Nekromanti WFRP: Altdorf, Marienburg eller Middenheim?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Tjena!

Nu har WFRPv2 äntligen dykt upp, och jag börjar fundera på hur jag ska lägga upp min kampanj. Så jag börjar med att fråga er, vilken stad har bäst äventyrspotential?

Altdorf - huvudstaden?

Marienburg - handelsstaden?

Middenheim - öööööh, den välbeskrivna staden?

Vad tycker ni? Jag är van vid att köra i Middenheim, men funderar på att vidga vyerna.

M.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Marienburg

Jag tycker Marienburg eftersom det är en stad med mycket köpmän, olika nationaliteter/kulturer och intriger. Det är en väldigt varierande och dynamisk stad. Middenheim och Altdorf är mer statiska och adelsstyrda.

Något av en personlig favorit är att ha äventyr runt börsen i Marienburg. Parodier på IT-bublan kan bli riktigt roliga :gremgrin:

Alla tre är dock utmärkta för äventyr.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Nu har WFRPv2 äntligen dykt upp, och jag börjar fundera på hur jag ska lägga upp min kampanj. Så jag börjar med att fråga er, vilken stad har bäst äventyrspotential?
Beroende på vilken sorts rollspel och vilka äventyr du är ute efter och med könsfördelningen bland rollspelare i åtanke så kanske Bögenhafen är ett alternativ?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nuln! För det är roligare att säga, men kan man inte få det så är Altdorf coolare. Broar med bebyggelse är coolare än städer ovanpå berg.
Middenheim gillar jag inte just för att det är så välbeskrivet. Inget utrymme för eget påhittande. :gremfrown:
Marienburg ogillar jag för att de inte är en del av imperiet och dessutom kommer jag bara att tänka på Mariefred när jag hör namnet och där kan man ju inte äventyra. Så om du dissar Nuln så är Altdorf coolare. Universitet, kejsarpalats, krigsakademier och handelsmän allt i ett! :gremlaugh:

Fast coolast är väl byn Wittgenstein :gremgrin:


Storuggla, Praag går fetbort
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Köpmannaäventyr

Det är en bra idé att köra köpmansäventyr i Marienburg. Man kanske ska låta rollpersonerna bli köpmän efter en stunds äventyrande, och sen skeppa iväg dem till Marienburg.

M.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Re: Köpmannaäventyr

Eller låta dem börja på en väldigt låg nivå. Det kan vara intressant att jobba upp sig från livet på gatan till de rika kvarteren, då skapar man även kontakter på vägen. Fördelen är också att man lär känna staden, kvarter för kvarter i takt med att man avancerar i de sociala skikten. Dessutom är köpmän med lite ljusskygga kontakter intressantare än de med rent mjöl i påsen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nuln - mer info?

Öhm... Finns det någon? Enligt böckerna är Nuln en universitetsstad och dessutom platsen för Imperial Gunnery School. That's about all I know. Googla vet jag!


Storuggla, googlar varje dag efter knäckebröd
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Marienburg giddammit!

Med tanke på att det finns en hel smarrig stadsmodul om Marienburg och staden känns mer orginell än tråk-Middenheim så tycker jag att du ska satsa på den. En handelsstad av Marienburgs storlek är dessutom en knutpunkt för många kulturer, raser, livsåskådningar och religioner vilket är lika med mucho äventyrsmöjligheter. Vilken sorts rollpersoner är aktuella?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Vad vill man spela?

Först tänkte jag skriva nått om att "det beror på gruppen, Ugglo vill alltid göra rat catchers."

Och sen hade jag tänkt att skriva nått om att jag funderar på att låta spelarna göra en mercenary band, och tröska omkring i Imperiet. Det är nog den bästa idén jag har hittills, och den ger en hel del frihet att skapa lite vad som helst.

Men så kom jag på att jag skulle fråga er! När ni tittar i nya WFRP, vad är det ni skulle vilja spela, och varför?

M.
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
The Moot...

Vad kan vara bättre än ett ställe där man blir konstant bestulen, slår pannan i varenda dörrkarm och dessutom får äta så mycket mat man vill?

Men går du på Marienburg/köpmannatemat så kan du skeppa iväg spelarna till trevliga ställen i världen. Köpa kryddor i Araby. Eller varför inte ta landvägen till Ind och Cathay genom Ogre Kingdoms?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Inte så dumt

Men det går ju också att göra från Tilea. Vet du någonstans där man kan få veta mer om Tilea?

M.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Think it like this:

Hemligheten(?) med warhammervärlden är att nästan allting är rippat från den verkliga världen. Empire är såklart det Tyska Imperiet, Estalia är Spanien, Bretonnia ett medeltida pseudoengland/Frankrike, Kislev = Ryssland och Tilea är såklart Italien. Tänk också på att alltihop ungefär ligger på en sen 1500-talsnivå rent tekniskt och kulturellt (konservativa Bretonnia ligger dock efter, kanske på 1300-talet), och leta sedan i lämplig faktabok för info. Typ det enda som skiljer sig från verkligheten är religionerna, men info om dem bör inte var så svår att hitta om man kan sin warhammer.

- Danne, diggar staden Zündapp i Imperiet...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Think it like this:

Danne, diggar staden Zündapp i Imperiet...
Låt mig gissa, den ligger i Dakota?

(Jag hade faktiskt en sådan en gång i tiden.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vad vill man spela?

"Först tänkte jag skriva nått om att "det beror på gruppen, Ugglo vill alltid göra rat catchers.""

Vafalls? Dikt och förbannad lögn! Rat catchers är sååå WFRP 1st Ed liksom, det är ju nya tider nu! Watchman är ju det som gäller, köra deckare i Old World! Hill Street Blues goes Empire (Hügel Strasse Blau?) eller bara lira Colombo. Det vore coolt.
Men då kuskar man ju inte runt kejsardömet.


Storuggla, just one more thing
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Dåligt med svar...

Men... jag måste få bubbla lite WFRP ändå. :gremlaugh:

Jag själv är rätt förtjust i Tilea så jag hade antingen kört där eller sett till att det var en "resvänlig" kampanj. Kanske spelarna skulle kunna komma från Tilea som legosoldater t.ex. Begränsar ju dock rollerna rätt hårt... Nåja, det finns hur många varianter som helst. Av de tre städerna du nämner hade jag nog valt Altdorf tror jag. Mest för att jag varit lite i Middenheim och tycker Marienburg känns lite... ocentralt? Det är ju så långt från Tilea och så... :gremsmirk:

Kanske det vore nåt med en universitetskampanj i Altdorf? De olika yrkena förutsätts ha olika skolor och sedan börjar det (inte så blodiga) kriget mellan tunnbindare, sotare, bagare, smeder, glasblåsare och skomakare där vinnaren är den som ställer till med mest hyss för de andra. En blandning av Harry Potter (ja, när magiskolorna råkar blanda sig i) och Porkys. :gremwink:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Porkys?

En blandning av Harry Potter (som jag tittar på nu) och Porkys (som jag såg i sjuan)?

En ohelig allians!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Jo, en god idé

En bra idé, men jag funderar mer på om någon har någon bra länk till ett top notch fan-projekt, i stil med Bergsbug eller så.

Men det får nog bli att söka med Google. :gremlaugh:

M.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Yes... YES! [ANT]

En blandning av Harry Potter (som jag tittar på nu) och Porkys (som jag såg i sjuan)?

En ohelig allians!

M.
Det är ju Warhammer. Det ska ju vara Chaos and corruption! :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Okej... be ready for brainstorming

Okej, då startar jag en ny tråd om Stadsvakter i WFRP!

M.
 
Top