Har ingen spelat D&D förut kan nog grottröj vara en bra ingång. Att ni spelat brädspel innan är ju också bra. Då blir grottröjet ingen besvikelse.
För en renodlat grottröjig introduktion, prova "Dungeon Delve"-boken som just kommit ut. Annars fungerar exempeläventyret längst bak i Dungeon Master's Guide rätt bra för att lära sig grunderna.
Sedan kan ni lägga till fler och fler renodlat "rollspeliga" element allt efter som ni blir varma i kläderna. (Och så många timmars spelande tar det ju inte att få häng på det).
Right-O. Frågor.
1) Det blir mycket lättare om det finns flera exemplar av Player's Handbook. Ni kommer märka att ni vill referera till era karaktärers "powers" samt stridsreglerna gång efter annan. Penna och rutpapper. Givetvis kan man använda figurer, golvplaner och så vidare med.
2) D&D är ett spel där det går snabbare om spelarna kan reglerna. Men ni är ju brädspelare, så det visste ni redan.
Låt spelarna välja klass i förväg, så de kan läsa på om sina level 1 powers. Att ha bläddrat igenom kapitlet om strid skadar inte heller.
3) Se ovan
4) Wizard-klassen fungerar inte som i andra fantasyrollspel. Välj inte spela Wizard utan att sätta sig in i hur det fungerar, då blir du besviken. Warlock-klassen är kanske den pilligaste klassen där det är lätt hänt karaktären kan kännas sämre om spelaren inte är helskärpt.
Det finns fler svar, detta bara som jag kom tänka på just nu...