WH40K: Rogue Trader OSRlike

Leon

Leo carcion
Det här är mer ett tankeexperiment än något jag 100% bestämt för att utsätta min spelgrupp för, men ponera att man hade velat spela OSR:ig WH40K med hjälp av de gamla figurspelsreglerna från 1987? Är det ens möjligt? Ja, så klart, det går att spela rollspel med slantsingling och lite fantasi. Men HUR skulle det kunna funka? Vilka bitar hade faktiskt varit användbara?

Här tänkte jag bolla lite runt de olika nötter jag tror behöver knäckas:

- M WS BS S T W I A Ld Int Cl WP och tärningsslag
Statlinen ganska lik WFRP (Dex och Fel saknas dock, tyvärr) så spontant borde ju det här gå vägen.

Det verkar finnas två huvudsakliga resolutionsystem, med olika skala trots att det mesta är mellan 0-10.

Fighting characteristics: WS, BS, S, T och I verkar ligga på samma skala (3 för människa), och förlitar sig på motståndstabeller (vad gäller BS en rak tabell), så du måste allltid räkna ut vad du faktiskt slå för ifrån ditt värde. Det är främst WS och BS man slår för, men även S och T för skada

Personal characteristics: Den andra skalan (7 för människa, men också mellan 0 - 10) är för roll under med 2T6.

Kan jag helt enkelt vända på fighting characteristics? 1T6 slå lika med eller under så att jag slipper referera till en tabell? Alternativt 2T6 + värdet och högst vinner?

- Personalities

För att skapa och följa RP använder jag helt enkelt grundstatblocken för varelsen, och reglerna för personalities och progression på s.47 och 48. Spelarna kan få ett gratis poäng från start för att sätta sin prägel på RP. Tror det funkar out of the box. Får titta igenom statblocksen - ev kan spelarna få mer eller mindre poäng för att balansera mellan statblocks.

- Utrustning och fiender

Det finns så mycket!

Well, det är klart att det fungerar, men frågan är om det fungerar särskilt *bra*. Spridningen i värden är ju inte precis så hög, sas.

Well, det är klart att det fungerar, men frågan är om det fungerar särskilt *bra*. Spridningen i värden är ju inte precis så hög, sas.

Fast är inte det lite hardcore.

Less is more. Din rollperson börjar med en höjning och ett slumpslag för utrustning (och/eller mutation).

Vi försökte bygga ett system som en blanding av Rogue Trader och Inkvisitor vid ett tillfälle. Vi löste så man inte behövde kolla tabellen för närstrid såhär:

Om fienden har samma WS som anfallaren så är rullningar av 4 och uppåt träffar. Har fienden en högre WS stat träffar man endast på 5 och uppåt. Har fienden lägre WS än anfallaren träffar rullningar av 3 och uppåt.

På vilket sätt skulle det vara osr?
(Edit: Det lät ju lite hårt i skrift. Alltså nyfiket, vad i osr tänker du använda? Har varit inne på samma tanke själv)

Last edited:
Ja jag menar alltså OSR i bred bemärkelse - återgång till gammalt regelsystem, rulings not rules, återupptäcka gamla designprinciper. Inte specifikt D&D-OSR. Vilket jag är förstår är hur många använder termen. Ändrar i titeln för att förtydliga

Vi försökte bygga ett system som en blanding av Rogue Trader och Inkvisitor vid ett tillfälle. Vi löste så man inte behövde kolla tabellen för närstrid såhär:

Om fienden har samma WS som anfallaren så är rullningar av 4 och uppåt träffar. Har fienden en högre WS stat träffar man endast på 5 och uppåt. Har fienden lägre WS än anfallaren träffar rullningar av 3 och uppåt.
Exakt så funkar det i Warcry. Fast man mäter strength mot toughness.

Lustigt... jag tycker mig ha sett den här lösningen förut... ;-)

Det finns massa praktiska slumptabeller, samt point buy regler (för figurspelet) som skulle kunna användas för balans. Men jag tror det enklaste är att börja med base statline för människa för alla, eventuellt ge dem 6 poäng i points buy, så att man kan köpa en människa, eller en ratling champion, och köpa till något. Psy-mutationer och bionik är sådant som RP kan få komma över i spel.

Mutationer kan de dock få välja att ha från start.

Eventuellt har alla en mutation. Och en kaoskult. WH40K Paranoia.

Det kanske finns lite kul inspiration i gammalt White Dwarf-material, såsom Confrontation, förstadiet till Necromunda?

Det kanske finns lite kul inspiration i gammalt White Dwarf-material, såsom Confrontation, förstadiet till Necromunda?
Jag har en pdf samling av Confrontation artiklarna om någon är sugen.

Back