Nekromanti Western sidor ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hejsan jag undrade vilket format sidorna i western 3 och 4 har. Jag tänkte nämligen köpa dem men eftersom regelböckerna är rätt långa för en 12 åring som mig så tänkte jag se vilket format sidorna har och kanske hur liten texten är. Min fråga är egentligen hur drygt det är att läsa en sådan lång regelbok.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Det stora problemet (tycker jag) med Western III (och Western IV?) är att reglerna är alldeles för komplicerade. Den stora fördelen med det svenska Western-rollspelet är att det just är på svenska och att det har en ganska omfattande världsbeskrivning. Det är den världsbeskrivningen som gör Western tjockt. Jag tror det är A4 eller nästan A4-format på Western III/IV. Men du kan räkna med att Western III och IV innehåller väldigt mycket text. Mycket text och krångliga regler tycker jag gör Western III/IV till ett dåligt rollspel för 12-åringar. Sedan behöver du inte läsa allt i Western-böckerna men jag läste Western I som barn och det var för mycket text och för krångliga regler för vår spelgrupp. Jag gissar att du kommer att uppleva Western III och IV på samma sätt som jag upplevde Western I.

Men det finns en lösning för dig. Chaosium har gett ut ett Western-rollspel som heter Aces High och som använder BRP. BRP kan du lära dig genom att läsa Riotminds DoD-gratis-pdf (den svarta regelboken som kom innan DoD Expert). Det räcker att du läser kapitlen Din rollperson, Färdigheter, Strid, Tid & rum. Sedan kan du använda alla vapenvärden mm från Aces High istället för DoD-vapentabellerna. Många saker i kapitlet som handlar om att skapa rollpersoner i Western III kan du använda i vilket Western-rollspel som helst. Tex yrken, bakgrund, löner, utrustningspaket, yrkenas färdigheter mm. Även färdighetslistorna i Western III fungerar i vilket Western-rollspel som helst. Det är bara namn på färdigheter och beskrivningar av dem. Western III är ganska billigt. Western IV är mycket dyrare (2 böcker som kostar 400 kr/st) men är mycket snyggare än Western III också.

Det blir lite meck med att konvertera SLP-värden (färdighetsvärdena och grundegenskaperna) till BRP men det är inte svårt om man utgår från att FV 10 i Western III motsvarar 50 % i BRP. Jag tror SLP-värdena i WIII motsvarar de här värdena i BRP.

Jag föreslår den här konverteringen av grundegenskaperna i WIII till BRP:

WIII -> BRP
Fysik -> Fysik
Styrka -> Styrka
Koordination -> Smidighet
Motorik -> Storlek (Storlek = 20 - Motorik)
Snabbhet -> stryk!
Intelligens -> Intelligens
Bildning -> Karisma
Självdisciplin -> Psyke
Vaksamhet -> stryk!

Du behöver inte konvertera grundegenskapsvärdena eftersom WIII och BRP har värden mellan 1-18. Men du får stryka två grundegenskaper och byta namn på några som du ser.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Så om jag hade varit du så hade jag:
  • Använt reglerna för att skapa rollperson, strid, tid & rum och färdigheter från DoD (du kan använda Aces Highs rollformulär som är gjort för BRP eller använda rollformuläret som jag länkar till i nästa kommentar).
  • Använt vapenvärden från Aces High som är anpassade till BRP (eller hitta på skadevärden med hjälp av Mutant Å0 BRP - läs mer om hur du gör i nästa kommentar).
  • Låtit spelarna välja (slå fram) yrke, bakgrund, födelseort, namn, utrustning, pengar mm från kapitlet som hamlart om att skapa rollperson i Western III.
  • Spelat äventyren till Western IV för snygga SLP-bilder.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Titta vad jag hittade! Ett BRP-rollformulär på svenska till Western!
Baschanserna har du på sidan 13/14 här. Färdigheterna får du översätta själv med Engelsk-svenskt lexikon.
Du behöver fortfarande rollspelet Aces High eftersom det innehåller Western-vapentabeller (skadevärden mm) till BRP (se längre ner för ett alternativ om du vill slippa köpa Aces High).

Western III och Aces High har många färdigheter som är likadana. Titta på färdighetslistan i WIII och leta upp motsvarande färdighet i Aces High förhandstitt-filen. Du ser baschansen att lyckas i BRP. Om en färdighet i WIII inte finns i Aces Highs lista så ta en baschans från den färdighet i Aces High som du tycker liknar den färdighet i WIII som du söker baschansen för. De färdighetsvärden som hör till färdigheter som ingår i RP yrke behöver du inga baschanser i utan de översätter du enkelt med konverteringstabellen som jag länkade till i förrförra kommentaren.

Aces High kostar 80 kr som pdf och Western III kostar 250-300 kr. DoD är gratis som pdf på Riotminds hemsida. Om du vill slippa betala 80 kr för Aces High så kan du konvertera skadevärdena i Western III till BRP genom att använda skadevärdena för knytnäve, yxa, kniv, revoler och gevär på sidan 9, 10 och 11 i Mutant Å0 BRP-regler. Du ser i MÅ0-pdfen hur många T6 olika typer av vapen ska göra för att det ska stämma med hur många kroppspoäng RP och SLP har i BRP. Med Mutant Å0-vapentabellerna till BRP framför dig kan du hitta på rimliga skadevärden till alla vapen i Western III.

Om du gör som jag har beskrivit för dig så behöver du bara läsa några kapitel i DoD-gratisfilen, ett kapitel i Western III (det kapitel som handlar om att skapa rollpersoner) och äventyren till Western III/IV. Du kan så klart läsa mer i Western III/IV om du känner för det men det är inte nödvändigt för att spela äventyren om du konverterar SLP-värdena till BRP och spelar med BRP-regler så som jag har tipsat dig om. Allt som allt behöver du kanske läsa 50 sidor i Western III (kapitlen som handlar om att skapa rollperson och kapitlet som handlar om färdigheterna), 20 sidor i DoD-filen (kapitlen Din rollperson, Färdigheter, Strid och Tid & rum) och de Western-äventyr ni ska spela. Resten av texten i Western III är bara en bonus som hjälper er att uppleva vilda västern. Det kan ni komma runt genom att titta på lite Western-filmer och hjälpas åt att hitta på något ni tycker är rimligt när ni inte vet vad som gäller.

Varför har inte Western enkla basregler och världsbeskrivning som nedladdningsbar pdf på 5-10 sidor som GURPS, SW, BRP, d20 har och som gör att personer som Trollkalle kan spela Western utan att behöva läsa igenom 300+ sidor?
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Western III är 21 cm brett och 28 cm högt.

Western IV är 21,6 cm brett och 28 cm högt - det är anpassat efter amerikanska böcker och är ett format som heter US Letter.

Om man började spela Drakar och Demoner är förstås BRP det lättaste systemet att lära sig. Men om du inte redan kan det systemet jättebra tycker vi att du skall ge Western en chans, för det är inte så himla krångligt egentligen.

Det viktigaste du behöver veta är att du använder en tjugosidig tärning och skall slå högt som möjligt, för ju högre resultatet blir, desto bättre går det. Rullar du 20 får du slå om och lägga ihop tärningsresultaten. Rullar du 1 har du Fumlat, då är risken jättestor att du misslyckas och något jobbigt kan hända. Till ditt tärningsslag får du lägga hur bra du är i en Färdighet eller den Egenskap du använder. För det mesta räcker det att komma upp i 20 för att lyckas.

När du skjuter använder du ett sikte som du lägger där du vill träffa. Det kan vara lite svårt första gången du använder det, men går sedan väldigt enkelt att använda.

Det här är det viktigaste du behöver kunna. Sedan finns det en del extra regler, där till exempel en Färdighet som heter Vapensnabbhet avgör hur ofta du får skjuta.

Sedan kan du lägga till regler för Rykte, som gör att om du gör elaka saker tycker folk illa om dig och blir rädda för dig, men om du hjälper andra är folk du möter trevligare mot dig.

I Western IV kan du också bestämma några Fördelar och Nackdelar som beskriver hur din rollperson är som person, vilket gör det lättare att spela någon som är annorlunda än du själv är. Dessutom kan du belönas med lite extra hjälp ibland för dina Fördelar, om Nackdelarna gjort att du fått problem tidigare.

Sedan försöker vi ha väldigt mycket spelvärld i Western, att beskriva hur olika saker fungerar eller ge förslag på äventyr. Du hittar också alltid många spelledarpersoner, så att det finns folk ni kan träffa under era äventyr.

Fråga gärna på Westernformumet här på wrnu om du har några frågor, för det finns många som kan systemet jättebra och de brukar vara snabba på att svara, även om vi inte hinner svara dig.

Ha det gott,

Tove & Anders
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Några saker som jag tycker du Trollkalle behöver hitta på specialregler för om du väljer att spela med BRP är:
  • Revolverdueller (det engelska Western-rollspelet Boot Hill 3rd kan vara ett spel att plocka revolverduell-regler från)
  • Förmågor (finns med på BRP-rollformuläret som jag länkade till - verkar finnas i WIV enligt Anders & Toves kommentar innan)
  • Rykte (använd reglerna i DoD Expert eller i Western III/IV)
Förmågor

RP kan ha T3 förmågor och T3 nackdelar (slå T6: 1-2 = 1, 3-4 = 2, 5-6 = 3). Här är några exempel på förmågor som RP skulle kunna ha för att spelet ska kännas mer vilda västern (slå T20 eller välj från listan).
Om du vill ha lite balans i hur RP använder positiva/negativa förmågor så kan du kräva att de offrar ett Erfarenhetspoäng (titta på BRP-rollformuläret) för att använda en förmåga och RP kan få nya Erfarenhetpoäng genom att aktivera en Negativ förmåga när de har en nackdel av det.

Positiva förmågor
  1. Vänner (RP har en eller flera inflytelserika vänner, indianhövding, bankir, sheriff eller amréofficer)
  2. Utmärkt hörsel (RP får bonus på färdigheter som är beroende av god hörsel)
  3. Utmärkt syn (RP får bonus på färdigheter som kräver god syn)
  4. Utmärkt luktsinne (RP känner doften av den svettiga revolvermannen på långt håll)
  5. Dubbelhänt (kan skjuta lika bra med höger som vänster hand men inte samtidigt)
  6. Lojal (sviker aldrig en vän)
  7. Hästvän (RP kan rida barbacka utan få minus på Rida, skjuta och rida samtidigt utan minus)
  8. Ögon i nacken (RP har lättare för att upptäcka saker som händer snett bakom honom/henne)
  9. Snabbhänt (kan dra och skjuta i samma runda utan att få minus)
  10. Religiös (frågan är om Gud bryr sig?)
  11. Prickskytt (RP kan sikta och skjuta samma runda utan att få minus)
  12. Kvinnotjusare (vanliga kvinnor faller för RP. Gäller ej viktiga SLP. Kräver Karisma 15+)
  13. Djurvän (RP har god hand med djur, hundar skäller inte på, biter inte RP, vilda djur attackerar RP sist av alla mm)
  14. Stilig (RP är mån om sitt utseende, fina kläder)
  15. Sjätte sinne (RP får en obehaglig känsla i kroppen när något farligt är på väg att hända)
  16. Hitta på en egen positiv förmåga!

Negativa förmågor
  1. Fiender (RP har en eller flera fiender som är ute efter honom/henne som prisjägare, sheriff eller laglös)
  2. Dålig syn (RP får extra mycket minus på långt håll och om på färdigheter som kräver god syn)
  3. Dålig hörsel (RP får minus på färdigheter som kräver god hörsel)
  4. Dåligt luktsinne (RP känner inte om mat luktar illa)
  5. Alkoholist (RP måste dricka lite alkohol för att inte får minus på färdigheter)
  6. Feg (RP måste klara att slå under Psyke med 3T6 för att inte fega ur i tuffa situationer)
  7. Girig (RP måste klara slå under Psyke med 3T6 för att motstå lockelsen av pengar)
  8. Opiummissbrukare (RP måste stilla sitt begär av opium för att inte får minus på färdigheter)
  9. Spänningssökare (RP utsätter sig för fara i onödan)
  10. Otursförföljd (RP fumlar på 01-10 istället för 01-05, varje fummel fer 1 Erfarenhetspoäng som kan användas för att aktivera en fördel)
  11. Allergisk mot bruna bönor och fläsk (RP fiser så andra RP/SLP tror att någon skjuter på dem 1T6 timmar efter att RP har ätit bruna bönor och fläsk, RP måste slå under 3T6 mot Psyke för att inte släppa en brakskit när han eller hon smyger eller gömmer sig, de andra RP måste klara Rida för att skotträdda hästar inte ska skena när RP släpper sig)
  12. Bråkstake (alkohol + saloon = slagsmål, finns det inga cowboys eller gruvarbetare på saloonen så spöar RP pianisten)
  13. Minoritet (RP är homosexuell, svart, funktionshindrad, halvindian eller något annat som gör att RP blir illa behandlad av många i sin omgivning)
  14. Ohygienisk (RP badar aldrig, tvättar och rakar sig sällan, luktar svett, dåliga andedräkt)
  15. Hitta på en egen negativ förmåga!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Trollkalle;n119451 said:
Hejsan jag undrade vilket format sidorna i western 3 och 4 har. Jag tänkte nämligen köpa dem men eftersom regelböckerna är rätt långa för en 12 åring som mig så tänkte jag se vilket format sidorna har och kanske hur liten texten är. Min fråga är egentligen hur drygt det är att läsa en sådan lång regelbok.
Hej!

Jag har läst Western IV som PDF-fil (beta, men så gott som färdigt) och jag tror inte att du skulle tycka att det var särskilt drygt stt läsa. Det är mycket bilder, tabeller, och styckesindelningar - inte alls att jämföra med att läsa motsvarande skönlitterär bok! :) Många sidor går även åt till att beskriva de olika rollerna (Prisjägare, Pinkertonagent, Cowboy, osv.)

När det kommer till reglerna så är de första utgåvorna av Western kända för att ha väldigt avancerade regler (jag försökte mig själv på det i 9-10 års åldern..) men reglerna i den kommande versionen Western IV är kraftigt genomgångna och de delar som var stela är antingen bortplockade eller ändrade till det bättre. Jag tror inte att du skulle ha problem att förstå dem, inte värre än BRP iaf. Fastnar du så finns forumet här på rollspel.nu så att du får hjälp med förklaringar! :)
Jag rekommenderar dig dock att invänta Western IV hellre än att köpa Western 3!


Anders & Tove (spelets konstruktörer) glömde peka dig till sin hemsida där du finner en hel del information och förhandstittar på innehållet: http://www.rollspel.com/western/we4.html (börja nedifrån och upp)

Det enda som jag möjligtvis ser skulle kunna vara ett hinder är prislappen.. Western kostar en slant (inte dyrt, prisvärt! Men det är tjocka böcker med mycket bilder och fin kvalitet..). De gör ju att det är ett spel man kanske inte vill köpa av misstag.

Har du spelat en del andra rollspel tidigare?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Inkognito;n119558 said:
När det kommer till reglerna så är de första utgåvorna av Western kända för att ha väldigt avancerade regler (jag försökte mig själv på det i 9-10 års åldern..) men reglerna i den kommande versionen Western IV är kraftigt genomgångna och de delar som var stela är antingen bortplockade eller ändrade till det bättre. Jag tror inte att du skulle ha problem att förstå dem, inte värre än BRP iaf. Fastnar du så finns forumet här på rollspel.nu så att du får hjälp med förklaringar! :)
Jag rekommenderar dig dock att invänta Western IV hellre än att köpa Western 3!
Min personlig uppfattning är att reglerna i Western III är alldeles för krångliga. Så jag hoppas verkligen att reglerna har fått sig en rejäl omgång i WIV för annars är de för krångliga för mig i WIV också. Men varför har de inte enkla grundregler och avancerade regler i Western?

WIV är så sjukt snyggt med Lukas Thelins illustrationer. På den punkten är WI-III inte jämförtbart med WIV. Men smakar det så kostar det. 800 kr för ett rollspel är mycket pengar även om det är värt priset om man så bara använder delar av rollspelet.
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Jag håller med, reglerna är nog lite mustiga för en 12åring och böckerna är dyra(men jätte fina och lyxiga) . Skitkul att det inte bara är vi gamla gubbar som tycker rollspel och i synnerhet Westerntemat är kul!
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Ja inkognito jag har läst igenom DoD 2 utgåvan DoD expert Eon IV och halva svavelvinter och jag har spelat MÅ0 Svavelvinter DoD 2 DoD expert Eon IV och lite svavelvinter. Jag har även läst några äventyr.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Nu var det förstås ett tag sedan jag var 12, men reglerna är klart enklare att ta till sig i Western IV än ver. 3.
Fortfarande är det såklart mer att hålla reda på än "slå för att träffa" + "slå för KP skada"... Jag skulle säga att uträkningarna är enkla, men det är (relativt) många modifikationer och steg att hålla reda på..
Jag ser inga problem med att införa en del stegvis allt eftersom man lär sig iofs.

Böckerna genomsyras dessutom av regelexempel nu, jag får känslan av att man verkligen ansträngt sig på denna punkt! (Förmodligen pga att tidigare utgåvor fått ett visst rykte att ha tuffa regler)

Kortfattat:


Färdigheter:
Färdighetsvärde (1-20 om jag minns rätt) läggs ihop med en "obegränsad" (dvs. Slå om eventuell 20 och addera ihop slagen) tjugosidig tärning. Resultat över 20 lyckas.
Är det lättare eller svårare än normalt kan SL modifiera slaget med +/- 5-15 (hjälpsam tabell finnes för att avgöra svårighetsgrader).

Strid:
Närstrid:
Detta har faktiskt blivit lite mer att hålla reda på än i tidigare utgåvor. Men det är helt fantastiska regler! Aldrig har närstrid varit så kul i ett rollspel!
En skillnad mot många andra spel är att snabbhet/initiativet är mer centralt. Det är dessutom dynamiskt och ändras under striden, antingen genom att du slår bra eller genom specialmanövrar. Den som har initiativet är offensiv (anfallare), den andre är defensiv (försvarare).
Får man in en träff så slår man för vart man träffar och slutligen för skada och chock.
Det är en del modifikationer att plocka med sig men jag tror man lär sig snabbt (ex. Träff i huvudet innebär att skadan blir en nivå värre..)

Avståndsstrid:
Här har det skett en del ändringar utan att tumma på kvaliten! Ingen snabbhetstabell krävs längre. Snabbhet avgör hur många handlingar du får i en runda, samt i vilken ordning man utför sina handlingar. Det blir såklart lite att hålla reda på jämfört med traditionellt initiativslag.
För träff används den berömda träffmallen som är en genomskinlig plastfilm med ett sikte. Den läggs på olika figurer (gubbe till häst, gubbe bakom tunna, osv) och man läser av sitt träffslag vart man träffar. Genialiskt och inte speciellt svårt!

Skador:
Skada slås fram med tjugosidig tärning, lägg till skadebonus men dra av motståndarens Tålighet och eventuella skydd. Sedan läser man av i en tabell utifrån vapnets skadegrupp.
Chockslag slås sedan med T20 +chocktålighet = läs av i tabell vad som sker (avsvimmad etc.)


Så.. Ja traditionell BRP är såklart lättare eftersom det inte innehåller lika mkt! :)

Personligen började jag spela rollspelet Wastelamds något år senare än 12 (13-14 kanske) och reglerna där var på sina ställen betydligt krångligare (uträkningar med "rötter" för sprängämnen!)

Pengarna är som sagt en annan fråga.. Men är man 12 år så har man ju kanske 60 år på sig att spela det för att få valuta för pengarna, det är ju inget dataspel som tar slut efter 10 timmar! :)
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Inkognito;n119611 said:
Jag skulle säga att uträkningarna är enkla, men det är (relativt) många modifikationer och steg att hålla reda på.
Det är nog just modifikationerna och alla stegen som jag minns som alltför krångligt för min smak.

Genialiskt och inte speciellt svårt!
Jag tyckte det var svårt att inte rulla tärningen på träffmallen eller stöta till den när man skulle läsa av den så att man fick göra om allt. Träffmallen hade jag gärna sett som app till en surfplatta med lås-funktion så mallen ligger still.

Vad jag kommer ihåg så finns en gammal vanlig träfftabell i Western om man inte vill använda träfffmallen. Så träffmallen är knappast en avgörande del av spelet utan mer en cool finess.

Sedan läser man av i en tabell utifrån vapnets skadegrupp.
Chockslag slås sedan med T20 +chocktålighet = läs av i tabell vad som sker (avsvimmad etc.)
Att läsa av tabeller under spel gIllar jag inte heller men smaken är ju olika.

Om Trollkalle tycker att Mutant Å0 har tillräckligt krångliga regler så tror jag Westerns regler är too much men om Trollkalle tycker att Mutant Å0 reglerna är enkla så kanske han inte kommer att få problem med reglerna i Western.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Harry jag har bara spelat MÅ0 och inte SL:at det. Men reglerna som spelare känns inte sådär jätte krångliga och inte heller Eon IV eller DoD.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Harry S;n119613 said:
Det är nog just modifikationerna och alla stegen som jag minns som alltför krångligt för min smak.
..och detta tror jag att du till och med får mer av än i tidigare utgåvor. Jag missade att skriva att varje stridsfärdighet har specialmanövrar som du får välja några för varje grad av färdighetsvärde du har. Manövrerna ger sedan olika bonusar, exempelvis "Gard" för bl a Boxning, som ger +1 per grad till parera, eller "Våghals" som ger +10 träffchans men lämnar dig sårbar och straffar sig med -10 påföljande handling. Detta öppnar dock upp för taktiska val i striderna och det är inte "slå/parera" som i de flesta andra spel. Specialiseringar är även för avståndsvapen.

Harry S;n119613 said:
Jag tyckte det var svårt att inte rulla tärningen på träffmallen eller stöta till den när man skulle läsa av den så att man fick göra om allt. Träffmallen hade jag gärna sett som app till en surfplatta med lås-funktion så mallen ligger still.
Hehe.. Större bord!
En sådan app låter väldigt intressant!

Harry S;n119613 said:
Vad jag kommer ihåg så finns en gammal vanlig träfftabell i Western om man inte vill använda träfffmallen. Så träffmallen är knappast en avgörande del av spelet utan mer en cool finess.
Sant! Tror även den fasta mallen använda om man inte siktar.


Harry S;n119613 said:
Att läsa av tabeller under spel gIllar jag inte heller men smaken är ju olika.
Det blir såklart ett extra moment, men jämfört med att räkna 5T6+3 så är det nog smma tid ungefär. Jag gillar starkt hur det påverkar vapenskadorna dock. Du läser i kolumn för vapnets skadevärde och ju högre, ju lägre värde behöver du slå med T20:an


Harry S;n119613 said:
Om Trollkalle tycker att Mutant Å0 har tillräckligt krångliga regler så tror jag Westerns regler är too much men om Trollkalle tycker att Mutant Å0 reglerna är enkla så kanske han inte kommer att få problem med reglerna i Western.
M:0 har riktigt fina regler! Det är det spel vi kör uteslutande i vår grupp just nu. Western IV kommer bli ett ypperligt komplement! :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Trollkalle;n119660 said:
Harry jag har bara spelat MÅ0 och inte SL:at det. Men reglerna som spelare känns inte sådär jätte krångliga och inte heller Eon IV eller DoD.

Jag har själv inte läst Eon, men från vad jag har hört så är det hyffsat djupa regler (och mycket tabeller). Fixar du det så lär inte Western IV bli några problem.
Från bad jag läst om senaste epn (IV?) så verkar en del designtankar delas mellan de två spelen också! Helt min egen uppfattning byggd på små glimtar här på forumet dock, så kan mkt väl ha fel! :)
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Inkognito;n119725 said:
Det blir såklart ett extra moment, men jämfört med att räkna 5T6+3 så är det nog smma tid ungefär. Jag gillar starkt hur det påverkar vapenskadorna dock. Du läser i kolumn för vapnets skadevärde och ju högre, ju lägre värde behöver du slå med T20:an
Nu har jag inte särskilt bra koll på skadetabellerna i Western men jag har för mig att de har en enda skadetabell för alla vapen som är graderad i x-led för skdaevärde och i y-led för T20:an?

Jag undrar varför har de inte Stick-, Hugg-, Kross- och Skjutskadetabeller när de ändå har skadetabeller? Jag tror Rolemaster har olika tabeller för olika typer av vapen och det roliga är ju att skadorna beskrivs på ett sätt som passar vapentyperna:

Stick: Vapnet (ex värjan) stöts djupt in i offret och penetrerar ett organ (ex punkterad lunga).
Hugg: Avhuggna kroppsdelar (ex fingrar, tår, örsnibb). Blödning.
Kross: Krossad kroppsdel (ex knäckt näsa, -3 i Utstrålning).
Skjut: Kulan fastnar i kroppsdelen. Risk för infektion. Blödning.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag som läst både Eon IV och Western IV skulle säga att reglerna ligger på samma nivå, lite för detaljerade för somliga, men det finns regler för det mesta, vilket kan vara enklare för spelledaren ibland.

Exempel det blir minus 15 i CL när man skjuter från en häst i galopp, det kan man lätt kolla upp i en tabell och slippa höfta , vilket kan vara svårt för nya SL.

En annan bra grej med western är att det finns massa bra färdiga äventyr, det är dock ett dyrt spel, kan jag känna spontant.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Swedish Chef;n119767 said:
Exempel det blir minus 15 i CL när man skjuter från en häst i galopp, det kan man lätt kolla upp i en tabell och slippa höfta , vilket kan vara svårt för nya SL.

En annan bra grej med western är att det finns massa bra färdiga äventyr, det är dock ett dyrt spel, kan jag känna spontant.
Med få svårighetsnivåer så blir det enkelt att höfta även för en oerfaren spelledare. Halv täffchans, normal träffchans eller dubbel träffchans. RP rider och skjuter. Det blir halva träffchansen. Normal träffchans är för enkelt i sammanhanget så det får bli det enda alternativet: halv träffchans

Det finns massor av äventyr till Western, Boot Hill, Deadlands med flera och massor av TV-serier och filmer att inspireras av.

Det jag saknar till Western-rollspel är en riktigt jävla bra kampanjmiljö. Jag hoppas kampanjstaden Buffalo Crap i western IV eller vad den hette som Anders & Tove skrev om i en annan tråd är just en sådan kampanjmiljö.

det är dock ett dyrt spel, kan jag känna spontant.
800 svenska pesos är mycket pengar men jag hoppas och tror att man får vad man betalar för. Bara de illustrationer jag har sett i WIV hittills får mig vilja lätta på plånboken. Western IV - Sveriges genom tiderna bäst illustrerade rollspel?
 
Top