Nekromanti [Wexio] Konventsrapport

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Så min första konventsrapport på evigheter och detta bara för att vara först i tråden!


Förhandsbokade hela konventet sedan en tid tillbaka för att få ett bra pris för en hel helgs spelande men ska ärligt erkänna att fredagens usla väder här i staden fick mig att välja att stanna hemma och sy inför ett stundande lajv snarare än att bege mig ut på äventyr. Och gissa om jag sydde?!
Heja dagen och halva kvällen sydde jag tills folk bjöd in mig på att spela 7 days to die över dator, vilket jag gjorde...Länge.

13.00 vaknade jag yrvaken och läste ett sms som ropade på hjälp på mobilen. Drygt två timmar senare var jag på plats! Indierummets arr var då upptagna med kortspel så jag gick på en mycket kort rundvandring innan jag fastnade inne i spelbutiken Legends rum och började basa en plastgubbe tillhörande 40k som jag tänkte ställa upp i målningstävling med. Den....ja den står och torkar än!

Bortlockad med rollspel hamnade jag nämligen åter i Indierummet och började spela Utpost. För ovanlighetens skull fick jag (trots att jag valde sist! Xhakhal vet hur det här kan landa) den isolerade basens Psykolog / estetikexpert / högsta ledare på halsen, vars namn var Happy... För ovanlighetens skull blev hon dock den vänligaste rollen i staben och blev överkörd mest hela tiden. Hennes 25 cm kortare ....flickvän... (i brist på bättre beskrivning) var den med beslutsamheten inte bara i det förhållandet utan även i andra förhållanden som var - och blev! Yohanna ("flickvännen") spelades av Vicotnic, Genesis var det yttre hotet och Hellzon spelade Ziri - Yohannas något mer bittra tvillingsyster.

Därefter följde ett pass av Lady Blackbird där jag fick Lady Blackbird som roll och valde den äventyrslustna, bortskämda, men allt annat än hjärtlösa, approachen. Äventyret gick mycket ut på att rymma mot ett äventyrligt giftermål medan livvakten (Hellzon) och det inhyrda skeppets kapten (Genesis) försökte banka in allvaret med att hänga i kretsar av skumrask. Det är visst inte alls som i äventyrsböckerna.
Ladyns fantastiska planer på att kunna hålla kvar rymningssällskapet i sin krets, genom att försöka gifta ihop livvakt med kapten, slutar abrupt när kapten kysser Ladyn som, så fort hon fick en tanke i huvudet, rusade till livvakten Naomi för hjälp.
Hjälpen var ohjälpsam och lösningen blev att låsa in sig i ett rum och göra listor på egenskaper hos kapten och den tidigare flamman och välja den vars resultat hamnade på flest plus!

Roligast var dock, trots allt, att Genesis i ett ärligt försök att vara inkluderande och vänskaplig i skapandet av spelet Utposten plötsligt kallade mig för Kattis!
Alltså på alla dessa år är det första gången jag hört mig kallas för Kattis och jag vet fortfarande inte varför jag bara...tiltade! Glodde! Skrattade!
Värre shock än att som en Lady plötsligt få en kyss av någon man tänkt gifta bort - det kan jag lova!
Kattis! Lol!

(Genesis får ensamrätt på det namnet!)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Nu är jag hemma från semester så jag kan väl också skriva en rad eller två.

Wexio gjorde vad de kunde för att det skulle bli action i Indierummet. Det låg bredvid receptionen, hade fönster mot receptionen och roll-upen utanför men inte hjälpte det. Om jag inte missat någon var det sex icke-forumiter som kom in och spelade, varav två var en far med knodd som började på Drakar och Bananer och bröt efter ett tag, och två började spela Utpost med oss och var tvungna att gå ganska direkt i början. Så två egentliga spelare från utanför forumet...

...som var med och speltestade Nostalgi v2, första spelpasset på fredagen. Vi var random infödda och utbölingar i Sydamerika under kolonialtiden, som skulle störta kronan. Och det gjorde vi, genom att stjäla guvernörens skatt och dela ut till folket. Eller så köpte vi legosoldater för pengarna. Det blir så mycket olika versioner i Nostalgi.

Lugu var ju bra också. Kung Arthurs rike var på väg att bli invaderat av den uppåtgående solens rike. Efter mycket tvekan använde han det magiska timglaset och råkade stanna tiden i både fienderiket och sitt eget, så han var tvungen att leta upp The Lady of The Lake som fick fixa biffen.
Det blir väl inte jättedjupa storys av Lugu, men vi fick ihop det tycker jag.

Sen spelade vi The Quiet Year, följt av ivrig diskussion om hur man gör det mer speligt, för som det är skrivet måste man ju ställa till det med flit, eftersom allt man gör lyckas annars. Till nästa gång kanske jag ska läsa på och ta med The Deep Forest istället - lite mer involverad version av TQY.

Fiasco på tre spelare var också fullt spelbart. Min colombianske knarkbaron slutade sina dagar ihjälslagen i fängelset efter att hans älskarinna/kvinnan som spionerade på honom (Vicotnik) åt en DEA-agent (Genesis) smitit med hans pengar men också åkt in, medan DEA-agentens fru stack med hans del av bytet. Inga lyckliga slut här inte.

Det blev en del Fluxx, Zombie Fluxx, kombinerat Fluxx-Zombiefluxx, och Star Realms också. Gedigna lir, även om mitt gamla Fluxx (v3) inte hade så mycket synergi med Zombie Fluxx. Star Realms är ju, åtminstone för en lökig lirare som mig, ett spel man måste spela ett par gånger för att få känsla för kombos.
Looney Labs rekommenderar inte att man blandar Fluxx-lekar, men skit i dem.

Lördagen har Vildkatt (inte Kattis, check) redan skrivit om. Utpost är alltid kul. Lady Blackbird var första gången för mig. Vi drog igenom på fyra timmar, då kom vi egentligen aldrig fram till nån showdown med Uriah Flint utan Ladyn tog sitt förnuft till fånga och valde kapten Vance istället. Hade kanske kunnat spelats klart som en lång one-shot om vi inte börjat kl 11, går att dela upp på två sessioner också. Ska man spela längre får man börja hitta på saker som bara nämns hastigast i den halva sidan om settingen.

Det var ju trevligt iallafall. Och Wexio är fortfarande kungar på konventsmuggar, även om det går att diskutera hur praktisk en glasmugg är.

 
Top