Nekromanti Western-skräck, någon?

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Jag håller på med en artikel om skräck i Western-miljö, och vill ha tips på filmer på detta tema.

De titlar jag hittils kommit på är:

*Dead Man (kanske inte riktigt skräck, men innehåller ju en del snaskig kannibalism)
*Ravenous
*From Dusk Till Dawn 3
*Ghost Brigade
*Into The Badlands
*Legend of the Phantom Rider
Eyes of Fire aka Cry Blue Sky
Sundown -The Vampire In Retreat
Grim Prairie Tales aka Hellbent
Billy The Kid vs Dracula
Jesse James Meets Frankenstein´s Daughter

De som är markerade med en stjärna har jag lyckats få tag på dvd-utgåvor av, de andra letar jag fortfarande efter.

Är även intresserad av tips på serietidningar och romaner på temat.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Är även intresserad av tips på serietidningar och romaner på temat.

Den serie jag i första hand kommer att tänka på är den gamla 'Ghost Rider' -- iofs "falsk" skräck (han skrämde skiten ur bovar med rök, självlysande färg o dyl) men den hade ofta en rätt skönt kuslig stämning.

Den gamla serien 'Tomahawk' (serien, alltså, som sedan blev gradvis utträngd från sin egen tidning av Jonah Hex & co) var ibland rätt utflippad, och jag kommer ihåg ett avsnitt där en medicinman la en förbannelse på Tomahawk så att han förvandlades till en femmeters varelse av eld. Mer Godzilla-skräck än dark n' creepy, men om man var sju år var det en rätt läskig story. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Serietidningen Desperadoes som kom ut för några år sedan var ungefär 'Arkiv X i Vilda Västern', med gamla onda andar och mordiska kultister och fan och hans moster, och huvudpersonerna blir helt händelsevis laglösa genom en olyckshändelse (nåja), så de har det gemensamt med många klassiska västernhjältar.

Erik
 

Siadan

Veteran
Joined
25 Mar 2003
Messages
10
Location
Jönköping
Det finns en spin off-serie tilI Preacher av Garth Ennis som heter "Saint of killers" och utspelar sej i Westernmiljö.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,523
Location
En mälarö
Serienostalgi

>.....av Jonah Hex & co)

Mmmm...Jonah Hex...coolaste ärret nånsin, alla kategorier. :gremgrin:

/Anders (drömmer sig bort till en tid då män var män, kvinnor var kvinnor och serietidningar var tryckta på sunkigt papper)
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Testa filmen "Sanctuary" (har jag för mig att den heter) med allas vår Peter Stormare.

Ang. serier, försök få tag på "Jonah Hex, Two-gun Mojo" och de andra album som är skrivna av samma team. Vad jag har hört så är tyvärr så att dessa INTE går att köpa längre i handeln (enligt människorna på Pocket i Lund.)

Är du intresserad av skräckwestern så bör du pröva på spelet "Deadlands" som är utgivet på Pinnacle Entertainment. Vi har haft ganska skoj med detta.

M.v.h.

Red Dust (som håller ett vakande öga från Lund.)
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Purgatory tycks det som att rullen ifråga heter:

http://us.imdb.com/Title?0158131

Verkar riktigt intressant, inte minst för att Brad Fiedel (Terminator) gjort musiken. Tack för tipset! Dessvärre tycks den inte finns på dvd varken på R1 eller R2. Tips om var man kan få tag på den?

Two-Gun Mojo har jag läst, helt okej.

Deadlands känner jag förstås också till. Tycker dock personligen att det är lite för mycket överdriven crazy-steampunk a la Wild Wild West (dvs fel sorts steampunk) över det spelet. Föredrar en något mer nedtonad kampanjmiljö med skräckinslag.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Lite rollspel kanske? Werewolf Wild West snubblade jag över för ett tag sen, vet inte alls något om det förutom att det var från White Wolf och att det antagligen var till andra utgåvan av Werewolf... På en bild slogs varulvarna med Zombies.
 
Top