 Malmberget

Och har ni gjort ett elektroniskt fanzine så var lite schysst och tala om det för mig. Även om jag har ett allseende öga så händer det att jag missar sånt som läggs ut på nätet ^_^

I vilket fall, så bör jag få era fanzines så snart som möjligt då deadline till nummer två är den sista mars.

-Hasse
Fanzinerecensent i Codex
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Du har väl fått Runan 35? Den kanske till och med redan är recenserad, har inte så bra koll... Förhoppningsvis är även 36 klar tills dess...

/Joel Bellander, Runan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Runan-kriterier ...

Jag har börjat fundera på att frilansa för Runan, mycket
tack vare att mitt eget projekt "Korpiir" dog i sin vagga
när chefredaktören och jag kom i olag ett antal gånger.
Några typiska saker jag mer än gärna skulle vilja veta
är:

1. <B>Hur ska det skrivas ?</B>
Spalter, tabbar, teckenstorlek, termer, uttryck, etc.

2. <B>Ersättning ?</B>
Några ringa slantar för att man kan tänkas göra lite
arbete. Jag menar ingen profithunger nu utan snarare
typ i veckopengs-klassen.

3. <B>Inskick och Deadlines ?</B>
Helt enkelt: Vart ska man skicka saker och ting samt
vilka deadlines finns utsatta.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Runan-kriterier ...

Detta (dvs det jag besvarar) är ett bra exempel på ett inlägg som kan skickas som privat meddelande då övriga forumbesökare inte är involverade överhuvudtaget.

/Azagthoth
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Kanhända ...

<I>
"då övriga forumbesökare inte är involverade överhuvudtaget."</I>

Du har rätt. Men, det KAN vara bra för andra att ta del av,
te.x. om andra fansinredaktörer läser det och kunde
konstruera lite kriterier som deras frilansare ska veta om.
Jag såg ingen på Runans hemsida och dessutom inte på något
annat fanzins heller så det borde väll disskuterat.
Kanske på ett mer allmänt plan, men nu bidde det inte
riktigt så tyvärr. Det är svårt att tänka på allt ;-)

/Alexander Gyhlesten


"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Kanhända ...

Jo, men då bör man nog formulera det som en en sådan diskussion, och inte fråga Runan om deras interna arbetssätt - vilket är mycket intressant för de som jobbar med Runan men inte andra.

Däremot tycker jag det är ett dunderbra förslag att diskutera just ersättning, hur saker ska skickas in, hur man får folk att skicka in saker till sitt fansin osv. Varför inte använda detta forum till sådana saker? Jag kommer ihåg Den Gamla Goda tiden när Zinescene var ett e-postfansin med ingående diskussioner om fansintillverkning. Sådana diskussioner är jag gärna med i om någon startar upp.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
FB 8+9 recenseras i den Codex som dyker upp nu i mars. Det är till nästa nummer jag pratar om...

-Hasse
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Runan 35 recenseras också i den Codex som kommer nu, tillsammans med FB 8+9, Alpha et Omega 3 och 4, och Nasses Nekrozin 6.

-Hans
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Runan-kriterier ...

Det var ju lite synd att det inte blev något av "Korpiir". Fanzinehobbyn blev därmed enligt mitt tycke åtminstone ett bra fanzinenamn fattigare. Säkert också mycket läsvärt.

-Hans
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag minns ju vad som hände senast jag skickade in fanzin för granskning ;)

Nåja, SK Lokes Lunta, och dess sidoproduktioner Greyhawk Gazetteer och News of the Worlds finns ju att ladda ner i form av oillustrerade word-dokument fram till och med nummer 30-nånting på klubbens hemsida ifall du har akut behov av recensionsobjekt. De tryckta versionerna av dem är uppe till och med nummer 34 men de är väl för inaktuella nu. Tryckning av resten av de färdiga numren som pappersfanzin beräknas bli i måmadsskiftet, lagom till din deadline har gått ut :(

Daniel "Warduke" Schenström
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Tycker jag inte att du ska. Det är jäkligt bra gjort att komma ut med ett nummer i månaden måste jag säga, men möjligtvis kan det bli så att alla Alpha et Omega inte kommer att bli recenserade i tidningen fortsättningsvis - det blir lite mastigt med tre recensioner av samma fanzines i varje nummer ;-)

-Hans
 
Top