Nekromanti What would Machiavelli do? (spoilers, kanske)

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag skulle behöva lite hjälp med ett äventyr jag skriver på. Tänk er in i följande scenario: du är en brutal, machiavellisk kung någonstans i Mundana. Du har gott om resurser men även flera fiender som i hemlighet intrigerar mot dig. Du har även flera mäktiga magiker, lönnmördare och vandöda som i hemlighet arbetar för dig.

Du har precis fått reda på att flera av dina fiender, landsmän och utlänningar, kommer att träffas i en del av ditt rike som du officiellt men inte i praktiken kontrollerar. Officiellt handlar mötet om ett bröllop, men i hemlighet kommer några av gästerna att mötas för att diskutera ett uppror mot dig. De tror inte du vet, men du har genomskådat dem. Militär invasion är i nuläget inte att tänka på. Vad gör du?

A) skickar du spioner som får order att observera men inte delta i hopp om att kunna slå till senare, även om du kanske förlorar ett unikt tillfälle att göra dig av med flera fiender på en gång?
B) skickar du lönnmördare för att diskret försöka slå ut så många som möjligt av motståndarna, gärna även försöka få dem att misstänka varandra.
C) struntar du helt i subtiliteten och ber dina män att planera en massaker på konspiratörerna med hjälp av lönnmördare, vandöda och / eller magiker och att eliminera så många som möjligt?
D) något annat.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
B, med fokus på den mest farliga individen bland mina motståndare, och stort fokus på att slå split mellan alla fiender. Målet är 2-3 strategiska mord (mörda brudgummen är alltid roligt). En magiker med en simulacrum och folk som låtsas gå över till motståndarsidan (så att de aldrig kan lita på nya allierade om nu spionerna upptäcks) är alltid bra idéer.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Alternativ C.

Det sänder ett budskap som är svårt att nå ut med annars. Sedan är det viktigt att inte stanna där. Nästa steg är att fabricera ihop bevis om att de konspirerde. Fortsätt med mer bevis om att deras släkt, allierade och familjer också konspirerade om landsförräderi eller liknande fasor. Sedan är det bara att massakrera på. Subtilt? Nej, effektivt om den råa styrkan finns.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
D.

Skickar vandöda att massakrera bröllopsgästerna, med särskilt sikte på vissa utvalda offer, samtidigt som det ger en ursäkt att - inte invadera, men intervenera med lagom mycket trupper för att se ut som jag röjer undan hotet av vandöda och skyddar civila osv, men i själva verket för att vara säker för ev. motattacker.

Extra plus om jag kan plantera fabricerade bevis för att någon av de externa fienderna ligger bakom alltihop.

:gremcool:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Förgifta hela bunten när de samlas men få det att se ut som matförgiftning med dödlig utgång. Ta med några av dina egna vänner som offer så att ingen kan komma på taaaanken att du skulle vara inblandad.

Uppvakta i hemlighet några som stått i andra ledet och hållits tillbaka från makten av dina fiender. Stötta dem så att de kan börja organisera ett övertagande nu när det blir vakuum. Sätt dina lönnmördare på att i smyg röja undan deras konkurrenter, framförallt sådana som ännu inte vuxit sig starka.

När dina allierade kämpar för att vinna ställning, men ännu inte själva blivit för starka, så skickar du dit trupper för att "hjälpa dem". Sedan du väl har din järnfot stabilt på plats så kanske även dessa allierade råkar ut för en olycka vilket låter dig sätta dit en marionett.

Denne marionett ska vara grym och oduglig som härskare, gärna med en legosoldats snäva syn. Han ska hårdhänt röja undan resterande besvärande element, släktingar till dylika element och alla som visar ledartalang över huvud taget med metoder som gör honom hatad. När uppror hänger i luften förbarmar du dig över folket, avrättar tyrannen, sätter hans huvud på påle mitt i staden och skyller allt elände på honom. Nu är tiden mogen att själv träda in som den gode befriaren.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Brior said:
Denne marionett ska vara grym och oduglig som härskare, gärna med en legosoldats snäva syn. Han ska hårdhänt röja undan resterande besvärande element, släktingar till dylika element och alla som visar ledartalang över huvud taget med metoder som gör honom hatad. När uppror hänger i luften förbarmar du dig över folket, avrättar tyrannen, sätter hans huvud på påle mitt i staden och skyller allt elände på honom. Nu är tiden mogen att själv träda in som den gode befriaren.
Ah! En klassisk Harkonen!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
557
Location
Gävle och Åland
Sapient said:
Brior said:
Denne marionett ska vara grym och oduglig som härskare, gärna med en legosoldats snäva syn. Han ska hårdhänt röja undan resterande besvärande element, släktingar till dylika element och alla som visar ledartalang över huvud taget med metoder som gör honom hatad. När uppror hänger i luften förbarmar du dig över folket, avrättar tyrannen, sätter hans huvud på påle mitt i staden och skyller allt elände på honom. Nu är tiden mogen att själv träda in som den gode befriaren.
Ah! En klassisk Harkonen!
Jag läste alldeles nyligen Machiavellis Fursten och tror till och med att rådet gavs precis som det står av Gamle Nick själv (och jag misstänker att Harkonnen fick det från honom via Herbert). Grejen med Machivelli är inte att han är grym utan att han är väldigt resultatorienterad. Jag känner igen en hel del av hans resonemang från vår nutida företagsvärld. Därmed försvarar jag det inte.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Du gör en Tywin Lannister ofc.

A Song of Ice and Fire-spoiler:
Dvs, du letar upp den bland konspiratörerna som är absolut mest korrupt och egocentrisk, helst värden för hela tillställningen, och sen ger du honom en aaasschysst deal för att obarmhärtigt slakta de andra konspiratörerna åt dig.

Alternativt kan man göra en Håtunalek; fejka försoning, om det går att få lårderna att köpa det, och bjuda dem till sitt gods för att underteckna fredsavtal/hålla ett bröllop/gästabud/something, och sen lurar man dem i en fälla och slaktar hela bunten. Det här kräver en viss naivitet från lårdernas sida, men en viss Ilarion van Culnar ska visst, i mitt Mundana, ha arrangerat nåt liknande på ätten van Sola av Arguli, som utslocknade helt.

Alternativt ersätter du bruden med ett simulacrum med en fet artefakt med Explosion eller nån annan mördareffekt insydd i magen. Det gäller att komma på ett sjukt smart aktiveringsvillkor bara, så att tajmingen för explosionen verkligen blir perfekt.

Man kunde också testa typ, multipla artefakter med det här vansinnet, strategiskt utspridda i rummet:

Vakuumkollaps
Ataxatropi: 6, Räckvidd: Avstånd, Varaktighet: Provisorisk*

*Effekten kan inte göras permanent

Effekten arrangerar om filamenten inom en radie av en meter i nya bisarra former som inte tvunget är kapabla att härbärgera någon som helst form av liv eller ens andlig existens. Allt levande inom denna radie tar Ob2T6 trauma i skada, och all icke-levande materia slår Ob2T6 mot BRYT för att inte omintetgöras. För varje runda därefter som ett kollapsat vakuum upprätthålls ökar traumaförlusten med Ob1T6 och svårigheten för BRYT-slaget med Ob1T6, medan effektens radie ökar med Ob1T6 meter. Aspekter som vävs inuti en vakuumkollaps transformerar spontant till en annan, slumpmässig, aspekt, och filament dissiperar alltid okontrollerat. Hamnar magikern/artefakten som vävde effekten utanför effektens räckvidd upphör vakuumkollapsen, detsamma sker om magikern/artefakten dör/utplånas, vilket innebär att magikern generellt inte kan upprätthålla effekten särskilt länge eftersom han själv snart hamnar innanför dess radie. Skulle någon komma på ett sätt att ta sig runt denna begränsning, emellertid, hade hela Mundana varit i dödlig fara, och snart nog också mörkret och stjärnorna bortom.
eller helt sonika skicka en ensam schaman... :gremwhistle:
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Spontant väljer jag alternativ C. Att bara skada fienden är enligt Maciaveli väldigt fel så jag skulle satsa på total utrotning av dem.
 
Top