Nekromanti WH40K RPG - med SWD6-bas?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Förresten, kan någon förklara...

Rogue Traders var i första utgåvan kombinerade kapare/korsfarare/upptäcktsresande för Imperiet. De kunde susa omkring i galaxen med en egen privat armé och flotta med carte blanche från kejsaren att sköta kontakterna med nya civilisationer (vilket såklart innebar "Standard Alien Contact Procedure #1" -Disintegration in the Name of the Emperor!).
Låter nästan som om man hade funderingar på en rollspelsvariant...

Tanken var väl att man skulle kunna blanda och ge från de olika truppstyrkorna som fanns i boken för att få en armé helt anpassad efter ens önskemål - en flexibilitet som bara fanns i första utgåvan.
Och andra. Och jag förstår varför de tog bort möjligheten.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Förresten, kan någon förklara...

Om jag till äventyrs skulle börja samla på Warhammer, så blir det av en enda anledning - att kunna slänga upp ett 800-poängs fordon på bordet och se hur folk tappar hakan.... Revenant-titanen verkar lovande, likaledes Hierophant-tyraniden. (Dåååålig andedräkt!)

SP
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Förresten, kan någon förklara...

Om jag till äventyrs skulle börja samla på Warhammer, så blir det av en enda anledning - att kunna slänga upp ett 800-poängs fordon på bordet och se hur folk tappar hakan....
Nah, jag skulle göra det för att se hur mycket jag kunde pissa av folk genom att spela med pappersfigurer eller med riktiga figurer som bara är spraymålade i silverfärg.

Det finns väldigt mycket snobbism som man kan ha kul med. Varför kan en del inte acceptera att man spelar för den taktiska utmaningen och att man totalt skiter i hur prydligt målade pjäserna är? Är måleri verkligen en obligatorisk del av hobbyn?
 
G

Guest

Guest
Re: Förresten, kan någon förklara...

Isåfall betyder det att jag också får göra ett fordon av en deoflaska, men skulle gw se det, skulle jag inte få gå in i deras butik längre... de flesta saker tar de bort, dock genom white dwarf etc.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Förresten, kan någon förklara...

Måleriet är för att ofta nog gäller olika regler beroende på vilka färger du använder...

Målar du din Eldar-armé röd så *måste* du ha två skvadroner Jetbikes eller Vypers för att få spela, i stället för två trupper vanliga soldater som alla andra. Med ett annat färgval kan du i stället använda elitsoldater som vanliga soldater. Målar du din Spacemarine-armé blå blir de bättre på att slåss med tyranider, målar du dem röda kan de gå bärsärkargång. Beroende på hjälmfärg kan det dessutom bli skillnad mellan olika truppslag - en blå spacemarine med vit hjälm blir en sergeant, eller ännu bättre en Veteran Sergeant. Och alla vet att röda ork-fordon går fortare...

För den om kan reglerna ordentligt är det bara att titta på en armé för att avgöra vilka regler som gäller, utan att behöva glo i papper och hålla på...

SP
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Förresten, kan någon förklara...

Måleriet är för att ofta nog gäller olika regler beroende på vilka färger du använder...
OK, då sprejar man dem helt i färgen ifråga.

Och alla vet att röda ork-fordon går fortare...
Bah, det är krom och fartränder som får ett fordon att gå fortare.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Förresten, kan någon förklara...

Detta är inte helt sant. Om du säger att du hittat på ett eget eldar craftworld som också är röda/exempelviss silver som Troberg sa. Men dessa silver gubbar har precis samma som Biel Tan bara att han döpt craftworden till "jag orkar inte måla för jag är en strateg inte ett jävla konst miffo" då kan han köra med samma regler, men helt i silverfärg.
 
G

Guest

Guest
Re: Förresten, kan någon förklara...(OT).

Acceptera det kan jag väl göra, men jag är inte så intresserad av att spela med dig. Mycket av min spelupplevelse (på den tiden jag spelade warhammer) gick ut på historien bakom slagen, kampanjer och att man levde sig in i sina små tennbitars öde. Så ja, måleri är en obligatorisk del av hobbyn, för min del. Och jag fattar inte folk som lägger 2000-4000 på en arme som de sen knappt orkar limma ihop. Det är därför jag satt och namngav varenda liten gubbe (i.a.f. de som har en annorlunda färg på hatten) och skriver små berättelser om dem. Varför ha något bakgrundsmaterial överhuvudtaget (som det dräller av till warhammer och 40k) om det endast handlar om den taktiska utmaningen?
Du får jättegärna måla dina figurer hur du vill. Men jag har lagt ner åtskilliga timmar på mina och tycker det blir bra mycket roligare om motståndaren har gjort detsamma. Sen behöver ingen av armeérna vara särskilt snygga, bara de har lite personlighet och känsla.
Och för den delen, det hände ofta att jag spelade mot nybörjare som fått några units i julklapp som de limmat ihop och kladdat lite snabbt innan de sprang iväg för att kriga med dem. Inte hörde jag något gnäll från någon angående deras gubbar. Däremot såg en del armeérna de spelade mot och blev imponerade och försökte efterlikna dem. Andra tyckte taktik delen var viktigare och valde ett annat spel som inte hade de dyraste gubbarna och den högsta målningsstandarden i hobbyn. Det är kanske lite trist men det hände inte p.g.a. någon mobbning.
Och varför skulle inte olika stilar få finnas i figurspelshobbyn, det finns ju i rollspelsvärlden. Att kalla det snobbism tycker jag är att skita sig i näven.
 
G

Guest

Guest
Re: Förresten, kan någon förklara...

Finns dock en regel som jag har för mig är färgbaserad, "Red un's go faster" till orkerna, alltså orkerna tror att röda går snabbare och därmed måste fordonen vara röda för att gå snabbare.
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Förresten, kan någon förklara...

Du behöver nån mer fär på gubbarna om så bara för att en del av dem är svåra att skilja på, t ex ledare. Detaljmålning av vapen gör det enklare att se vilken sort de är, med mera. (Var det där en flamer eller en heavy bolter? Etc).

SP
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Figurslag [OT]

Det finns väldigt mycket snobbism som man kan ha kul med. Varför kan en del inte acceptera att man spelar för den taktiska utmaningen och att man totalt skiter i hur prydligt målade pjäserna är? Är måleri verkligen en obligatorisk del av hobbyn?

Figurspel är som jag förstått det något av en kombinationshobby: det finns ett strategiskt element samtidigt som man eftersträvar en cool visuell upplevelse. Dessutom är det ett sätt för den som gillar att måla tenngubbar att få ut lite mer av sin hobby. Om man bara vore ute efter det rent strategiska kunde man ju lika gärna spela Squad Leader eller något dylikt.

Jag har aldrig sysslat med figurspel, men jag antar att den taktiska utmaningen inte är den enda lockelsen med hobbyn. Jag tycker att ditt inlägg andas lite intolerans: brukar du kvista in på vinprovningar och störthäva en tetra Åkesson eftersom "det enda som räknas är att bli full"? Eller spela ur-D&D eftersom rollspel "ändå bara går ut på att kötta orcher"? Framför allt kör du väl en volvo v70, eftersom det enda syftet med en bil är att ta sig från punkt A till B... :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Figurslag [OT]

Figurspel är som jag förstått det något av en kombinationshobby: det finns ett strategiskt element samtidigt som man eftersträvar en cool visuell upplevelse. Dessutom är det ett sätt för den som gillar att måla tenngubbar att få ut lite mer av sin hobby. Om man bara vore ute efter det rent strategiska kunde man ju lika gärna spela Squad Leader eller något dylikt.
Och man måste alltså gilla båda delarna?

Jag tycker att ditt inlägg andas lite intolerans: brukar du kvista in på vinprovningar och störthäva en tetra Åkesson eftersom "det enda som räknas är att bli full"?
Nej, däremot kan jag smäda en som "snobbdricker" på en fyllefest.

Framför allt kör du väl en volvo v70, eftersom det enda syftet med en bil är att ta sig från punkt A till B...
Nej, jag kör en bil med en fet jäkla V8 för att det är det effektivaste sättet att snabbt ta sig från A till B (eller från B till A, eller till och med till C).
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Förresten, kan någon förklara...

jag spelar inte med Orcher så visst det kanske måste vara röda, men spreja dom röda.

Visserligen rä det roligaste att måla hehe
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Förresten, kan någon förklara...

han håller i vapnet så det är bara titta, det måste inte vara så, men det hjälper väldigt mycket ja.
 
Top