Nekromanti Westworld

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag har lite svårt att förstå att det inte finns en Westworld-tråd än. Det är väl inte bara jag som följer denna nya fantastiska HBO-serie?
Jag var helt fast redan efter första avsnittet, och kan knappt bärga mig till avsnitt fyra. Kommer troligtvis kolla om de tre första nu snart efter jag lyssnat på lite podcasts och läst fanteorier om serien. Någon mer än mig som är förälskad?
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Förälskad är ett starkt ord, men jag gillar de första 3 avsnitten. Berätta lite mer om fanteorierna om du har lust:)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag skulle inte gå riktigt så långt, men jag tycker att den är väldigt bra hittills. Delvis för att den inte riktigt liknar någonting jag sett tidigare, och att jag inte har en aning om vad som kommer att hända, och delvis för att det är snyggt, välskrivet och välspelat.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag tycker den verkar vara bra, intressant och välspelad. Kommer kolla hela den här säsongen men vill spara lite avsnitt så jag inte "går torrt" sas.

Cog.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
När vi är ikapp med 6:e säsongen av AHS kommer vi nog att börja titta på Westworld :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jo, jag är ju självklart ett fan – eftersom min favorit-genre i all populärkultur är simulated reality. Bra skådespelare och för tillfället trivs jag bra med plottens utveckling.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den är ju helt fruktansvärt rollspelig om inte annat. Man blir sugen på, jag vet inte, en kampanj om vad spelledarpersonerna har för sig när rollpersonerna inte är där.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Man undrar ju om någon av människorna som driver parken kan vara robot också.
En annan teori är att Ed Harris är den försvunna kompanjonen.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
SPOILERVARNING! Nu blir det lite risk för spoilers. Jag vet inte hur man gör spoilervarningar, så hoppa det här inlägget om ni inte sett de tre första inläggen.



Det finns ju lite teorier om att vi inte bara ser en tidslinje, utan två. Mannen i Svart, som han kallas, sägs vara en äldre version av William som presenteras i andra avsnittet (hackern från House of Cards), och att alla scener med honom utspelar sig 30 i framtiden. Det finns saker som pekar på detta, såsom att gamla Westworld-loggor syns i vissa scener, och att vissa värdar tycks ha olika jobb och roller i olika scener.

Andra teorier menar att bland annat Bernard är en värd, och att han ska vara "spöket av Arnold", Fords tidigare kollega.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Episod 4:
I samtalet på verandan säger Hopkins att en styrelsemedlem kanske redan är här. Uppenbarligen är Ed Harris rollfigur en rik och mäktig man i det civila (rika måste naturligtvis alla besökarna vara, men han är så rik och känd att en annan besökare uttrycker beundran). Kan han vara styrelsemedlem och inte bara en snubbe som försöker "vinna" spelet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
A propos att göra det här i rollspel så kan jag berätta att min Metalopol-kampanj ligger nära konceptet! Jag berättar gärna mer i annat forum om intresse finns!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Älskar serien hittills men en serie av det här slaget är verkligen beroende på vad metaplotten egentligen visar sig vara för att kunna avgöra om serien var bra eller helt enkelt slöseri med tid.

Om det inte funnits så mycket länkar och namnreferenser till vår verklighet nämnda mellan karaktärerna i serien så skulle jag ha gissat att "parken" var Edens-lustgård och värdvarelserna är vi människor. De som är människor i serien skulle då vara änglar/fångvaktare och Sir Anthony Hopkins är då Gud, Ed Harrys är ormen/Satan som vill ge värdarna full medvetenhet på bekostnad av deras oskyldighet och ovetskap om rätt och fel.

Serien gör mig sugen på Western, Kult och en massa andra rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag gillar den! Det enda som är lite synd är jag inte längre kan snacka om Chrichtons sköna 70-talsorginal och verka vara filmnörd. När jag tänker på det så är Harris karaktär ganska lik Yul Brynners roll i filmen, och han är robot. Kanske en slump. Svartklädda cowboys är ju inte helt ovanligt...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Måns;n206735 said:
Jag gillar den! Det enda som är lite synd är jag inte längre kan snacka om Chrichtons sköna 70-talsorginal och verka vara filmnörd. När jag tänker på det så är Harris karaktär ganska lik Yul Brynners roll i filmen, och han är robot. Kanske en slump. Svartklädda cowboys är ju inte helt ovanligt...
Att Harris är lik Brynners karaktär fick mig omedelbart tänka "han är en robot som inte är som de andra robotarna" första gången han var i bild. Nu är jag inte så säker längre (det är rätt osannolikt), men man vet ju aldrig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Minimoni;n206724 said:
Älskar serien hittills men en serie av det här slaget är verkligen beroende på vad metaplotten egentligen visar sig vara för att kunna avgöra om serien var bra eller helt enkelt slöseri med tid.
Jag tycker relationerna är det viktigaste, och att man bryr sig om karaktärerna. Metaplotten skiter jag i (de i TV-serier är sällan nåt att hänga i granen i alla fall). Metaplotten är bara som en kampanjvärld, som Faerun eller nåt. En bakgrund, en ursäkt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Arfert: Håller med om att relationerna är viktiga, men skulle metaplotten vara skit så förstör det tråkigt nog resten också.

Jag ska inte spoila för mycket nu så om ni inte spelat "Mass Effect" läs inte mer om ni inte vill veta något alls om dess plott.

Spelserien jag nämner här var för mig världsklass på alla sätt och vis. Relationerna var great och metaplotten så Chtuluesk att jag blev skrämd på riktigt. När sen slutet på Mass Effect 3 och expansionen om Leviathan-varelserna visade sig och avslöjade att hela metaplotten var en bajskorv som någon försökt polera sönder så förstörde det allt som var bra med allt annat i spelet. Detta är som sagt inget faktum utan bara mina egna åsikter, en serie, spel eller bok kan ha underbara relationer men om allt sker i bakgrunden av en polerad bajskorv som låtsas vara något annat så gör det verket per definition dåligt enligt mig.

Jag älskar att följa relationer i serier och HBO är jävligt bra på det, dessutom brukar deras metaplotts vara tillräckligt bra för att inte sänka resten :)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Oj, vad den här serien är bra så här långt! Så bra att jag rekommenderar alla som är sugna att faktiskt spara sig tills de kan se alla avsnitt i följd.

Och det senaste avsnittet (nr 6) har scener som alldeles utmärkt exemplifierar mitt rollspelsideal nr. 1: när spelarna inser att något är HELT fel...

 

Attachments

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
...eller ännu bättre: när spelarna utbrister "FANFANFAN!" när de inser att plotten är betydligt mer komplicerad och farlig än vad de först trodde...
 

Attachments

Top