Wheel of Time TV-serie [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag är rädd att när sponsorer ser att fantasyserier floppar så håller de hårdare i slantarna när någon ber om investeringar till ny fantasy.
Precis, så är det. Jag tror lyckligtvis att det gått bra för åtminstone Wheel of Time, Witcher och Shadow & Bone. Hur det går för de andra fantasyserierna har jag tyvärr inte koll på, men håller tummarna för att det går bra för dessa med.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag är rädd att när sponsorer ser att fantasyserier floppar så håller de hårdare i slantarna när någon ber om investeringar till ny fantasy.
Man skulle ju kunna hoppas att deras slutsats inte blir "fantasy säljer inte", utan "vi måste göra bättre fantasy!"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Man skulle ju kunna hoppas att deras slutsats inte blir "fantasy säljer inte", utan "vi måste göra bättre fantasy!"
Jag är rätt säker på att det inte är så det funkar. Jag kan nog inte komma på ett enda exempel på att så är fallet. Så även om man kan tycka att det borde vara så (fast jag vet inte om jag tycker det då ”bättre” är en alldeles för abstrakt ledstjärna) så skulle det röra sig om önsketänkande (vilket det såklart i och för sig inte är något fel att ägna sig åt).

Men detta har ju mer med fantasy generellt att göra och tv-produktion i stort än Wheel of Time så det kanske förtjänar en egen tråd.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Man skulle ju kunna hoppas att deras slutsats inte blir "fantasy säljer inte", utan "vi måste göra bättre fantasy!"
Jo, problemet är väl att de tänker att "de måste göra bättre fantasy". Investerarna själva är ju inte så insatta i hantverket och, generellt, inte så intresserade av att satsa på ett projekt där vinsten inte motsvarar risken. Jag misstänker att många misslyckade projekt signalerar att andra investerare värderade risken för lågt, och att det kanske allmänt finns en högre risk att investera i dyra fantasyserier än vad investerarna tror.

Dock är väl The Wheel of Time inte ett exempel på det. Som jag har förstått det så har väl säsong 1 gått bra ekonomiskt?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jo, problemet är väl att de tänker att "de måste göra bättre fantasy". Investerarna själva är ju inte så insatta i hantverket och, generellt, inte så intresserade av att satsa på ett projekt där vinsten inte motsvarar risken. Jag misstänker att många misslyckade projekt signalerar att andra investerare värderade risken för lågt, och att det kanske allmänt finns en högre risk att investera i dyra fantasyserier än vad investerarna tror.

Dock är väl The Wheel of Time inte ett exempel på det. Som jag har förstått det så har väl säsong 1 gått bra ekonomiskt?
Precis, tycker du har helt rätt i allt du säger! Och precis som du säger, Wheel of Time har ju dessutom gått bra så relevansen är ju typ noll här (inte riktat mot dig @Zire )
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Nu har en officiell trailer kommit till säsong 2!


Här är lite spridda tankar från mig:

Produktionsvärdet verkar högt i denna säsong också! Vilket bådar gott! Tycker det faktiskt ser snyggare ut denna gång!

Väldigt konstigt låtval för trailern. Låtvalet, samt att det finns en hel del barbröstade scener med killarna, gör att jag fruktar att de kommer göra denna säsong mer YA, vilket jag kände att förra inte var (förutom de två sista avsnitten). Synd i så fall.

Det verkar som att lite roligare miljöer förekommer här, inte bara vildmark.

Tror att seanchans kläder kommer att bli en vattendelare. Jag gillar vad jag ser, men jag fattar att alla inte kommer tycka det är bra. Seanchan verkar dessutom vara sådär härligt skurkiga som jag tycker att de ska vara!

Varför har Rand rakat skallen?

Riktigt najs att de magiska vävarna har olika färger denna gång som representerar deras element! En klar förbättring från förra säsongen!

Det känns som att de kommer avvika från boken ännu mer i denna säsong. Varför är Rand i Vita Tornet liksom?

De verkar inte dra sig från att visa blod och gritty våld när det behövs, precis som i första säsongen. Det bådar gott!

Najs att Rand och Logain verkar få lite screentime tillsammans! Gillade verkligen Logain i förra säsongen, en fantastisk karaktär spelad av en fantastisk skådis!

Gillar att det är så mycket färger och inte ”urvattnat” som i många andra fantasyserier.

Lanfear!!!

Gillar som sagt outfiten som seanchan har, men inte ”napparna” som damane har. Dessa ser lite konstiga ut.

Jag gillar att det verkar spenderas mycket tid i tornet med kvinnorna som noviser! Var orolig att de skulle stryka detta eller hasta förbli det.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
Ser bra ut! Jag gillade denna serie bäst av den senaste vågen av fantasy-serier (HoD, Witcher, RoP), så detta ser jag fram mot.
 
Top