BORTSKÄNKES What Jane Austen ATE and Charles Dickens KNEW

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En bok jag köpte på ett antikvariat, skriven av Daniel Pool 1993. En fyrahundra sidor tjock bok som visar vardagen i 1800-talets England.

Svara i tråden med ett citat från någon engelsk 1800-talsförfattare för att anmäla intresse.

Utlottningen sker på julafton. Kommer då att kontakta personen via PM och be om adressuppgifter.

For anyone who has ever wondered whether a duke outranked an earl, when to yell “Tally Ho!” at a fox hunt, or how one landed in “debtor’s prison,” this book serves as an indispensable historical and literary resource. Author Daniel Pool provides countless intriguing details (did you know that the “plums” in Christmas plum pudding were actually raisins?) on the Church of England, sex, Parliament, dinner parties, country house visiting, and a host of other aspects of nineteenth-century English life—both “upstairs” and “downstairs.​
An illuminating glossary gives at a glance the meaning and significance of terms ranging from “ague” to “wainscoting,” the specifics of the currency system, and a lively host of other details and curiosities of the day.​
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Har boken, och den har en hel del intressant infomation för de som gillar den typen av saker. Troligtis mest användbar för tidiga 1800-talet, men kan definitivt rekommenderas.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Visst har boken nämnts som en bra källa i något rollspelssammanhang? För ny för att vara Sinkan...
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
"I am alone and miserable. Only someone as ugly as I am could love me."
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Med min ofelbara slumpmetod som rimmar på Wrath.random() så blev det Stareater som får sitt personliga exemplar av What Jane Austen ATE and Charles Dickens KNEW.

Stort grattis!
Bästa nyheten idag. Fru fortuna måste ha vetat att jag behövde en glädjande nyhet.

Julfirandet för famijen blev inställt idag för att alla andra i min familj förutom jag plötsligt fått hög feber. Så istället för en trevlig traditionell jul har det varit en "Mårten, trolla oplanerat ihop ett julfirande, köra runt och leta efter öppna apotek och passa upp på alla de sjuka"-jul.
 
Top