Nekromanti WFRP - Hur lirar ni?

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
High fantasy - finns till viss del dock inte till den grad att man ska använda listor för att slå fram en Bag of Middenheim när man lootar.
Dock liknar WFRP2s magic items mer Earthdawn (nu är jag där igen..) och det gillas mer än +2 vapen et al.

Halflings kallas Motländare, är kortvuxna människor med säregna drag. Försöker undvika Hobbitar.
Dvärgar. Ganska by the book. Funkar.
Alver - komplext. Hittills har spelarna inte träffat någon alv, men jag ser dem mytiska, märkliga, och med en del drag lånade från ElfQuest. Bort med alla mentala bilder som WFRP2 ger dig. För färgglatt.
Människor då? Nästan mer komplexa än "demi"-humans. De har en omedelbar anknytning till chaos. Har en fantastisk anpassningsförmåga, men också en potentiellt livsfarlig mottaglighet för chaoslockelsen.
Spelarna vet aldrig vem som egentligen hörsammar deras önskningar, vem som bistår dem i motgång, vem som räddar dem när livet borde förgåtts. Är det Sigmar eller Tzeentch? Det kommer de aldrig veta.

Alla skumma High Fantasy-grepp från WFRP2 klipps ut.
Storm of Chaos kommer aldrig inträffa.
Gråskala? Nej. Bara Grå.
Karaktärerna är glada att de passerat tjugoårsåldern.

Det mesta ur WFRP2 är modifierat med ett 1st Edition filter.
Vidare har vi på prov snott Noirs regler kring Öde och ersatt Fate/Fortune points med det. Spelarna blir i enlighet med Noir berättande mer delaktiga i historien. Karaktärerna spelar oftare ut sina nackdelar/egenheter än i andra spel, skillnaden är att i Warhammer passar det och kan till och med leda framåt.

ÅH! Vem älskar inte Warhammer?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Halflings kallas Motländare"

Den snor jag hänsynslöst.

"Spelarna vet aldrig vem som egentligen hörsammar deras önskningar, vem som bistår dem i motgång, vem som räddar dem när livet borde förgåtts. Är det Sigmar eller Tzeentch? Det kommer de aldrig veta."

Klart det är Sigmar. Ingen annan skulle göra väl. Och säger du något annat kommer häxjägaren... :gremwink:


Storuggla, wfrp är som Paranoia i hosor
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Storuggla said:
Ingen annan skulle göra väl.
Hallå!?
Det är Warhammer vi snackar om. Klart Nurgle och Tzeentch och gänget är intresserade av att se deras pjäser flyttas fram på brädet fördelaktigt. Mr. Tzeentch garvar nog bara när karaktärerna faller på knä och tackar Sigmar för dennes styrka.

En av "hjältarna" i en tidigare Enemy Within-kampanj (har en pågående oxå) uppslukades av Chaosmakterna, spelaren hade trots tydliga hintar aldrig riktigt fattat vem som hade en vakande hand över denne. Han såg nog bara den framgångsrike Sigmar-prällen och ville smaka lite av samma kaka. Det blev något helt annat...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det är Warhammer vi snackar om. Klart Nurgle och Tzeentch och gänget är intresserade av att se deras pjäser flyttas fram på brädet fördelaktigt. Mr. Tzeentch garvar nog bara när karaktärerna faller på knä och tackar Sigmar för dennes styrka."

Okej, vi tar om det: [sigmarpräst]»Ingen annan skulle göra väl.«[/sigmarpräst]
Det slår mig nu att jag var lite vag om att det var en Paranoiareferens. Tanken var som följer: Sådant tänk är kätteri - vänligen anmäl dig hos närmsta häxjägare. Sigmar frälser och skyddar, amen. :gremwink:

Blotta tanken att någon annan än Sigge skulle ge en plus eller hjälpa torde klassas som kätteri - att tänka är farligt i Old World.


Storuggla, storahatten hexagonerar
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Storuggla said:
att tänka är farligt i Old World.
Det här med att tänka är en kul grej! Mina spelare har fattat att man inte gör det i Warhammer. Bara en av fyra vågar säga att han tänker, med allt vad det innebär.
Övriga tre skulle jag säga går på instinkt, alltså inte korkade men inte heller särskilt fundersamma.


Tack för Paranoia-liknelsen, den är utmärkt. Själv så drar jag mycket inspiration från dagens Amerrka för att bygga på den känslan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,424
Location
Maastricht
Måns said:
Vilka inslag är det du tänker på? Det finns ju en del high fantasy, men det rör sig oftast om unika företeelser. Alltså, det finns magiskolor, märkliga maskiner, monster m.m. men det ser jag inte som något problem.
Jag tänker nog mest på saker som man förknippar med Warhammer fantasy battle, dvs rent militäriska saker.
Att de flyger på Pegaser i Bretonnia o dyl saker. Det är svårt att få sådana saker ur huvudet när man är bekant med figurslagsspelet.
Kanske främst för spelarna!

Måns said:
Jag vill helst veta så lite om dessa så möjligt, för allt officiellt material rörande det här är skit. Tyvärr. Dessutom ser vi stora skillnader här mellan v1 och 2. Men, för mig är allt utanför Empire en parantes, något att slänga in om man vill blanda in en mumie, en rolig accent eller nått sånt.
Personligen gillar jag både Imperiet och Kislev men är mindre förtjust i Bretonnia, åtminstone som de målar upp landet i V2.
Känner inte till V1 så där kan jag inte uttala mig.

Jag vill att omvärlden skall kännas levande, och den känns mindre levande om man ignorerar länderna runt om tycker jag!

Måns said:
Till viss del finns det här problemet även med alver och dvärgar. Vi kör med våra dvärgar väldigt vanilj, men alverna är knepigare. De finns i en bunt olika varianter och vi brukar oftast hoppa över dom helt. Halflings är hober, mer eller mindre.
Dvärgar försöker jag själv undvika helt, Alverna känns mer hemmahörande i en mörk och gritty setting, kanske inte fysiskt, utan mer stämningsmässigt.

Måns said:
Och så skiter vi i Storm of Chaos, så klart.
Jag gjorde inte det tills en början, men ju mer jag tänkt på att spelleda Warhammer framöver desto mer tilltalande känns det att använda V1 som setting och små bitar av V2.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,424
Location
Maastricht
Det viktigaste är att lära sig ignorera Fantasy Battle
Kan inte annat än hålla med dig!
Men är det så enkelt verkligen?
Spelarna känner till det, man känner själv till det och oavsett vad man säger om att ignorera alla spel och annat officiellt matrial så är det svårare än vad man tror.

Men jag tror absolut på att det är en av de viktigare aspekterna att ändra om man vill förändra settingen till det bättre.

CapnZapp said:
Kislev och Norsca är väl helt okej beskrivna?

För att fungera behöver man läsa Bretonnia-modulen som ohöljd propaganda; och landa någonstans emellan v1 och v2.

Estalia och Tilea har i princip inget officiellt WFRP-material alls, så de länderna bör inte bereda fler svårigheter än vad du gör dig själv! Håll dock utkik efter de fan-skrivna modulerna (prova här för info: http://www.liberfanatica.net/Forums.html )
Kislev gillar jag åtminstone! Norsca är inte lika spännande, mest eftersom Nordmännen framställs som röton deluxe.

Skall dock checka in de fan-skrivna modulerna som du länkade till.
 
Top