What would Darth Vader do?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Vad gör Darth Vader?
2D6Resultat
2Stjärnförgöraren "Revenge" kommer ur hyperrymden utanför planeten RP befinner sig på på. Inom de kommande dagarna ökas deras närvaro drastiskt på planeten. Rymdhamnar stängs, och patruller inför utegångsförbud.
3-5RPs namn och bild släpps och sektorns prisjägare sätter av efter dem. Varje dag är det 15% risk att de blir upptäckta. Om de inte aktivt går under jorden.
6-8RP bör klara sig så länge de inte fastnar i någon rutinkontroll eller drar uppmärksamhet till sig.
9-11Black Sun-operatörer avslöjas på en närliggande sektor och den kejserliga närvaron minskas avsevärt.
12En kejserlig agent rapporterar felaktigt att RP är döda. Detta vet de inte om, men jakten på dem slås av under 3 månader.

Typ, så. Det kan även vara:

Vad händer i Baroniet?
2D6Resultat
2Katastrof: Slå 1T6. 1 - Baron Ekenfana anfaller! 2 - Uppror! Bönderna i Tvek har rest sig! 3 - Jordbävning! Epicentrum i Skaktofta. 4 - Svält! Det priserna på värdshusen dubbleras och risken för stråtrövare med. 6 - Magisk kataklysm!
3-5Baronen har infört en ny lag som förbjuder färgglada hattar. Straffet är Böter första gången, Stympning andra.
6-8Det är festival till gudarnas ära i Brymalla. Priser går upp men de flesta är glada.
9-11RP hittar en övergiven grotta som visserligen bebos av 3T6 vättar men som har en intakt kopparådra.
12RP hittar ett enhörningsföl som irrar runt i skogen. Den tyr sig till den RP som har störst näsa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
I TS så skrivs det om att utmana och pressa RP. Ett av sätten är ju kring hur svårt det är att utföra saker och konsekvenserna av lyckande och misslyckande.
Du har helt rätt. Det påminner mig för övrigt om en sak. Fantasy! OSG har en alternativ regel för slumpmässiga svårighetsgrader. Sådant gör också spelledaren mer opartisk. Dock tycker jag inte själv att svårighetsgrader för handlingar är något problem. Det svåra för mig är att på ett smidigt och "pålitligt" sätt integrera slumpen i spelledandet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vad gör Darth Vader?
2D6Resultat
2Stjärnförgöraren "Revenge" kommer ur hyperrymden utanför planeten RP befinner sig på på. Inom de kommande dagarna ökas deras närvaro drastiskt på planeten. Rymdhamnar stängs, och patruller inför utegångsförbud.
3-5RPs namn och bild släpps och sektorns prisjägare sätter av efter dem. Varje dag är det 15% risk att de blir upptäckta. Om de inte aktivt går under jorden.
6-8RP bör klara sig så länge de inte fastnar i någon rutinkontroll eller drar uppmärksamhet till sig.
9-11Black Sun-operatörer avslöjas på en närliggande sektor och den kejserliga närvaron minskas avsevärt.
12En kejserlig agent rapporterar felaktigt att RP är döda. Detta vet de inte om, men jakten på dem slås av under 3 månader.

Typ, så. Det kan även vara:

Vad händer i Baroniet?
2D6Resultat
2Katastrof: Slå 1T6. 1 - Baron Ekenfana anfaller! 2 - Uppror! Bönderna i Tvek har rest sig! 3 - Jordbävning! Epicentrum i Skaktofta. 4 - Svält! Det priserna på värdshusen dubbleras och risken för stråtrövare med. 6 - Magisk kataklysm!
3-5Baronen har infört en ny lag som förbjuder färgglada hattar. Straffet är Böter första gången, Stympning andra.
6-8Det är festival till gudarnas ära i Brymalla. Priser går upp men de flesta är glada.
9-11RP hittar en övergiven grotta som visserligen bebos av 3T6 vättar men som har en intakt kopparådra.
12RP hittar ett enhörningsföl som irrar runt i skogen. Den tyr sig till den RP som har störst näsa.
Nice! Men mer alternativ! Exempelvis anfall av alla kringliggande baroner (alltså en i taget, kanske med en chans att det blir en allians med fler baroner), fler naturkatstrofer. Med andra tärningar kan man baka in alla alternativ på en tabell, eller så kör man med undertabeller som i Baroniet-exemplet.

D&D-böcker som 5E DMG är fyllda med tabeller av det här slaget som man kan inspireras av/sno. Troll Lord Games gav väl också ut böcker med massa tabeller, några skrivna av Gygax?

Man kan ju också expandera beroende på hur mycket man vill att varje slag ska ge:
Baron Ekenfana anfaller! Han skickar en liten trupp för att skövla Tvek (20 soldater, en kapten), men huvudstyrkan anfaller Kardeborg (120 soldater, 4 kaptener, baronen). Om Tvek skövlas kommer de överlevande 90% behöva hjälp med mat det kommande året. Ekenfanas mål är att tvinga sittande baronen att ge sig av. Sittande baronen försöker skicka bud till de andra närliggande baronerna om hjälp. Deras inställningstid är 2 veckor + 2T5 dagar.
Som ett litet scenario för varje resultat.

Man kan också göra allt som kort, dra x kort och göra ett äventyr av det som nån AD&D-produkt jag inte kan namnet på i huvudet.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Du har helt rätt. Det påminner mig för övrigt om en sak. Fantasy! OSG har en alternativ regel för slumpmässiga svårighetsgrader. Sådant gör också spelledaren mer opartisk. Dock tycker jag inte själv att svårighetsgrader för handlingar är något problem. Det svåra för mig är att på ett smidigt och "pålitligt" sätt integrera slumpen i spelledandet.
Här är valet av regelsystem ganska avgörande känner jag, och hur en del mekanik ser ut. Exempelvis tycker jag att moralsystemet för följeslagare i AD&D 1 har för många variabler för hur ofta man ska kolla upp det. Egentligen gäller det varje beståndsdel i varje spel, hur man tycker det passar med ens egna preferenser. Här kan det också vara viktigt med det som diskuterades i en annan tråd nyligen, om tanken bakom. Vad en viss mekanik försöker simulera.

För svårighetsgrader gillar jag när det finns utförliga exempel för varje färdighet framför en kort beskrivning för alla färdigheter i allmänhet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Nice! Men mer alternativ! Exempelvis anfall av alla kringliggande baroner (alltså en i taget, kanske med en chans att det blir en allians med fler baroner), fler naturkatstrofer. Med andra tärningar kan man baka in alla alternativ på en tabell, eller så kör man med undertabeller som i Baroniet-exemplet.
Här skulle jag nog iofs normalt använda min kunskap om settingen för att hitta på en rimlig katastrof. Kanske en allmän katastroftabell typ:

1 - Attack
2 - Extremväder
3 - Naturkatastrof
4 - Gudomligt straff
5 - Etc

Exempelvis så vet jag ju redan på ett ungefär hur läget bland områdets furstar kan se ut. Jag vill ogärna ha för många tabeller egentligen, för jag tycker att det kan bli oöverskådligt. Jag gillar dem, men ser hellre att det i så fall är specifika tabeller för ett specifikt äventyr eller så. Annars blir det tabell overload för mig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Alltså, vore inte GTA-stjärnsystem bättre? Varje gång RP går något tillräckligt dumt* ökar mätaren ett snäpp. Om de gör något jättefult kan den öka flera steg. Så typ.

* Angivare håller ögonen öppna efter RP.
** RP får ett pris på sitt huvud.
*** En prisjägare skickas ut efter RP.
**** Flera prisjägare samarbetar för att överrumplad RP.
***** Furst Nid dyker upp i egen hög person i sin landpansarkryssare.



* enligt skurken/fraktionen/rymdimperiet/SLPn
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Vad händer i Baroniet?
2D6Resultat
2Katastrof: Slå 1T6. 1 - Baron Ekenfana anfaller! 2 - Uppror! Bönderna i Tvek har rest sig! 3 - Jordbävning! Epicentrum i Skaktofta. 4 - Svält! Det priserna på värdshusen dubbleras och risken för stråtrövare med. 6 - Magisk kataklysm!
3-5Baronen har infört en ny lag som förbjuder färgglada hattar. Straffet är Böter första gången, Stympning andra.
6-8Det är festival till gudarnas ära i Brymalla. Priser går upp men de flesta är glada.
9-11RP hittar en övergiven grotta som visserligen bebos av 3T6 vättar men som har en intakt kopparådra.
12RP hittar ett enhörningsföl som irrar runt i skogen. Den tyr sig till den RP som har störst näsa.
Som spelare till Måns tycker jag att någon gång skulle man väl kunna få ha räkmacka. Dessutom är det ju bara tolv i fantasivärlden som är hyfsat okej i jämförelse med star wars ditot där allt från resultat sex är ok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Som spelare till Måns tycker jag att någon gång skulle man väl kunna få ha räkmacka. Dessutom är det ju bara tolv i fantasivärlden som är hyfsat okej i jämförelse med star wars ditot där allt från resultat sex är ok.
Fast 3-11 är ju i princip "ofarliga". Allt som händer är att ni inte kan ha fina hattar, får vänta med att göra de stora inköpen, eller inte kan starta en koppargruva. Till skillnad från SW där prisjägare kommer efter er.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ja, i fallet "Big Boss Man jagar er" men det löser inte jordbävningen.
Kan man inte använda det där också? Typ, ett realistiskt men tråkigt utfall är "etna fick ett oväntat utbrott, alla dog, rulla nya RP". Ett utfall enligt Leons tabell är "dåliga omen"->"små jordskalv"->"vulkanen mullrar"->"etna får ett utbrott, alla i närheten dör".

Där man via slumptabellen hoppar över vissa av stegen ovan, men man kan aldrig komma direkt på det sista, dödliga, steget.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Här är valet av regelsystem ganska avgörande känner jag, och hur en del mekanik ser ut. [...] Egentligen gäller det varje beståndsdel i varje spel, hur man tycker det passar med ens egna preferenser. Här kan det också vara viktigt med det som diskuterades i en annan tråd nyligen, om tanken bakom. Vad en viss mekanik försöker simulera.
Absolut är varje beståndsdel viktig, i vart fall varje beståndsdel som i någon mån är framträdande. Det tycker jag gäller både rena regelmekaniker och (spelledar-)metoder. Till exempel: En sak jag inte trivs med är när jag som spelare får mandat att bestämma något om omvärlden. För mig förstör det inlevelsen i rollfiguren, åtminstone när det händer vi spelbordet. Mellan spelsessioner är det inget som skaver. En sak jag däremot tycker funkar fint är system där jag som spelare slår de flesta tärningsslagen, exempelvis att jag slår för undvika och det är det som avgör om min rollfigur blir träffad utan att spelledaren någonsin slår ett attackslag för motståndaren. I ett sådant system upplever jag som spelare att jag i högre grad håller rollfigurens öde i mina händer. Dessutom minskar bördan för spelledaren. Båda dessa saker flyttar alltså en traditionell spelledarsyssla från spelledaren till spelarna, men bara den senare passar mina preferenser.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Det kanske blir för meckigt, men stjärnsystemet skulle kunna funka i en kampanj där man har flera olika fraktioner att hålla reda på, inte bara Darth Vader utan även Jabba the Hut. Och så skulle man kunna mata in det i en mer generisk slumptabell, typ:


* Angivare spanar efter RP/Nidkorpar spanar efter RP/Sondrobotar spanar efter RP.
** En prisjägare skickas ut efter RP/En gengångare hemsöker RP/En stridsrobott spårar RP.
*** Flera prisjägare samarbetar för att överrumplad RP/En varulv spårar RP/Raketattack på RPs position!
**** Ett legoförband sänds ut efter RP/Nekromantikern dyker upp i egen hög person/Titanroboten Maximus Krom angriper!


1 - Överrumplad av Fraktion X! Se stjärnrating för att se hur stor styrka. Om * så ökar stjärnrating med ett.
2 - Angripen av Fraktion X! Se stjärnrating för att se hur stor styrka. Om * så ökar stjärnrating med ett om RP inte hinner stoppa angivaren.
3 - Kontakt med Fraktion X! Se stjärnrating för att se hur stor styrka. Om * så har RP möjlighet att ligga lågt och inte bli upptäckta.
4 - Dåligt väder! Regn, torka, snöstorm eller dylikt. Svårare att resa.
5 - Dåligt humör! Bondeuppror, robottrevolution el dyl. Inte riktiat mot RP.
6 - Katastrof! Vulkanutbrott, lavin, gasexplosion eller härdsmälta
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Eller varför inte chocka spelarna ordentligt.
1 - En vänlig bybo bjuder på paj
2 - En vänlig och kamratsökande bybo bjuder på paj och ger äventyraren en flaska gott vin
3 - En vänlig köpman tycker äventyraren ser ut som han har haft en tuff dag och ger honom en stinn börs med silver, utan baktankar.
4 - En magiker erbjuder äventyraren ett magiskt vapen
5 - Baronen rider förbi på sin stolta springare, äventyraren ser trött ut och baronen ger bort sin häst
6- En drake flyger förbi med delar av sin drakskatt i klorna dessvärre tappar han en stor kista med guldmynt i huvudet på en i äventyrargänget, en dör alla andra blir skitrika
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Eller varför inte chocka spelarna ordentligt.
1 - En vänlig bybo bjuder på paj
2 - En vänlig och kamratsökande bybo bjuder på paj och ger äventyraren en flaska gott vin
3 - En vänlig köpman tycker äventyraren ser ut som han har haft en tuff dag och ger honom en stinn börs med silver, utan baktankar.
4 - En magiker erbjuder äventyraren ett magiskt vapen
5 - Baronen rider förbi på sin stolta springare, äventyraren ser trött ut och baronen ger bort sin häst
6- En drake flyger förbi med delar av sin drakskatt i klorna dessvärre tappar han en stor kista med guldmynt i huvudet på en i äventyrargänget, en dör alla andra blir skitrika
Precis, detta är ju vad Medgång och Lyckodag! ska vara mer eller mindre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Precis, detta är ju vad Medgång och Lyckodag! ska vara mer eller mindre.
Fast som spelare hade jag ju utgått från att pajen är förgiftad, vinet surt och vapnet förbannat
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,535
Location
Fallen Umber
Om det inte alls var riggat för RP så vore det fullt möjligt att:
1) RP sitter i en fängelsehåla, tar hand om sin sjuka farfar, eller måste jobba hela natten i en gruva för att försörja sina barn
2) Det kommer inte in någon köpman, och gör det det, så behöver han ingen hjälp
3) Köpmannen litar inte på RP, hittar någon bättre
4) Uppdraget är helt enkelt olösbart (och eventuellt bara livsfarligt)
5) När RP är klara så har köpmannen dött av pest, försvunnit, har inga pengar eller är inte nöjd med RPs lösning

Men det händer inte (eller i varje fall sällan) för det skulle inte bli något spel, eller i varje fall inte något bra spel.
Tvärtom: det skulle bli ett utmärkt spel, nämligen Mörk Borg.
 
Top