Nekromanti WFRPG

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Har ett tag funderat på att köpa Warhammer FRPG.
Vad talar för att jag spelet ska köpa det och vad är talar för att jag inte ska köpa det? :gremconfused:
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Det nya vet jag inget om, men det gamla är ett av de absolut bästa fantasyspelen på marknaden i min mening. Roliga regler (inte realistiska eller nåt sånt - roliga), en skön väldigt varierad värld och en hel del möjligheter till äventyr av alla slag. Från mörka skräckfyllda till överdrivna heroiska.

Det nya tyckte jag tyvärr såg lite väl pråligt ut. För mycket färger. Så jag struntade faktiskt i att köpa det, även om det med största sannolikhet blir ett framtida köp.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Det nya lär väl vara anpassat till nuvarande läget i Warhammer-världen också (om jag inte missminner mig), vilket gör det mindre intressant för min del. Vad som finns skrivet om Warhammer-världen och dess invånare nuförtiden är anpassat för ett krigsspel, vilket gör det olämpligt som utgångspunkt för ett rollspel på många sätt (i mitt tycke). Dessutom har man ju ritat om kartan ett antal gånger sedan WFRP först släpptes, även detta för att kunna bilda fler arméer till krigsspelet.


/Rax, skeptisk
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
...fast jag gillar mycket av det material jag sett i nya Armies böcker. Faktum är att jag tycker stilen är bra mycket skönare i nya Warhammer Fantasy Battles än vad den verkar vara i det nya rollspelet. Tyvärr. Jag hade gärna sett lite mer mörka teckningar a la de som finns i de nya Armies böckerna i ett svart/vitt rollspel istället för det nästan glättiga och faktiskt överdrivet färgglada spel jag bläddrade i på Gallerian i Stockholm.

Faktum är att jag är så besviken på stilen att jag lät bli att köpa det, som sagt. Men jag kommer nog köpa boken för innehållet, om det visar sig lovande enligt recensenter.

Och om inte? Då håller jag mig glatt till den gamla versionen från '86 och kompletterar den på egen hand med material från Armies böcker jag kan sno av brädspelare...
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
WFRP är ett jäkligt trevligt litet spel, det är bara på 256 sidor för ett ganska högt pris men det rymmer en hel.

Dess främsta charm är världen, The Old World är en fantasy pastisch av Europa men en härlig sådan, särskilt kombinerat med de yrken (karriärer) som finns i boken.

Jag har inte kikat på miniatyr böckerna på flera år så jag kan inte göra någon direkt jämförelse av världen, men den är mörk, hemsk och jordnära. Stridsreglerna är lite nedtyngt av onödiga tabeller, det finns lite för lite besvärjelse (men mai och magikerna är härliga), boken överasskar på oväntade ställen. informationen om the Empire är kort men man behandlar gudar och deras tillbedjare och kyrkor, samt olika högtider.

Man har med sjukdomar (beskrivna så som de ter sig för invånarna i världen) och det finns ett system för galenskap som leder till otrevliga vanföreställningar, Detta leder till att spelet får en slags Cthulhu fantasy ton. Man kan bli botad från galenskap (förutsatt att du inte blivit tagen för demonbesatt och bränts på bål ) men det innebär ofta att låta en kvacksalvare borra hål i skallen på en.

Jag kan verkligen rekommendera WFRP, även om den ter sig tunn och dyr. Den ser verkligen till att stick ut jämfört med rollspel som använder tärningar med tjugo sidor.

-A
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Släpp sargen och kom in i matchen är allt jag kan säga ;-)

Nya WFRP är på alla punkter överlägsen sin föregångare, behåller den suveräna stämningen och utvecklar den!

Som vanligt mörkt, dystert och köttigt med en stor portion drastisk svart humor, men nu mer betyyyyydligt mer strömlinjeformade regler (framförallt ett magisystem som känns unikt istället för att vara en helt feeling-lös D&D Basic-klon).

hälsar
Örnie (förbereder sin nya WFRP-kampanj)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Eller som någon sa

"WFRP is when the players think they are playing D&D, but realise that they are playing Call of Cthulhu".

:gremlaugh:

M.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Tja, jag kommer - som jag skrev - troligtvis att köpa spelet en vacker dag, men det är definitivt inte en förstaplatsare, vilket det var förr. Jag tycker helt enkelt boken är fruktansvärt ful - alldeles för mycket färger. Den ser ut som en Fantasy bilderbok mer än något annat. Något man kan ge till en tioåring packat med några kritor. Ja, så ful tycker jag faktiskt att den är.

Men som sagt var - jag kommer med största sannolikhet att köpa den ändå en vacker dag. Den kunde bara ha varit bättre.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Smaken är som baken. Jag gillar de uppenbart höga production values i nya upplagan och jag har då inget emot lite färg. Särskilt det glättiga papperet och trådbindningen är ungefär tre ljusår bättre än det sketna lumppapperet och limbindningen i originalet...

Fast du gillar kanske svartvitt bättre, så att man kan fylla i färgerna själv! :gremlaugh:

hälsar
Örnie, hopplöst förförd av färg och illustrationer
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Fast … (OT)

… lumppapper är ju inte på något sätt dåligt. Alla sedlar och övriga åldersbeständiga värdepapper är ju tryckta på lumppapper.

En lämpligare nedsättande term vore »papper framställt av mekanisk massa«, eller varför inte »obestruket ligninhaltigt papper med fel fiberriktning«. :gremgrin:
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Oldworld?

Det jag undrar angående det nya Warhammer Fantasy Roleplay är hur väll det står jämtemot "originalet", alltså reglerna för bordsspelet. När jag läste den förra Roleplay regelrboken höll jag på att ramla ur stolen när jag kom till beskrivningarna av Old World då de inte alls stämde med dom i "originalet".
Hur är det med det nu, stämmer storyn överäns med "originalet"?

PS. Jag inser att det gamla rollspelet är från 80-talet och att det förklarar skillnaderna med den "nya" storyn, vad jag vill veta är om det nya rollspelet bygger på samma story som Warhammer 6:th Edition. DS
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Svårt att säga... eller, ganska lätt

Hur passar det med originalet?

Skitdåligt. Om man räknar originalet som det som fanns för 25 år sen eller nått sånt. :gremlaugh:

Hur stämmer det med 6e upplagan?

Skitbra. Det bygger på den senaste versionen av Warhammer Fantasy Battle-verisionen av världen.

Gillar man det är det toppen!
 
Top