Nekromanti Westworld

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tycker att seriens stora problem är att jag har oändligt svårt att bry mig.
Mannen i svarts sökande är oändligt töntigt.
Dolores kanske kan vara okej, men den där killen hon reser med försår jag inte poängen av (ens om han är en ung mannnen i svart).
Företagsfighten görs omöjlig att bry sig om efter som robotarna på alla sett och vis är människor och alla som jobbar på företaget därför blir psykiskt sjuka sadister.
Maeves hämd och den oändliga grymhet hon (och alla andra robotar) har utsats för är på tok för utdragen för att kunna räddas av ett katarsiskt-tartantinovåld eller en rättmättig I spit on your grave saklig hämnd.

Jag förstår inte riktigt vad jag ska titta på, eller bry mig om.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minimoni;n210804 said:
Älskar allt med serien! Finns inte mycket mer att säga :)
Exakt.
Älskar alla story-lines. Folk kan ha andra uppfattningar om dem, men de har objektivt fel. ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jocke;n210798 said:
Jag förstår inte riktigt vad jag ska titta på, eller bry mig om.
Jag hejar på spelledaren med det nya äventyret! Hoppas att han får ihop det!
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Fridigern;n210046 said:
Tror att den teorin skapades vid något av de tidiga avsnitten, men att den börjar bli allt mer otrolig nu när handlingen kommit lite längre.
Så fel man kan ha. Får säga att omtittningsvärdet på den här serien kommer att bli större än väntat!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det känns som att de olika tidsplanen är rätt bekräftade nu, i och med robotdelarna i hostsen i armélägret. Men jag är inte säker på vad det innebär för Dolores story, vad av det hon upplever som är minnen och vad som är nutid, eller ens vad nutid innebär i det sammanhanget.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det förklarar ju också varför dessa togs ur bruk - mekaniska delar som måste bytas ut och inte kan läkas med deras moderna medicin/teknik, skapar ju helt andra problem med att få robotarna i bruk igen i looparna. Efter en sån massaker måste det ju ta dagar att återställa alla - eller så får nästa "runda" köra med halv styrka, typ.

För att vara på den säkra sidan:
Men märkliga saker i en del av flashbacksen från Dolores i avsnitt 9 - massakern i "byn med kyrkan" verkar ha innefattat även personal i den underjordiska stationen under kyrkan. Där ligger döda i vita rockar.

Varför har detta aldrig nämnts? Det bör vara i tidslinjen -35, men det har bara sagts att Arnold dog då - och har det inte tom sagts "det enda dödsfallet i parkens historia" eller något liknande? Iaf är jag ganska säker på att det beskrivits som en "freak accident" eller motsvarande.

Nu börjar det definitivt röra sig bort från en enskild, isolerad incident. (Hade inte serien varit filmad så pass långt i förväg, hade jag definitivt misstänkt att de stressas av att en hel del av spekulationerna träffar nära vad iaf än så länge verkar ha hänt och velat "skruva upp till 11"...)

Men frågan är - innebär detta att Dolores flashbacks också kan visa sig opålitliga för att hon helt enkelt minns fel? Har hennes minnen överdrivits?

Det skulle ju kunna tänkas vara en av de där små, små grejerna de planterat omsorgsfullt. För vi får ju samtidigt matat oss att hostsens minnen till skillnad från mänskliga är "perfekta". Men de kanske inte förblir det, ju mer mänskliga robotarna blir? De kanske blir subjektiva - i samma "anda" som de börjar skriva om sin egen "core code" på vägen mot fullt medvetande, så plockar de också upp mänskliga svagheter - överdrivna skuldkänslor, stark sorg (Maeve tex), förmåga till kärlek har det hintats om - kanske ofullständiga minnen också.

Sen är det ju frågan varför de alls låtit Dolores vara kvar i parken. Det finns antydningar i en del av scenerna om att det ska vara hon som begått massakrerna - men det kanske inte är så? Det som hände henne kanske också ledde fram till att fler robotar löpte amok - och det i sin tur kanske bidrog till att hon dödade Arnold, när hon såg vad hans handlingar resulterat i.

Eller så blev hon ett specialfall, på grund av William (MiB) - han kanske krävde att hon skulle återinsättas, så att han skulle veta att hon iaf alltid fanns i parken - när han väl blev så pass mäktig inom Delos att han kunde få sin vilja igenom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fotot Logan visade för Billy/William/TMIB(?) var samma som Dolores farsa hittade i sanden i avsnitt 1 (tror jag det var). Ytterligare ett bevis för tidslinjer-teorin
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jepp, tycks som om de olika tidslinjerna definitivt är bevisade. Jag tror dock att William är "The man in black" och inte Logan då det vore för uppenbart om en bad guy fortsätter vara en bad guy. Grym serie och väldigt beroendeframkallande.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Nu när det är över: vilket jävla trams. Vilken meningslös sörja. Men snyggt var det ju i alla fall. 2 av 5
 
  • Like
Reactions: abe

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag tycker det var mycket snyggt. En bra historia, lagom mycket maskirovka för att hålla intresset upp i spekulationerna. (Jag brukar inte bry mig så mycket om att följa sånt - men tecknet på att jag tycker en serie av det slaget är bra, är att jag knarkar youtube-spekulationer om den...)

Som humanist gillade jag förstås extra mycket att det fanns ett instoppat budskap om mänskligt förnuft och ansvar i det, även om innebörden delvis skyls av den tämligen våldsamma historien. (Och att dessutom ta med Meshbergers tolkning av "the Creation of Adam" i det hela, var kanske inte vad jag väntade mig av den serien. :) )

Mest rädd för att detta var den punkt där serien borde sluta - lagom mycket förlösning, lagom mycket hängande i vågskålen. Vi får en glimt av vad upproret betyder i det stora (Dolores blir "Wyatt") och i det lilla (Maeve tar kontrollen över sig själv på riktigt). Bra så.

Vad kan hända nu? I värsta fall går det utför och nästa säsong blir bara action och ingen hjärna, ingen story.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Min gissning är att det kan finnas flera parker också (om man nu skall se lite bortom alla snitsiga tidshopp). På lappen som Maeve får står det: Park 1, Sector 15, Zone 3. Eller så har de bara förberett sin grid-indelning för att kunna göra fler parker och ändå återanvända "koordinat-systemet".

Jag tyckte nog att resan fram till slutet var bättre än själva slutet, lite som Jocke (om jag tolkar dig/honom rätt). Överlag en bra serie ändå, precis som många andra tycker jag det är snygg och välspelad. Men jag får erkänna att jag inte känner ett våldsamt sug att veta vad som händer med karaktärerna så som jag gjort med andra serier jag har kollat på.

Cog.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Jocke;n212208 said:
Nu när det är över: vilket jävla trams. Vilken meningslös sörja. Men snyggt var det ju i alla fall. 2 av 5
Jag kan nog inte ens gå så högt i betyg. 1/5 blir det nog till slut. Måste medge att jag var lite "kittlad" första avsnitten. Men i retrospekt.

Meningslöst dravel som bara bygger på en känsla av att man inte riktigt förstår och vill veta hur det hänger ihop. 10 timmar bara för att "aa, okej. Så det var Arnolds öde. Okej. aaa"

Bortser man från den känslan av att inte riktigt veta, så var det olidligt tråkigt. Inte en karaktär man brydde sig om. Jag vill ha mina timmar tillbaka!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
cogitare;n212224 said:
Jag tyckte nog att resan fram till slutet var bättre än själva slutet, lite som Jocke (om jag tolkar dig/honom rätt). Överlag en bra serie ändå, precis som många andra tycker jag det är snygg och välspelad. Men jag får erkänna att jag inte känner ett våldsamt sug att veta vad som händer med karaktärerna så som jag gjort med andra serier jag har kollat på.
Alltså inget var ju någonting. Det finns ingen mening med Mannen i svarts resa, det var inte heller nån grej men han mjölkdrickar-brorsan från Sunny. Det finns ingen bra förklaring till att man använt två tidsperioder - mer än att poddare ska kunna lista ut det och känna sig smarta. Redan i del 1 är det tydligt för alla som tittar att robotarna är levande och att liv har ett värde, att ingen i serien fattar det på tio avsnitt är ju bara sjukt. Om vi sen tänker oss att det gått 35 år i stället så är det ju ÄNNU sjukare.
Att det sen handlar om att robotarna har fri vilja, vilket det ju är högst oklart om vi människor har är ju också bara dumt. Särskilt när man väljer att visa fri vilja i en extremt teatral scen där Dolores gör exakt vad som förväntas av henne. Ingen karaktär var värd vår tid, ingen storyline innehöll något intressant. En vän till mig som aldrig kollar på sci-fi sa ungefär "de måste var de här som köpte upp rättigheterna till äkta människor" efter som det i vad en robot är och inte är och medvetande och sånt var rätt så lika. Men det är ju för att det är formulär 1A sci-fi. Samma grej som tar ett replikskifte i Prometheus dras till exakt samma slutsatser som det alltid gör i film och tv.

Charlie Holloway: What we hoped to achieve was to meet our makers. To get answers. Why they even made us in the first place.
David: Why do you think your people made me?
Charlie Holloway: We made you because we could.
David: Can you imagine how disappointing it would be for you to hear the same thing from your creator?
Det orimliga i BSG (förutom vilka som var the final five) är ju att det är en helt felaktig slutsats att robotar och människor behöver kriga med varandra. Men det är ju det snabba och tomma svaret så det är klart att det är vad vi får.

Men det är ju snyggt med tåget, kyrkan, burken som rullar och glasstrukturerna och tankarna de bygger nya robotar i och så.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jocke;n212232 said:
En vän till mig som aldrig kollar på sci-fi sa ungefär "de måste var de här som köpte upp rättigheterna till äkta människor" efter som det i vad en robot är och inte är och medvetande och sånt var rätt så lika.
En serie som jag tyckte hade en mycket mer intressant plot än Westworld, bör tilläggas. Skådespelarna var sämre, budgeten var sämre, etc. Men jag brydde mig om vad som hände. Har grymt svårt att bry mig om Maeve eller Dolores eller The Man in Black (som jag verkligen inte orkade stå ut med).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag gillade verkligen Westworld, men såhär i efterhand känns det som om en stor del av säsongen var rök och speglar med ganska lite substans. Jag hade hoppats att mannen i svarts historia skulle knytas ihop bättre. Det slutade med att han visade sig vara en skitstövel, vilket även var vad han verkade vara första gången vi såg honom.

(Sedan förbryllas jag över hur någon orkar titta klart på en tv-serie trots att de tycker att den är så dålig. Om jag inte gillar en serie slutar jag efter ett eller två avsnitt. Det händer att jag slutar även med serier jag tycker är rätt bra, men inte så bra att jag bara måste se ett avsnitt till.)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Gurgeh;n212239 said:
Jag gillade verkligen Westworld, men såhär i efterhand känns det som om en stor del av säsongen var rök och speglar med ganska lite substans. Jag hade hoppats att mannen i svarts historia skulle knytas ihop bättre. Det slutade med att han visade sig vara en skitstövel, vilket även var vad han verkade vara första gången vi såg honom.

(Sedan förbryllas jag över hur någon orkar titta klart på en tv-serie trots att de tycker att den är så dålig. Om jag inte gillar en serie slutar jag efter ett eller två avsnitt. Det händer att jag slutar även med serier jag tycker är rätt bra, men inte så bra att jag bara måste se ett avsnitt till.)
Vilket gör att du, om du vart jag, inte skulle fått se allt bra som hände i Agents of shield efter de 15-16 första avsnitten, eller det fantastiska det blev av Fringe efter s1, eller amerikanska the office eller parks and rec, eller ens Buffy. Jag kommer att kolla på nästa säsong av Westworld. Och med lite tur är den bra.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Fast med den inställningen, Jocke, så måste man ju fortsätta kolla på allt ad naseum. Om vi ponerar att man har en begränsad mängd tid, trots allt, är nog oddsen bättre att få se fantastiska saker om man faktiskt lägger ned sådant som man tycker suger och ISTÄLLET ser något nytt och fräscht. Rent matematiskt är nog oddsen att den nya serien, som man hört bra om, faktiskt är bra större än oddsen att en vidrig serie skall göra en mirakelvändning och bli skitbra.

Har man obegränsat med tid och i sinom tid ändå kommer att se exakt varenda serie man har minsta intresse utav att se faller ju detta argument. Jag har inte sådan tid, eller lust för den delen. Jag kan ha fel, men jag tror inte att många andra har det heller.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Handlingen i Westworld är inte det viktigaste, utan det tematiska. Och de frågor serien ställer. Allt för mycket fokus i diverse trådar har varit på seriens "hemligheter".

Jag ger den 4,2 av 5.
 
Top