DoD What makes a "classic" DoD scenario?

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Probably relevant with the new game coming out:

For a scenario to feel like "proper" Drakar och Demoner, what sort of things should it include?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Jag tipsar om den här tråden, som dök upp i samband med Riotminds 2016-utgåva, där allas vår Magnus Seter frågade (ungefär) samma sak.

Jag står fast vid att namngivna enskilda skelett med specificerad relativt meningslös loot (typ, en rutten läderpung med tre ärgiga kopparmynt) ger rätt stämning för mig. Men nu när frågan dök upp igen inser jag att de flesta av mina minnen är från en SL som eventuellt satte lite sin egen prägel på äventyren, samt en genomläsning av maktens portar. Resten har jag liksom inte rört. Jag när nån slags förhoppning om att få igång en retro-grupp någon dag och spela igenom rasket, och vill inte spoila för mig själv.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,002
Jag tycke ratt det finns två separata kategorier här egentligen - pre-Ereb och Ereb.

Pre-Ereb (som nya DoD verkar sikta på) är strödda äventyrsställen utan internt samband, med fokus på en viss liten lokalitet (det kan sedan vara Dimön, Skelettbyn eller Döda skogen) och gärna mycket grottfokus. Allt fokus är på äventyrarna och vad de gör.

Ereb tenderar i stället att situera scenariot i världen, och har en hel del resande och utomhusaktivitet vid sidan av grottkrypandet (Marsklandet, Svavelvinter, Barbia...). De inbegriper tydliga skillnader mellan sina settings, och gärna i alla fall någon sorts kulturella aspekter.

I bägge fallen är man försiktiga med att faktiskt ha med drakar eftersom de är alldeles för farliga.
 

Benax

Veteran
Joined
19 Jul 2017
Messages
25
Varje äventyr måste innehålla minst ett malplacerat monster från nån mosterbok/box som aldrig skulle kunna dyka upp där i någon "realistisk" mening.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Det ska innehålla en häftig plats som rollpersonerna ska undersöka, ett okomplicerat uppdrag som kan vara så enkelt som "ni har hört att det finns skatter där", lite monster och fällor, och gärna en tabell med slumpmässiga möten.

Det räcker!

Exempel: Dimön, Spindelkonungens pyramid, Döda skogen etc.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
  1. Lönngången i templet ligger under altaret.
  2. I slottets brunn finns en lönngång in i slottet till en ovaktad korridor, alternativt slottsherrens gemak.
  3. Värdhusvärden är i maskopi med rövarna.
  4. I gravkumlet ska finnas minst en gast som vaktar ett magiskt vapen.
  5. Den första pilen som vättarna i bakhållet skjuter ska missa eller alternativt träffa en slp i axeln.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Monster som inte är rimliga i förhållande till nyskapade rollpersoner.

Skatter som saknar proportion till monstren som vaktar dem och som skulle knäcka regionens ekonomiska system.

Coola magiska föremål som inte stöds av regelsystemet.

//EvilSpook
 
Top