Nekromanti Westworld

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jo den är jäkligt spännande. Men är det ingen annan som funderar på alla plot holes liksom? Eller gör ni det men inte säger det?

Exempel: Robotarna finns bara i Westworld? Om de fanns i den nivån skulle väl alla tråkiga arbeten i den verkliga världen skötas av robotar. Ingen besökare skulle vara imponerad av att träffa en robot, vilket de dock är i serien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fridigern;n208792 said:
Jo den är jäkligt spännande. Men är det ingen annan som funderar på alla plot holes liksom? Eller gör ni det men inte säger det?

Exempel: Robotarna finns bara i Westworld? Om de fanns i den nivån skulle väl alla tråkiga arbeten i den verkliga världen skötas av robotar. Ingen besökare skulle vara imponerad av att träffa en robot, vilket de dock är i serien.
fast det kan bortförklaras på alla möjliga sätt. Lagstiftning är ett av de bästa. I nya versionen av Neotech har en hel del nationer och korporationer i varierande grad lagstiftat mot robotar i försök att skydda samhället från att instabiliseras av arbetslöshet och hålla knegarnas löner fortsatt artificiellt låga.

jag säger dock inte att Westworld inte badar i plotholes dock, men jag tycker inte tvunget att detta är ett av dem.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag förstår inte hur det kommer sig att de vanliga människorna inte går att programera och styra, de är ju också kött och blod precis som robotarna. borde ju bara vara att tuta och köra.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jocke;n208797 said:
Jag förstår inte hur det kommer sig att de vanliga människorna inte går att programera och styra, de är ju också kött och blod precis som robotarna. borde ju bara vara att tuta och köra.
Robotarna har inte människohjärnor utan någon sorts AI. Det skulle väl iofs inte förvåna mig om det visar sig att ett av Företagets långsiktiga mål är att kunna programmera om människor också.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Staffan;n208799 said:
Robotarna har inte människohjärnor utan någon sorts AI. Det skulle väl iofs inte förvåna mig om det visar sig att ett av Företagets långsiktiga mål är att kunna programmera om människor också.
Jag säger alltså att det redan har hänt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Fridigern;n208792 said:
Exempel: Robotarna finns bara i Westworld? Om de fanns i den nivån skulle väl alla tråkiga arbeten i den verkliga världen skötas av robotar. Ingen besökare skulle vara imponerad av att träffa en robot, vilket de dock är i serien.
Ja, men en robot som städar eller steker hamburgare skulle inte behöva vara människolik eller ha någon intelligens att tala om. Så rimligtvis borde en robot som är nästan omöjlig att skilja från en människa vara något ovanligt och spännande.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Gurgeh;n208809 said:
Ja, men en robot som städar eller steker hamburgare skulle inte behöva vara människolik eller ha någon intelligens att tala om. Så rimligtvis borde en robot som är nästan omöjlig att skilja från en människa vara något ovanligt och spännande.
Skulle faktiskt säga att vår design av sådana robotar medvetet skulle göra allt för att INTE se mänskliga ut. Folk skulle nog tycka det var påfrestande efter ett tag att inte kunna skilja på robotar och människor.
 
  • Like
Reactions: abe

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mundo;n208826 said:
Skulle faktiskt säga att vår design av sådana robotar medvetet skulle göra allt för att INTE se mänskliga ut. Folk skulle nog tycka det var påfrestande efter ett tag att inte kunna skilja på robotar och människor.
Ja, se på alla söta robotar som kommer från Japan. De ser inte mänskliga ut, och de har ett snällt utseende.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag misstänker att iaf ett par av de synbara plot-holes som finns, faktiskt inte är hål utan beror på (som många fan-teorier antar) att det kommer att visa sig handla om olika händelser med lång tid mellan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror som Sapient. Visst, det kanske visar sig finnas plotholes men mycket av det vi ser nu är för att förvirra tittaren till slutsatser som är fel. Tror att när allt är klart och löst så kommer de flesta plotholes inte längre vara just det utan en klar del av handlingen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ja, det känns som om vi har två olika tidpunkter: "nutid" med Ed Harris, och "dåtid" med Logan och William. Problemet är att vi ser Ford i båda erorna, dels när han bygger upp sitt Magnum Opus runt "Wyatt", och dels när han talar med Ed Harris. Han kan ju iofs vara en robot i det senare fallet, men i båda fallen talar han om Arnolds död för lika länge sedan (34 år, vill jag minnas).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Minimoni;n208938 said:
Jag är inte helt säker på att vi ser olika tidpunkter i serien. Tror det kan vara mer komplicerat än så.
Ja, det är en alternativ teori som har några argument för sig. Jag är inte nördig nog för att se om alla avsnitt (jag såg om ett par) för att kolla upp sånt som vilka scener som kan anses tala för eller emot det ena eller andra - men jag älskar att det görs serier som är så pass komplexa och inbjuder till den nivån av analys.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Tror att den teorin skapades vid något av de tidiga avsnitten, men att den börjar bli allt mer otrolig nu när handlingen kommit lite längre.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Fy fan vad jag tycker den här serien bara blir sämre och sämre. Plågar mig igenom avsnitten nu. Ena "handlingen" tråkigare än den andra. Usch! Nu blir det nog inga fler avsntt.
 
  • Like
Reactions: abe

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Platon;n210770 said:
Fy fan vad jag tycker den här serien bara blir sämre och sämre. Plågar mig igenom avsnitten nu. Ena "handlingen" tråkigare än den andra. Usch! Nu blir det nog inga fler avsntt.
Oj, det var en oväntad åsikt... :)

Jag har inte sett serien än och är lite osäker eftersom folk beskriver den som negativ och mörk och jag vet inte om jag orkar med en serie som bara plockar ner en. Men jag har ännu inte hört någon som tycker den är dålig, förrän nu. Blev sugen på att ändå se ett avsnitt! :)
 
Top