Wheel of Time-rollspel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
En liten fåfäng förhoppning jag har rör Wheel of Time-rollspelet. Det gavs ut ett sådant 2001 byggd på d20-systemet. Där och då tyckte jag att reglerna var riktigt bra, men då de har 20 år på nacken har de säkert inte helt åldrats med värdighet. Det fanns även ett riktigt bra äventyr till spelet! Prophecyies of the Dragon, episkt så det förslår där rollpersonerna befinner sig lite i kölvattnet av bokens huvudpersoner. Det är lätt en av de bästa äventyrsupplevelser jag varit med om ever i rollspel! Tyvärr slutar äventyret i en fet cliffhanger efter Dumais Brunnar och någon uppföljare kom aldrig. Jag hade så gärna velat ha en återåtgivning av spelet, kanske med ett uppdaterat och en fortsättning på Pophecies of the Dragon! Jag vill önska att seriens popularitet skapar en efterfrågan på något sådant! Vet att det inte är så troligt, men drömma kan man ju alltid göra :)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
En liten fåfäng förhoppning jag har rör Wheel of Time-rollspelet. Det gavs ut ett sådant 2001 byggd på d20-systemet. Där och då tyckte jag att reglerna var riktigt bra, men då de har 20 år på nacken har de säkert inte helt åldrats med värdighet. Det fanns även ett riktigt bra äventyr till spelet! Prophecyies of the Dragon, episkt så det förslår där rollpersonerna befinner sig lite i kölvattnet av bokens huvudpersoner. Det är lätt en av de bästa äventyrsupplevelser jag varit med om ever i rollspel! Tyvärr slutar äventyret i en fet cliffhanger efter Dumais Brunnar och någon uppföljare kom aldrig. Jag hade så gärna velat ha en återåtgivning av spelet, kanske med ett uppdaterat och en fortsättning på Pophecies of the Dragon! Jag vill önska att seriens popularitet skapar en efterfrågan på något sådant! Vet att det inte är så troligt, men drömma kan man ju alltid göra :)
Vi hade också vår bästa spelupplevelse med det här äventyret. Mina gamla spelare pratar ofta om det och jag som var SL är självklart väldigt nöjd med att de gillade det så mycket. De har frågat efter en fortsättning, nystart, men vissa saker gör sig kanske bättre i minnet?

Jag bredde på en hel del andra saker utöver innehållet i böckerna. Spelarna började som ungdomar från en by (va!?) i Ghealdan som blev tvångsrekryterade i kriget med Logain, de gick med i Children of the Light innan diverse politiska skeenden tvingade bort dom. Sen plockade vi upp första äventyret i PoTD som vi följde utöver att vi gjorde några avstickare när det blev lämpligt kronologiskt. Jag har för mig att spelarna var nere i Tear, under tiden för Tears klippa föll. Det fanns massa andra fan-skrivna äventyr där äventyret i Tear var ett sånt.

Efter Dumai Wells begav sig spelarna till Shol Arbela för ett detektiv/undersökande uppslag som ledde genom badhus och kloaker och var länkat till namnet "The City of a thousand Bells". Exakt vad som hände minns jag inte. Vår kampanj slutade i Shadar Logoth under tiden för du-vet-vad och alla spelarna dog, men de räddade livet på alla huvudpersoner i böckerna med sitt offer.

Jag har letat gamla mailkonton, alla mina gamla papper, gamla hårddiskar osv, men jag hittar knappt något av materialet alls. Jag har en bakgrundshistoria till en av rollpersonerna, några utskrifter för vapenlistor, NPCs mm. Men det är allt. :( och det gör mig lite ledsen eftersom mitt minne är dåligt.

Allt materialet som släpptes både officiellt och som "Netbooks" har jag nersparat och fick WoT-regelboken i födelsedagspresent för något år sen. Det är väl DnD 3.0-regler i grunden.

Det ska visst finnas en Dnd5e-konvertering men är osäker på status på den, eller ens vad skillnaden mellan 3.0, 3.5, 5e osv är. Det är inte min kopp te direkt. :)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag spelade första äventyret men några vänner för ett antal år sen! Minns att systemet var rätt spännande. Vore kul med en ny utgåva, men jag tror att det skulle vara en fördel att isåfall erbjuda stöd för flera olika "modes" för spel, typ spela paralellt med böckernas story, eller spelarna som Ta'veren och att storyn utveklar sig löst efter böckenas händelser. Vore kul med De förlorade som skuggspelare eller ha de olika länderna som separata politiska spelare.

Känns som att det finns mycket man kan göra med licensen nu när Jordans värld är på tapeten :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Finns inget bättre än att "kliva" in en fantasyvärld som man tidigare bara fått skåda via något sorts filter. När jag började vara SL i A Song of Ice and Fire, så kände jag mig direkt hemma som SL, The Expanse likaså.

Så jag förstår verkligen suget efter ett rollspel baserat på Wheel of Time för dem som älskar böckerna och världen de utspelar sig i. Jag hoppas att det görs ett nytt Wheel of Time-rollspel!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag skulle vilja ha ett helt annat WoT-rollspel. Som när det gäller nästan alla licenser är jag mest intresserad av att bygga min egen version av huvudberättelsen, inte av att spela bifigurer i någon annans episka berättelse. Alltså skulle jag önska mig möjligheten att spela upp en alternativ version av böckernas handling, en annan av Hjulets vridningar, där rollpersonerna börjar som ungdomar i en avlägsen by (några olika alternativ på dess placering) med olika bakgrunder, där alla är kraftigt ta'veren, någon är Draken återfödd, övriga har andra krafter av olika slag. De upptäcks av en Aes Sedai som vill guida dem. Profetian ger ett antal hållpunkter som ska bockas av: Valeres horn (eller om den inte var med där, i alla fall någon annanstans), Tears klippa, etc. Och så håller det på.

Jag tror inte YZE-systemet skulle vara en så dålig grund.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag tror helt klart på att ha spelarna som ta'veren, att de har en propetia att förhålla sig till och ett antal "stolpar" att utgå efter. Sandlåda med riktning liksom
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Vi hade också vår bästa spelupplevelse med det här äventyret. Mina gamla spelare pratar ofta om det och jag som var SL är självklart väldigt nöjd med att de gillade det så mycket. De har frågat efter en fortsättning, nystart, men vissa saker gör sig kanske bättre i minnet?

Jag bredde på en hel del andra saker utöver innehållet i böckerna. Spelarna började som ungdomar från en by (va!?) i Ghealdan som blev tvångsrekryterade i kriget med Logain, de gick med i Children of the Light innan diverse politiska skeenden tvingade bort dom. Sen plockade vi upp första äventyret i PoTD som vi följde utöver att vi gjorde några avstickare när det blev lämpligt kronologiskt. Jag har för mig att spelarna var nere i Tear, under tiden för Tears klippa föll. Det fanns massa andra fan-skrivna äventyr där äventyret i Tear var ett sånt.

Efter Dumai Wells begav sig spelarna till Shol Arbela för ett detektiv/undersökande uppslag som ledde genom badhus och kloaker och var länkat till namnet "The City of a thousand Bells". Exakt vad som hände minns jag inte. Vår kampanj slutade i Shadar Logoth under tiden för du-vet-vad och alla spelarna dog, men de räddade livet på alla huvudpersoner i böckerna med sitt offer.

Jag har letat gamla mailkonton, alla mina gamla papper, gamla hårddiskar osv, men jag hittar knappt något av materialet alls. Jag har en bakgrundshistoria till en av rollpersonerna, några utskrifter för vapenlistor, NPCs mm. Men det är allt. :( och det gör mig lite ledsen eftersom mitt minne är dåligt.

Allt materialet som släpptes både officiellt och som "Netbooks" har jag nersparat och fick WoT-regelboken i födelsedagspresent för något år sen. Det är väl DnD 3.0-regler i grunden.

Det ska visst finnas en Dnd5e-konvertering men är osäker på status på den, eller ens vad skillnaden mellan 3.0, 3.5, 5e osv är. Det är inte min kopp te direkt. :)
Låter som en awesome kampanjupplevelse! Vi körde inte lika avancerat vill jag minnas. Framförallt var alla rollpersoner en ganska stor mix av olika kulturer och yrken. Min karaktär var en ung man från Sheinar vid namn Ido som kunde bruka kraften och lämnat sin hemby för att inte försätta dem i fara. Vi hade även med oss en ogier som gjorde små skulpturer och en tomboy som var slags blandning mellan Min och Mat. Minns tyvärr inte så jättemycket detaljer, men en del saker var otroligt "WOW!!!" för ett fan av Wheel of Time. Vi fick bland annat möta Padan Fain i Vägarna, hjälpa till att befria Mazrim Taim och vara med om slaget vid Dumais brunnar. Det fanns även ett otroligt kul sidouppdrag där man skulle försvara en by mot invaderande trollocker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag skulle vilja ha ett helt annat WoT-rollspel. Som när det gäller nästan alla licenser är jag mest intresserad av att bygga min egen version av huvudberättelsen, inte av att spela bifigurer i någon annans episka berättelse. Alltså skulle jag önska mig möjligheten att spela upp en alternativ version av böckernas handling, en annan av Hjulets vridningar, där rollpersonerna börjar som ungdomar i en avlägsen by (några olika alternativ på dess placering) med olika bakgrunder, där alla är kraftigt ta'veren, någon är Draken återfödd, övriga har andra krafter av olika slag. De upptäcks av en Aes Sedai som vill guida dem. Profetian ger ett antal hållpunkter som ska bockas av: Valeres horn (eller om den inte var med där, i alla fall någon annanstans), Tears klippa, etc. Och så håller det på.

Jag tror inte YZE-systemet skulle vara en så dålig grund.
Jag skulle absolut kunna tänka mig ett annat system. Jag vill minnas att de hade en ganska bra variant på d20-systemet och att de framförallt fått till magireglerna riktigt bra, men andra sidan pratar vi om ett 20 år gammalt system som jag ser genom nostalgiska glasögon. Det fanns säkert jättemycket mindre bra grejer med systemet.

En alternativ version av bokens handling vore också ballt! Gillar även förslaget som kom upp ännu tidigare, med en kampanj som utspelar sig efter böckerna. Det är ju en hel del saker som lämnas rätt oavslutade. Men oavsett vill jag ha min fortsättning på Prophecies of the Dragon också😁
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Jag minns systemet som bra för att vara ett moddat d20 system. Gör man ett nytt borde man kolla de gamla för många idéer i de skapade klasserna var väldigt bra! Men magin var lite krånglig och vissa prestigeklasser var väldigt mycket starkare än andra (jag tittar på dig Warder med garanterad crit)
Jag är dock inte övertygad om att d20/DnD är rätt system för WoT, kanske BRP skulle vara mer passande?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag tyckte (och tycker) om den där gamla Wheel of Time-boken. Fina bilder, luftig, Armsman (spelets Fighter) fick 4 skill points per level ("Mycket mer karaktärsfokuserat än bara 2 i vanliga 3.X !!" tänkte jag då :gremcrazy:)...

Första gången jag läste magin (som ju är ganska vanlig DnD-magi) fattade jag inte att man inte skulle slå något för att lyckas, för det var helt främmande för mig.

All in all skulle jag nog inte banga på att spela det lite än idag, 3.X upp till level 6 tycker jag är helt fine liksom.

Han som SL:ade i vårt gäng valde att försätta det til en ny tidsålder då magin var stark och solen lyste var dag (som kontrast till vårt Shadowrun-spelande där det alltid regnade). Vi spelade mest vanliga små äventyr och ingen orkade fippla med att vara magiker.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tyckte (och tycker) om den där gamla Wheel of Time-boken. Fina bilder, luftig, Armsman (spelets Fighter) fick 4 skill points per level ("Mycket mer karaktärsfokuserat än bara 2 i vanliga 3.X !!" tänkte jag då :gremcrazy:)...
Jag minns att jag tyckte det var så häftigt med en rollspelsbok som hade färgbilder! :) Det kanske var vanligt i amerikanska böcker på den tiden, men förutom Wheel of Time hademin spelgrupp typ bara svenska rollspel (med några få undantag, vi hade bland annat Paranoia och Stormbringer också).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag minns också WoT-rollspelet som en väldigt fin bok som jag ångrar att jag sålde.

Sedan skulle jag nog gärna ha ett upplägg som allmänt beskriver världen och öppnar för att man spelar andra kampanjer i den världen, typ Prophecies of the Dragon, också. Men något som känns fullständigt nödvändigt är ett separat magisystem som fungerar precis enligt böckerna. Inte bara en nödtorftig anpassning av D&D, BRP eller något annat. Här ska det vara en kraftnivå, en skill i var och en av de fem krafterna, särskilda förtrollningar (helande, Travel, Balefire) man lär sig som specialförmågor, shielding och upplösande av andras vävar som en avgörande del av magisk strid, och så vidare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Men något som känns fullständigt nödvändigt är ett separat magisystem som fungerar precis enligt böckerna. Inte bara en nödtorftig anpassning av D&D, BRP eller något annat.
Var det så i förra spelet? Minns magisystemet som väldigt bra där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Var det inte väldigt D&D-aktigt?
Jag vet inte, har inte spelat den versionen av D&D. Jag minns det som bra, men dels var min känsla för kvalitet kanske inte optimal på den tiden och dels minns jag det nog som bättre än vad det egentligen var 🙂
 
Top