[WFRP, typ] Ett mindre rälsat slut på Power Behind the Throne

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det här är lite nischat, men det finns väl i alla fall ett par gamla och nuvarande WFRP-spelare här som det möjligen kan intressera.

Jag håller på och spelleder en ganska moddad version av det klassiska äventyret Power Behind the Throne i The Enemy Within-kampanjen, ursprungligen till WFRP (jag kör med hemsnickrade regler i stället). En ökänd egenhet med det äventyret är att det till större delen är en öppen social court-crawl där det gäller att a) rota i tre-fyra parallella mysterier om politiska figurer som blir manipulerade på olika sätt och b) knyta allianser med SLP som har inflytande vid hovet, ett inflytande som mäts i abstrakta "röster" - men sedan är slutet på äventyret helt linjärt och när finalen väl är triggad får inget av det ovannämnda någon fortsatt betydelse. Det här har, liksom de flesta välkända buggar med kampanjen, inte ändrats i den nya utgåvan.

Så jag har börjat på en serie poster på min engelskspråkiga blogg om att "öppna upp" finalen, göra den mindre linjär och - beroende på vad som händer - ge inflytandet som spelarna knyter till sig en verklig betydelse. Klara hittills är del I, där jag stolpar upp och analyserar finalen som den är skriven, och del II, där jag ger förslag på hur man kan "öppna upp" den och ge fler olika vägar till slutet och vidare. Så småningom ska det bli en del III där jag sammanfattar del II lite mer koncentrerat (flödesscheman och sånt, kanske...), men nu har vi börjat spela igen efter sommaruppehållet så det kanske dröjer lite tills det hinns med.

A Less Linear Power Behind the Throne Finale, Part I: The Finale As Written

A Less Linear Power Behind the Throne, Part II: Opening Up the Finale
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Tack, roligt att läsa. Har just tagit mig igenom Power Behind the Throne i min genomläsning av kampanjen och det kändes onekligen som att slutklämmen kapade resten av föreställningen rätt bryskt. Det förefaller lite udda att nyutgåvan inte tar tillfället att åtminstone beröra saken men jag gillar ditt upplägg, inklusive att det skrivna slutet inte nödvändigtvis skrotas i sin helhet då det i sig har uppenbara förtjänster.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Tack, roligt att läsa. Har just tagit mig igenom Power Behind the Throne i min genomläsning av kampanjen och det kändes onekligen som att slutklämmen kapade resten av föreställningen rätt bryskt. Det förefaller lite udda att nyutgåvan inte tar tillfället att åtminstone beröra saken men jag gillar ditt upplägg, inklusive att det skrivna slutet inte nödvändigtvis skrotas i sin helhet då det i sig har uppenbara förtjänster.
Ja, det funkar ju finfint om det så att säga sker naturligt.

Tyvärr har nyutgåvan lämnat de allra flesta strukturella svagheterna i de tre gamla äventyren oåtgärdade. Det är inte en "definitiv version" på något sätt den heller.

Alla idéerna är inte mina egna f ö, i del 3 kommer det en ordentlig tacklista. Idén om att slutbelöningen beror på hur mycket stöd man skramlat ihop kommer t ex från Malc Arnolds omarbetning av kampanjen för att spelas med The Riddle of Steel, som jag lånat en hel del andra idéer från till min egen moddning av kampanjen.
 
Top