Nekromanti WFRP - frågor från en nybliven spelare

Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Nybliven spelledare av WFRP men en klase frågor jag hoppas kunna få lite hjälp med av någon mer inbiten.

Vad är bäst 1:a, 2:a eller 3:e utgåvan av spelet? Jag har förstått att spelsystemet skiljer sig mycket åt, att 3:e är fullsmackat med massa brickor med brädspelsvibbar och att själva sourcebooksen till 3:e känns bra mycket tunnare. Samtidigt så får jag känslan att 3:e utgåvans tärningssystem känns rätt fantasieggande i jämförelse med 1:an och 2:ans procentbaserade version.
Så hur står de sig egentligen mot varandra?
Rekommenderar ni att köpa in 3:e utgåvan eller att satsa på att få tag på 1: eller 2:a begagnat?

Vad upplever ni att spelet i dess olika versioner har för styrkor och svagheter?

Vilka böcker/moduler bara måste man ha och vilka kan man absolut låta bli att köpa (till både 1:a, 2:a och 3:e)?

Har du något tips på bra hemsidor med bra material? Aktiva trevliga WHFR forum? Finns det någon bra wiki?

Något annat bra tips till en nybliven spelare?

Tacksam för hjälp
/Sebastian
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vad är bäst 1:a, 2:a eller 3:e utgåvan av spelet?"

Det här är ju en veritabel smaksak, men jag kan ju försöka att besvara utifrån min ödmjuka syn på saken.
Jag började spela WFRP med ettan, gick sedan över till tvåan och köpte sedan trean. Tvåan hade en charmig spelvärld och en underbart kampanj att spela. Tvåan förbättrade reglerna och lät spelets kalender ticka på några år (i mina ögon till det sämre) och trean slängde ut de gamla reglerna, byggde nytt och raderade tydligen delar av de förändringar i settingen som tvåan gjort. Jag är inte säker på om trean verkligen skiljer sig så mycket i setting från tvåan eller ettan dock, eftersom jag inte sett någon faktiskt settingbok till det.
I mina ögon är det så här: Bäst spelvärld? Ettan. Bäst regler? Tvåan. Jag skulle alltså rekommendera att du köper tvåan men spelar i ettans spelvärld (med andra ord, Storm of Chaos har inte hänt än).
Trean är ett bra köp, men det är inte alls min kopp te. Jag har inget mot kort och pluppar i sig, men organisationen och upplägget känns för mig som det skulle bli för mycket administrativt arbete och bökande och för lite utdelning av det (ibland tittar jag rentav drömmande på Small But Vicious Dog och Backswords & Bucklers).

"Vad upplever ni att spelet i dess olika versioner har för styrkor och svagheter?"

Ettans styrka är spelvärlden så som den beskrivs. Tvåans styrka är att reglerna nu är bättre, helt enkelt. Och treans styrka kan jag inte uttala mig om, det får någon som spelat det göra.

"Vilka böcker/moduler bara måste man ha och vilka kan man absolut låta bli att köpa (till både 1:a, 2:a och 3:e)?"

Ettan: Grundboken. That's it. Apocrypha Now är trevligt men inte väsentligt. Kampanjen som inleds med Shadows over Bögenhafen anses vara en av de bästa någonsin i rollspelshistorien, så den kanske kan vara av intresse någon gång, dock vet jag inte hur den står sig för tidens tand.

Tvåan: Grundboken, Bestiariet (som är fullständigt kickass!) och om man vill veta mer om settingen för tvåan Sigmars Heirs. Övriga sourceböcker är trevliga men inte väsentliga och äventyren är... ja, jag kan inte uttala mig gott om dem.

Trean: Jag skulle rekommendera att om du är sugen på trean skaffar du basboxen först och inget annat. Sen om du gillar det kan du köpa vidare, men om du börjar lugnt med basboxen kommer du inte sitta med fem lådor pryttlar som du inte kommer ha någon nytta av sedan.

"Har du något tips på bra hemsidor med bra material? Aktiva trevliga WHFR forum? Finns det någon bra wiki?"

Critical Hit och Strike to Stun var bra sidor, om de finns kvar. De gjorde väl mest saker till tvåan, men de kanske har gått över till trean nu vad vet jag. Liber Fanatica var jättekul, även det till tvåan.
En bra blogg finns det också.

"Något annat bra tips till en nybliven spelare?"

Inte mer än det gamla vanliga; Tänk Call of Cthulhu i ett skitigt pseudotyskromerskt rike, det är kul att misslyckas och se upp så ingen sänker din båt.


Storuggla, det finns nog bättre tyckare
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Trots att den har något sämre regler än tvåan så måste jag säga att ettan är bäst. På grund av (som även Storuggla påpekat) en bättre spelvärld och en fantastisk kampanj.

Trean vet jag inget om, bortsett från en ryggmärgskänsla som säger nej.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Mina tankar

Hej!

WFRP är mitt favoritrollspel ... eller kanske Call of Cthulhu ... eller nä, WFRP.

Jag har en blogg där jag ibland skriver WFRP-grejer.

http://altdorfer.blogspot.com/

Den är en av världens bästa WFRP-bloggar (och nej, jag skämtar inte, den är bland de absout bästa). Så ett tips är att hämta massor med inspiration och material från den bloggen.

När det gäller versioner gillar jag att spelleda WFRPv2 bäst. WFRPv1 är den jag har mest nostalgiska känslor kring, och WFRPv3 anser jag vara intressant men inte i min stil.

Så mitt förslag är att köpa WFRPv2.

Då ska du köpa:

WFRP Core Rulebook
WFRP Companion
Career Compendium
Tome of Corruption
Realms of Sorcery
Old World Bestiary
Tome of Salvation
The Thousand Thrones (äventyrskampanj)

Ladda ner en massa gratisäventyr och annat material också. T.ex. från följande sajter:

http://dailyempire.guildredemund.net/downloads
http://www.strike-to-stun.net/downloads

Till WFRPv2 ska du undvika Old World Armory och alla tre äventyr i Paths of the Damned.

/M
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Re: Mina tankar

Magnus Seter said:
Så mitt förslag är att köpa WFRPv2.

Då ska du köpa:

WFRP Core Rulebook
WFRP Companion
Career Compendium
Tome of Corruption
Realms of Sorcery
Old World Bestiary
Tome of Salvation
The Thousand Thrones (äventyrskampanj)
The Thousand Thrones kan jag inte uttala mig om, men jag håller i övrigt med Magnus om att ovanstående är bra böcker allihop. Ska jag smala ner det till topp tre så tror jag det är Core Rulebook, Realms of Sorcery of Old World Bestiary jag rekommenderar.

Utöver Old World Armory tyckte jag Sigmar’s Heirs och Renegade Crowns var två lite tveksamma böcker. Den första består mest bara av befolkningssiffror och grejer, och den andra säger mest ”hitta på nå själv”.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Vi spelar i Warhammers Old World med mitt alternativa regelsystem Daemon, du hittar det mesta av det i min signatur. Utöver det behövs egentligen bara Shadows over Bögenhafen, men hela Enemy Within-kampanjen är värd att läsa för att få lite grepp om settingen.

Annars håller jag med Arfert och Storuggla. Warhammer som spel verkar urvattnas mer och mer för varje utgåva.

Ett råd, låt dig inte influeras av figurspelet. Alls.

Första recensionenavDaemon.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag rekommenderar att du inte spelar v3. Däremot kan jag varmt rekommendera v2. Thousand Thrones tyckte jag till stora delar pendlade mellan krystad och medelmåttig, men sånt går säkert ganska smärtfritt att modda om.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag håller med Storuggla: första utgåvans värld, andra utgåvans regler. Tredje utgåvan tyckte jag blev för mycket plottriga saker på spelbordet utan att det faktiskt tillförde särskilt mycket till spelupplevelsen, annat än att vi gång på gång nödgades efter något manöverkort som hamnat under en stol.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tack allesammans för väldigt matnyttig information, nu känner jag att jag har god koll på vad jag bör ställa in mitt sikte på som spelledare! :gremsmile:
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Om du mot förmodan inte redan bestämt dig för version ett eller två rekommenderar jag en titt på nedanstående länkar (har du redan bestämt dig så kan mycket av materialet ändå användas till de tidigare versionerna):

Många, många podcasts som i detalj analyserar version 3. Ibland lite pratigt och intern men med en helt godtagbar nivå överlag:
http://recklessdice.com/

Mycket bra resurssida:
http://www.gitzmansgallery.com/

Liber Fanatica är samlingsnamnet på en rad moduler som är de bästa fanprodukterna jag sett, till något rollspel:
http://www.liberfanatica.net/

"How tos" om version 3 från Youtube. Lite corny men fullt funktionabla:
http://www.youtube.com/watch?v=gqCxjh3hD28

En mycket bra blogg:
http://dailyempire.guildredemund.net/

Det finns en bra resurssida till som jag tyvärr inte kan hitta nu (är på semester).

Lycka till.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Ett råd, låt dig inte influeras av figurspelet. Alls.
Hur menar du då, är inte figurspelets böcker bra kompletterande sourcebooks för ex de olika raserna (om jag ex inte vill lägga 100+ dollar på Amazon för rollspeleri dvärg eller skavenbok)?

Jag kan få tag på en klase begagnade armeböcker till flera av raserna så anledningen att jag frågar är förstås för att veta om de är köpvärda eller ej?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Så du spelar alltså 3:e utgåvan (fick inte intrycket att någon annan som svarat gör det)?

Om så är fallet, vad är det som du gillar med den?
Finns det något du inte gillar?

Har du spelat tidigare versionerna, hur upplevde du i så fall regelsystemsförändringen?

Vilken påverkan på spelet har alla brädspelsprytlarna?

Vad tycker du om tärningssystemet, fantasieggande? Onödigt krångligt?

Sebastian - som framför allt tyckte tärningssystemet med 3:e verkade intressant och innovativt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hur menar du då, är inte figurspelets böcker bra kompletterande sourcebooks för ex de olika raserna (om jag ex inte vill lägga 100+ dollar på Amazon för rollspeleri dvärg eller skavenbok)?"

Enkelt sagt: Nej. Vill du veta mer om Skaven finns det en skavenbok till andra utgåvan som är bra. Figurspelets supplement hör till figurspelslinjen och är en helt annan best än rollspelet.


Storuggla, såvida man inte haxxar då
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Så du spelar alltså 3:e utgåvan (fick inte intrycket att någon annan som svarat gör det)?

Ja, jag spelar en långsamt småputtrande kampanj och har inte hunnit få särskilt mycket erfarenhet av systemet men äger nästan alla moduler och är relativt insatt i spelet och världen.

Om så är fallet, vad är det som du gillar med den?
Jag gillar i princip allt. Delvis för att det är skönt med ett system som bryter ganska hårt från det traditionella samtidigt som det finns en lättfattlig traditionell grund i botten. Delvis för att jag tycker det är barnsligt kul med alla prylar. Delvis för att det är ganska enkelt och nybörjarvänligt (under förutsättning att spelledaren kan sin sak).

Världen är också bra men inte tillräckligt för att locka till spel av sig själv. Jag spelar WFRP3 för systemet. Tärningsmekaniken är kul, enkel att ta till sig och speldrivande. Med speldrivande menar jag att utfallen på ett unikt (för mig) sätt skapar komplikationer och verkligen tillför något mer till berättelsen än vad jag som spelledare (eller spelare) själv hade åstadkommit.

Kanske det jag gillar allra mest med systemet är att det uppmuntrar en hög abstraktionsgrad (vilket tydligast kan ses i mekaniken för avstånd i strid men som finns i hela systemet). Jag föredrar normalt sett att ha kontroll och ogillar improvisation men WFRP3 gör det enkelt att släppa taget och är det enda system där jag får den där känslan av att berättelsen lever sitt eget liv nästan oberoende av spelgruppen. Denna effekt framräder naturligtvis även i andra system men är där mer beroende av spelarnas och spelledarens vilja och kunskap (detta kommer framförallt ur tärningsmekaniken).

Finns det något du inte gillar?
Jag gillar som sagt alla olika kort och prylar men det finns en uppenbar risk för att hela systemet helt enkelt blir för överväldigande (så kallad bloat). Det är väldigt mycket prylar att hålla reda på. Jag tycker personligen att det är hanterbart än så länge men ser gärna att utgivningstakten av kort dämpas något. Samtidigt tycker jag själv att utvecklarna på ett imponerande sätt lyckas använda existerande mekanik/kort på nya sätt (ett exempel är den nya sociala stridsmekaniken som använder insanitykort som "wounds").

Jag har också väldigt svårt för den tydliga och många gånger hårdkodade treaktsstrukturen som jag tycker går stick i stäv med den ovan nämnda abstraktionsgraden. Jag försöker dock använda den för att se om den klickar (vilket den än så länge inte gjort).

Har du spelat tidigare versionerna, hur upplevde du i så fall regelsystemsförändringen?

Jag har inte spelat de äldre versionerna. Systemet har aldrig tilltalat mig. Jag skulle inte spela WFRP om det inte vore för 3:an.

Vilken påverkan på spelet har alla brädspelsprytlarna?
Som med vilken annan mekanik som helst så kan den tillföra eller dra ifrån beroende på hur den används.

Jag tycker själv att den tillför och får spelet att komma till liv på ett härligt sätt.

Jag kan dock förstå dem som istället tycker att den skymmer spelet.

Särskilt i början ligger mycket fokus på att lära sig hur alla prylar används men jag tror att de kommer försvinna med tiden och bli en naturlig del av spelet (vi är inte riktigt där ännu). Jag spelar med min fru och tycker att de är ett bra stöd för henne att lära sig ett nytt system då hon inte spelat särskilt mycket tidigare (vilket jag tror är en fördel när det gäller WFRP3). Det är dock viktigt att kunna välja bort de prylar som inte kommer att behövas ett visst spelmöte och organiseringen av alla prylar är ett kapitel för sig.

Prylarna gör också att spelet är jobbigt att flytta (men fortfarande smidigare än att släpa Dark Heresys alla böcker fram och tillbaka mellan spelmöten).

Vad tycker du om tärningssystemet, fantasieggande? Onödigt krångligt?

Fantasieggande (se ovan). Dock bör det användas med måtta men att bara slå vid dramatiska eller avgörande moment är mer eller mindre standard för moderna rollspel idag. Oavsett system.

Är det enbart tärningssystemet som lockar så bör du kanske fundera en extra gång på om WFRP3 är något för dig. Systemet är betydligt större än så, på gott och ont.

Har du fler frågor ska jag försöka besvara dem. Jag ska prenumerera på tråden så det förhoppningsvis inte ska behöva ta så lång tid nästa gång (men jag lovar inget då jag är på semester :gremwink: ). Jag rekommenderar även FFGs officella forum som är mycket bra.

Communityn runt WFRP3 är förövrigt fantastisk.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Storuggla said:
"Hur menar du då, är inte figurspelets böcker bra kompletterande sourcebooks för ex de olika raserna (om jag ex inte vill lägga 100+ dollar på Amazon för rollspeleri dvärg eller skavenbok)?"

Enkelt sagt: Nej. Vill du veta mer om Skaven finns det en skavenbok till andra utgåvan som är bra. Figurspelets supplement hör till figurspelslinjen och är en helt annan best än rollspelet.


Storuggla, såvida man inte haxxar då
Även om jag förstår denna synpunkt håller jag inte helt med. Det kan finnas gott om material att använda sig av även från Fantasy Battles, särskilt vad gäller "fienderna"; mörkeralver, skogsalver, kaos, Tomb Kings och så vidare.

Denna information är dock skriven för ett figurspel vilket är bra att ha i åtanke.

Jag använder inte army books själv men har förstått att särskilt den senaste skogsalvsboken har bra fluff och stämning. Flera raser finns dessutom inte i bakgrunden till någon av rollspelsversionerna, exempelvis Tomb Kings.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Arméböckerna till WHFB innehåller en hel del fluff som kan vara kul att ha. Regler och stats går ju dock så klart inte att använda. Såvitt jag sett är 1/2nd ed WHRP-böcker rätt dyra på secondhand-marknaden, medan army books är dretbilliga, så det kan ju vara en faktor också. Det är visserligen möjligt att fluffet skiljer sig mellan rollspelet och figurspelet, det kan jag inte uttala mig om.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det är visserligen möjligt att fluffet skiljer sig mellan rollspelet och figurspelet, det kan jag inte uttala mig om."

Jag får helgardera mig och påpeka att mitt uttalande om armeböckernas fluff baseras på den seanste armeboken till WFB jag läste. Det var -96. Då fanns det enorma fluffmässiga skillnader mellan rollspelet och spelvärlden (Det jag minns på rak arm är Bretonnia som var helt upp åt väggarna på den tiden). Så åsikter från folk som läst senare armybooks och något av rollspelen har företräde över min åsikt, självfallet.


Storuggla, senaste armeboken vinner
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Det är ännu större nu.
Man inte jämföra världen i de nyare arméböckerna med den från första utgåvan.
Det är två helt olika saker, knappt lika varandra längre.
 
Top