WFRP 4e - vad är värt?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Jag nämnde i en annan tråd att jag köpt skärmen till fjärde utgåvan av allas vårt Warhammer Fantasy Role Play, och att jag skulle klara mig med inspirationen från den bilden och ett par tabeller där för att börja spela. Men seriöst, jag är självklart sugen på att okynnesköpa några fler av böckerna och funderar nog på att långsiktigt under året införskaffa flera av dem. Men var börjar jag? Föreslå och rekommendera vad som gör sig bäst för framförallt mysläsning och inspiration.

Jag har alltså 1e och 2e regelböckerna, Enemy Within-kampanjen och Middenheim-boken, och Skaven och Talabheimboken till 2e redan. Jag kommer nog inte börja med regelboken eller starter-set, och det är inte akut just nu för värdet vid spelbordet jag frågar, utan just lite glatt slöseri och skön bläddring för idéer. Finns det någon bok där man får med en flott karta? Bästa TEW-uppdateringen so far? Vilken av kompanjonböckerna är roligast? Nya Middenheim kontra den jag har osv?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Jag gillar Ubersreik grejen, även om äventyren är sådär. Sen tycker jag alla companions till TEW är schyssta, ger mer inblick i kulter och en massa extra SLP.
Kool. Det är just Ubersreik jag sneglat på att slå till på först. Låter bra med companions å! Jag klurar på att vänta och börja med Horned Rat och jobba mig bakåt.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Rough days & hard days! Helt hysteriskt äventyr som visserligen har några år på nacken, men c7 har gjort en bra produktion av den! :)
Jag har det där Three feathers-äventyret i tidigare tappning, och det är ju bra! Och övriga scenarion är nog nytt för mig. Hmm.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Ska snart hämta ut mitt wfrp4! Inte så mycket till svar kanske, men ska bli kul att läsa. Och det kanske finns nått kul i den? Återkommer!
Ja! Hojta gärna om hur du gillar grundboken här sen.
 

Angrontyr

Veteran
Joined
20 Feb 2015
Messages
56
Location
Arvika
Jag gillar 4th edition (jag har spelat sen 2nd edition och hoppade över 3rd), den är fylld av glädje för sin värld och lite mindre grimdark än vad föregångarna är.

Ett problem som du kan komma att möta är Advantages som mer än lovligt gärna spårar ut (advantages ger dej +10% per styck och du får en varje gång du lyckas med en handling, och blir av med när du misslyckas), något som vi husreglar ner till max 1 per person, i original kan man ha upp till 5, vilket resulterar i +50% att lyckas. Kombinera detta med att varje slag i strid är motståndsslag, så lyckas du 5 ggr så blir du ostoppbar more or less :)

Grundboken tar avstamp i Reikland med omgivning, och beskrivningarna där är kul läsning, samtidigt utspelar ju sig de flesta äventyren däromkring så det ger ju mervärde till äventyrsböckerna.

Middenheim var värt tyckte jag, även om nordland bara nämns i förbifarten (mitt gamla WFB-lag :p ), och ger lite extra yrken att krydda spelet med
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Jag har det där Three feathers-äventyret i tidigare tappning, och det är ju bra! Och övriga scenarion är nog nytt för mig. Hmm.
Jag tyckte tvärtom att den boken var ganska trist. Alltså de enskilda äventyren är inte objektivt dåliga men som minikampanj tycker jag den känns oinspirerad. Samma koncept upprepas 5-6 äventyr i rad. Jag hade passat.

Ubersreik tyckte jag kändes som en ganska intressant äventyrsmiljö. Jag köpte Starter set bara för att få den. Sen utvecklas den antagligen i de två äventyrskompendium som kommit, har ingen koll på dem så jag vet inte vilken riktning de går.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
587
Jag tyckte tvärtom att den boken var ganska trist. Alltså de enskilda äventyren är inte objektivt dåliga men som minikampanj tycker jag den känns oinspirerad. Samma koncept upprepas 5-6 äventyr i rad. Jag hade passat.

Ubersreik tyckte jag kändes som en ganska intressant äventyrsmiljö. Jag köpte Starter set bara för att få den. Sen utvecklas den antagligen i de två äventyrskompendium som kommit, har ingen koll på dem så jag vet inte vilken riktning de går.
Ach so. Ja, jag är lite mer sugen på Ubersreik än Rough nights tror jag. Berätta mer om Starter set, vad får man world wise? Verkar inte finnas någon karta med där?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Du får en referensark för regler, färdiga RP, tärningar och ett ganska matig bok om Ubersreik, kartor över regionen och staden och ett äventyrshäfte som även innehåller den nödvändigaste regeltexten. Rent innehållsmässigt måste jag säga att det är ett schysst köp i den meningen att väldigt mycket är till god nytta även för den som köper den tjocka regelboken.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Ubersreik-grejorna, både Starter Set och de följande äventyren, är nog det som jag tyckt sett solidast ut.

Den nya utgåvan av The Enemy Within är snygg och har två nya äventyr, men den är långtifrån den "fulländade" version av kampanjen man (antagligen orealistiskt) kunde ha hoppats på. Få av de gamla välkända buggarna i äventyren har fixats. Companion-böckerna har en hel del kul material, de är dock väldigt ojämna i hur användbart innehållet är.

Rough Nights & Hard Days är fem äventyr byggda på samma gimmick (en tight skriptad fars där massor av saker händer på en begränsad yta under en begränsad tid). Två av dem är nyskrivna, tre är gamla (och mer eller mindre omarbetade). Det går att köra dem som en minikampanj men det är absolut sämsta sättet att använda äventyren. Det som funkat bäst i min erfarenhet är att varva in dem som sidoäventyr i en pågående kampanj och, fr a, byta ut SLP och detaljer mot sånt som är på gång i din kampanj så det får nån fortsatt betydelse. Som äventyren är skrivna är de fulla av ganska poänglösa plotter som "come out of nowhere and go nowhere".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har bläddrat och ögnat igenom grundboken och den ser ut ungefär som alla andra WFRP-böcker har gjort. Riktigt bra illustrationer och det känns som roligare careers än tidigare, men annars är det mesta som vanligt. Kul att fokus är på Reikland! Naturligtvis blir Altdorf ett givet köp!

Jag vill puffa lite för min politiska karta över Reikland: https://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=32100
 
Top