Nekromanti Whats this???

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Howdy Partner!

Jag är en Western amatör, har ej spelat rollspel förut så nu undrar jag vad en obegränsad T20 är för tärning.

Thank you!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Det är väl när man slår 20 på en t20 så räknar man inte resultatet utan slår två nya t20or.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Va?

Det är väl när man slår 20 på en t20 så räknar man inte resultatet utan slår två nya t20or.


Va? Säger du det Jasse? Där ser man på, kunde bankat huvudet i väggen i tron att man slog en ny t20 och adderade bara... där ser man på. ^_^;


Storuggla, känner sig dum
 

mr colt

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
144
Location
uppsala\sverige
Re: Någon som kan förklara?

jo i western om man slår 20 på en t20a så slår man en till och lägger till 20 plus det man slår på den "andra" t20an



jag är inte helt hundra på det här men såhär kör jag
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Vad menas då med detta?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om inte jag missminner mig så är obegränsad t20 en Westernterm för en t20 som man rullar fint på bordet. Slår man 20 så rullar man den igen och lägger TILL! Som exempel: Röjjar-Robban slår tärningen och får 20. "Jippie!" utropar Röjjar-Robban och slår en gång till. 14, visar tärningen. 20+14 grunnar Röjjar-Robban på ett tag innan hans spelledare, Elaka Elin, berättar att det blir 34. ^_^

<hr></blockquote>



Vad är det bra för? Alltså att slå en gång till?
Vad menas med detta som står på Western's hemsida:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Western är ett tärningsbaserat rollspel. För att avgöra om du lyckas eller misslyckas slår du, i de flesta fall, en obegränsad T20. Någon gång kommer du att få slå en T6, T10 eller en T100. De tärningar du behöver är därför en sexsidig och en tjugosidig. Ju högre resultat tärningen visar desto bättre.

<hr></blockquote>


Hur ska man kunna slå en T10 med en sexsidig eller en tjugosidig tärning?
Hur ska man kunna slå en T100 med en sexisidig eller en tjugosidig tärning?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Du behöver inte skrika...

Vad är det bra för? Alltså att slå en gång till?

Man får ett högre värde. Ett bättre resultat.

Hur ska man kunna slå en T10 med en sexsidig eller en tjugosidig tärning?
Hur ska man kunna slå en T100 med en sexisidig eller en tjugosidig tärning?


Det går faktiskt. Man slår t20, 1-10 betyder ett till tio. 11-20 drar man bort tio och så får man ett värde mellan 1 och 10. 14 blir 4 till exempel.
t100 slår man då med två slag med en t20.
Eller så skaffar man sig några t10:or och slår rakt av bara /images/icons/smile.gif

Men du, du behöver inte använda så stora bokstäver. Vi kan läsa ändå, och citering skötes lämpligare med kursiv stil eller något annat sätt som inte kan missuppfattas som gormande /images/icons/wink.gif


Storuggla, glad i hågen
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Re: Du behöver inte skrika...

Förlåt, har ändrat på det nu så att det är ett citat.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man får ett högre värde. Ett bättre resultat.

<hr></blockquote>


Men varför ska det bli ett bättre resultat?
20 är ju det högsta som man kan få så varför ska man få ännu högre?
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

t100 slår man då med två slag med en t20.

<hr></blockquote>


Men då kan man ju bara få högst 40?!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Du behöver inte skrika...


Men varför ska det bli ett bättre resultat?
20 är ju det högsta som man kan få så varför ska man få ännu högre?


Det högsta du kan få på en t20 är 20. Det högsta på en obegränsad t20 blir... ja, 20+20+20+20+20+20 i all oändlighet (eller tills spelledaren får nog och snor tärningen). Däri ligger skillnaden. Ju högre destu bättre, gäller speciellt om man ska ägna sig åt hantverksfärdigheter och skytte.

Men då kan man ju bara få högst 40?!


Förlåt, förlåt, mitt namn är plåt. jag förklarar som en kratta. Du minns hur du slog en t10 med en t20? Precis samma sak, fast det ena slaget är tiotal och det andra är ental.

Exempel:
Elake Elin flinar grymt och säger åt Revolver-Rikard att slå en t100. Revolver-Rikard har bara en t20. Så han slår den två gånger, först föt tiotal och sedan för ental. Först slår han 15, sean slår han 7. Eftersom han slog t20 som en t10, blir det 57! (15-10 = 5 (tiotalet) och 7 blir 7 (entalet)!)

Jag hoppas att jag kan bli förstådd, jag tror att jag är lite luddig...


Storuggla, hjälper gärna till
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Re: Va?

Det är förstås bara det jag tror. Det är högst troligt att det är jag som ska skämmas... =)

*hoar ett par gånger*
 

westernamatör

Veteran
Joined
27 Apr 2002
Messages
22
Re: Du behöver inte skrika...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det högsta du kan få på en t20 är 20. Det högsta på en obegränsad t20 blir... ja, 20+20+20+20+20+20 i all oändlighet (eller tills spelledaren får nog och snor tärningen). Däri ligger skillnaden. Ju högre destu bättre, gäller speciellt om man ska ägna sig åt hantverksfärdigheter och skytte.


<hr></blockquote>



Men jag förstår inte vad det ska vara bra för.
Om man får det högsta man kan få på tärningen så varför ska man få ännu mer?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
Re: Du behöver inte skrika...

Du kanske ska slå för hur mycket pengar du vinner och då är det ju obegränsat mycket pengar man kan vinna, eller hur?
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Re: Du behöver inte skrika...

Hej.

Slaget 20 på den obegränsade t20 skall representera det perfekta slaget, turskottet, en på miljonen träffen osv.

Mao skall även en dålig skytt ha chans att träffa när förhållandena är dåliga. Annars är det helt ofarligt för t.ex en revolverman med högt värde i försvar att möta en ömfoting med derringer på längre avstånd än 10 meter. Men om ömfotingen har tur så kan han få in en turträff som sänker revolvermannen.
 

Gus

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
18
Location
Lysekil på Bästkusten
Hej!

Alla är vi amatörer i början, inget att skämmas för.

Precis som några har sagt: slår man 20 på en obT20, slår man igen och lägger till.

Om du av någon anledning gallopperar i mörker och försöker träffa något med din revolver på 150m håll är ju detta nästan helt omöjligt. Men om du slår tjugo några gånger i rad så lyckas du ändå! Det var ju bra nästan omöjligt...

/Magnus
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Du behöver inte skrika...

Om man får det högsta man kan få på tärningen varför ska man då få ännu mer?

20 är (oftast= utan modifikationer) ett lyckat slag, men (vet inte om du har reglerna) när man ska tillverka något (Hantverks-färdigheter) så finns något som heter Kvalitet. Standardsaker har Kv 20. När man tillverkar något (en pistol tex) slår du för att lyckas, färdighetsnivå (eller FN) och en obegränsad t20. Blir FN+ob1t20 minst 20 har du lyckats med slaget. Kvaliteten blir FN i hantverk Vapensmide+ ett för varje fem steg över 20 i resultatet. Gör du kvalitet 21, blir det som en pistol +1, (alltså plus ett på träffa och skadeslaget) eller 19 som en pistol -1(minus ett på skada o träffa). Säg att du har Vapensmide18, och slår 15. Resultat 33. Det betyder FN + (25=en femma) +(30= en femma)= två femmor= plus två i kvalitet, kvalitet 20. Detta är inte lätt att förklara, låna reglerna av någon vänlig själ, så förstår du nog bättre.

Sammanfattningsvis: 20 är bra, oftast lyckat, men det blir alltid bättre ju högre ditt slag är.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Du behöver inte skrika...

Nu krattades T100-an till ytterligare tror jag. Den observante upptäcker nämligen att detta leder till att det minsta man kan få är 11. Detta åtgärdas genom att man räknar talet "10" som "0" (om man köper en vanlig T10 står det mycket riktigt inte "10" utan "0" på den), men tar talet "00" som "100". På så vis får man en skala som spänner från 1 till 100.

För att sedan förklara detta med nyttan av att få högt. I Wester när den normala svårighetsgraden 20. Detta innebär att man ska slå en ObT20 och lägga till sin Färdighetsnivå för att få ett tal. Om detta tal överstiger 20 har man lycakts. Om det dock är ogynnsamma omständigheter kan svårighetsgraden höjas drastiskt. Om man till exempel försöker spåra någon under natten mitt under en snöstorm kanske svårighetsgraden blir 50. Om man då bara har 10 i Spåra får man sätta sin tilltro till den obegränsade T20:n. Om man nu har sådan vidunderlig tur kan man ju slå 20+20+15+10 (färdighetsnivå i Spåra) och få sammanlagt 65, och alltså lyckas spåra upp den där personen. Sen funkar detta obegränsade slag också för att gen den där känslan av att man riktigt lyckats (till exempel när min rollperson lyckades få 52 på ett slag för Intelligens).
 
Top