Troberg
Sinister eater
1) Gratismaterial är av undermålig kvalitet, väldigt smalt och/eller har en väldigt liten publik.
Du vet att du skjuter dig själv i foten när du drar alla över en kam så där?

2) Istället för att köpa gratismaterialet (i och med att de slipper) så köper rollspelarna riktiga spel för de pengar de har.
Inte alla. Jag har inte köpt ett rollspel på säkert 4-5 år. Jag har det jag behöver, tankar hem gratis för inspiration och spenderar mina pengar på hemelektronik, bilreparationer och i viss mån brädspel.
4) Det är dyrt och jobbigt med gratismaterial.
Dyrt? Gratis är väl så prisvärt det kan bli?
Det är lite samma sak som film- och musikindustrins ångest för piratkopiering. Orsaken till att folk inte köper musik och filmerna är inte att de laddar hem den gratis, utan att musiken och filmerna är 1) för dyra, 2) skräp, samt 3) konsumenternas mängd pengar är mindre iom den ekonomiska recessionen. De pengar man har spenderas på den musik och de filmer som är tillräckligt bra istället.
Inte enbart. Det är även faktorer som att man kan tanka hem en serie och se den direkt eller vänta tre år tills den börjar visas på svensk TV och ytterligare 6-7 år innan man sänt klart den (och då har man dessutom sänt avsnitten i fel ordning). Samma problem är det med filmer som inte kommer till Sverige förrän ett år efter premiären. Sådana problem måste bolagen lösa om de ska konkurrera.