WFRP 4th - Imperial Zoo

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Ska vi prata lite om monsterboken till WFRP 4th edition som kom i tryck nu för några veckor sedan.
Jag måste säga att collectors edition-utgåvan av boken kan vara den snyggaste rollspelsbok jag någonsin har sett.
Några fler som hunnit bläddra? :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Den är verkligen supersnygg! Lite chockad blev jag över att de hade gjort sådär med sidorna, det där ”slitna” de kallar deckling eller nått sånt. Trodde först min bok var defekt :)
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
jao jag var med o skrev Altdorf-boken. :)
Ah! Bara av nyfikenhet, vilka delar? Jag har blivit försiktigt intresserad av Warhammer och skulle vara kul att läsa nåt som har forum-anknytning.
 
Last edited:

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Den är verkligen supersnygg! Lite chockad blev jag över att de hade gjort sådär med sidorna, det där ”slitna” de kallar deckling eller nått sånt. Trodde först min bok var defekt :)
Tog några sekunder innan jag fattade också. Men herregud vad fin den är. "Decklade" sidorna, den lite pergamentaktiga färgen. Och att varje sida är något av ett konstverk. Tillsammans med att det är helt vansinnigt underhållande läsning. Betyget kan inte bli annat än snyggaste boken någonsin.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ah! Bara av nyfikenhet, vilka delar? Jag har blivit försiktigt intresserad av Warhammer och skulle vara kul att läsa nåt som har forum-anknytning.
Großgrundbesitz
Markt an der Wand
Riekerbahn and Old Docks
Konigplatz
Toteninsel
Großvaters Zuhause
Hammerpfad
Fundgrube

:)
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Dregligt fin, verkligen. Dessutom verkar innehållet hålla för att döma efter omslaget också (jag har bara läst inledningen, och några enstaka andra sidor).
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Liiite svårt att fota sidkanterna, men jag tror att ni hajar hur det ser ut. Tanken är att det ska imitera slitna gamla böcker som skurits grovt.

Och jag kommer aldrig att slänga kartongen boken kom i! :D

View attachment 11308 View attachment 11309 View attachment 11310 View attachment 11311View attachment 11312 View attachment 11313 View attachment 11314 View attachment 11315
Tack för bilderna, är nu några hundralappar fattigare efter att ha beställt ett eget exemplar :)
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Efter att varit redigt förkyld en vecka, och uttråkad, har jag nu läst hela boken pärm till pärm.
Att det är den kanske snyggaste rollspelsboken någonsin har alla redan förstått.
Måste även säga att innehållet är 10/10, värd att läsa bara för det höga nöjets skull.
Vilket man ärligt talat sällan kan säga om monsterböcker.

Enda jag reagerar på är att det ändå är den enda monsterbok som finns till WFRP 4th. Och då tänker man att det skall vara lite mer...tja, allmänna, varelser. Det finns lite skaven, något troll och så. Men det är VÄLDIGT mycket HELT fantastiska varelser. Som jag redan sagt så är dom absolut väldigt roliga att läsa om. Men -medveten om vad WFRP är för ngt. Det är inte dnd, och innehåller väldigt lite grottröj och monsterslakt normalt sett -så tycker jag det är märkligt att lite beastmen, goblins, orcher, chaos, cave squis och så inte avverkas mer nogsamt.
Jag menar, ärligt talat, hur många gånger kommer dina RP stöta på Merwyrms, Shard dragons, Levithans, Dinosaurier och the Great Tauros?

De där superfantastiska varelserna tänkte jag mer kanske dyker upp i en senare monsterbok.

I alla fall, det får mig att undra om fler monsterböcker är planerade för WFRP4?
För denna är fantastisk.
Men känns inte nog heltäckande när det gäller the "basics"
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Enda jag reagerar på är att det ändå är den enda monsterbok som finns till WFRP 4th. Och då tänker man att det skall vara lite mer...tja, allmänna, varelser. Det finns lite skaven, något troll och så. Men det är VÄLDIGT mycket HELT fantastiska varelser. Som jag redan sagt så är dom absolut väldigt roliga att läsa om. Men -medveten om vad WFRP är för ngt. Det är inte dnd, och innehåller väldigt lite grottröj och monsterslakt normalt sett -så tycker jag det är märkligt att lite beastmen, goblins, orcher, chaos, cave squis och så inte avverkas mer nogsamt.
Jag menar, ärligt talat, hur många gånger kommer dina RP stöta på Merwyrms, Shard dragons, Levithans, Dinosaurier och the Great Tauros?

De där superfantastiska varelserna tänkte jag mer kanske dyker upp i en senare monsterbok.

I alla fall, det får mig att undra om fler monsterböcker är planerade för WFRP4?
För denna är fantastisk.
Men känns inte nog heltäckande när det gäller the "basics"
Jag vet inte om det är en medveten tanke, men det ser i allmänhet ut som att C7 har undvikit att ge ut expansioner till 4E som täcker exakt samma terräng som böcker som getts ut till 2E. Vilket makes en viss sense då hela 2E-linjen fortfarande går att köpa som pdf-er via C7, så också t ex Old World Bestiary.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
I alla fall, det får mig att undra om fler monsterböcker är planerade för WFRP4?
Jag hörde på Old World Podcast att TS Luikart inte tänker skriva nån mer. Han skrev monsterboken till andra WFRP också och skulle nog göra ännu mer fantastiska varelser om han fick chansen så det kanske är bra ändå :)
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Liiite svårt att fota sidkanterna, men jag tror att ni hajar hur det ser ut. Tanken är att det ska imitera slitna gamla böcker som skurits grovt.
Otroligt snygg effekt, men hur är det att bläddra "decklade" sidor? Jag har gamla böcker där köparen fick skära upp sidorna själv och dessa är notoriskt svåra att vända sida på eftersom sidorna gärna fastnar i varandra om en inte använt rakblad. (Som nämns i wikipediaartikeln är "deckling" eller vad det kan heta på svenska inta samma sak som att skära upp sidorna.)
 
Last edited:

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Otroligt snygg effekt, men hur är det att bläddra "decklade" sidor? Jag har gamla böcker där köparen fick skära upp sidorna själv och dessa är notoriskt svåra att vända sida på eftersom sidorna gärna fastnar i varandra om en inte använt rakblad. (Som nämns i wikipediaartikeln är "deckling" eller vad det kan heta på svenska inta samma sak som att skära upp sidorna.)
Går hur fint som helst att bläddra :)

Jag vet inte om det är en medveten tanke, men det ser i allmänhet ut som att C7 har undvikit att ge ut expansioner till 4E som täcker exakt samma terräng som böcker som getts ut till 2E. Vilket makes en viss sense då hela 2E-linjen fortfarande går att köpa som pdf-er via C7, så också t ex Old World Bestiary.
Hmm. Det är ju spännande tankar. Vet inte om det är så smart dock...eller, jag vet inte? Vill dom att folk ska sitta med 18 år gamla böcker, utgivna till en helt annan upplaga av ett helt annat bolag, för att få tillgång till den allmänna och vanligaste infon, för att själva lägga krut på att släppa sourcebooks som rör sig i periferin? I dunno...
 
Top