Nekromanti Western med neotech offensivs kalibrar.

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ok, det här må låta lite konstigt och kanske helt omöjligt. Men jag skulle vilja ha lite hjälp av några vapenexperter som jag är rätt säker på finns på forumet. Om man skulle översätta de olika kalibrarna i Western IV till de kalibrarna i Neotech offensiv, vilka kalibrar skulle då bäst motsvara varandra. Jag förstår att många kalibrar inte har en modern motsvarighet, men om man måste välja en kaliber i offensiv för varje kaliber i Western IV, hur skulle er lista se ut då?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag har tyvärr inte Neotech offensiv..
Är önskan att få data på vad kalibrarna i neotech skulle få för värden i Westerns regelsystem, eller som du faktiskt skriver, att behålla värdena i nuvarande tabeller men byta ut namnen på kalibrarna?
Modern ammunition är såklart bättre på många sätt, inte minst genom förbättringar av krutet (modernt krut genererar mkt mer kraft än svartkrut).
Men det påverkar såklart mest räckvidd, träffsäkerhet och penetrationskraft.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nja, jag skulle vilja ha vilken modern motsvarighet i offensiv jag kan använda till varje kaliber i Western IV. Jag och min grupp kör vårt egen mix av husregler och inspiration från en handfull rollspel. Vi gillar skadesystemet i neotech offensiv och använder den även till western. Därför vill jag ha lite hjälp med vilken kaliber i offensiv som är mest lik 56-56rf tex. Ja alla kalibrar.

Jag vet att moderna vapen är bättre på alla sätt, därför eftersöker jag vilka kalibrar i dessa två system som är mest lik varandra om man måste välja en offensiv-kaliber för varje sorts kula i western. Jag tänkte göra det själv ikväll men upptäckte självklart att min offensiv-bok är där vi brukar spela och den går ju inte att få tag på som PDF. Western har jag som både fysisk och pdf.

Snälla neogames/helmgast, scanna in en PDF version av offensiv. Plocka sönder en bok om ni måste, jag betalar för boken även om jag bara vill ha pdf-filen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu har jag min offensiv-bok hemma och skall översätta alla western-kalibrar så gott det går till en offensiv-motsvarighet. Mycket jobb för det är många olika sorters ammunition som skall översättas. :) Men jag gillar vapenrunkeri och mycket detaljer.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Motsvarigheter är knepiga. Patronerna i western är laddade med svartkrut, vilket har ett lägre tryck en röksvagt krut och därmed lägre utgångshastigheter. Detta gör i sin tur att de är mindre problem att skjuta omantlade blykulor (högt tryck gör att mjukt bly fastnar i räfflorna och träffsäkerheten raskt går åt skogen). Om man ska hitta någon slags matematisk jämförbarhet är väl utgångsenergi (muzzle energy) i Joule det lättaste att gå efter. Se bara till att du tar piplängden i anspåk!

Annars kan man höfta det:
.45LC (civil laddning), 44-40 ? .45 ACP
övriga .44 ? 9mmP
.38 ? klen .38 special
etc...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Pendragon: Ja typ så! Jag kommer höfta till det och det kommer verkligen inte bli några exakta resultat. Jag vill egentligen mer se att en del vapen är bättre än andra på grund av kalibern. Jag gillar tanken bakom att kalibern gör skadan men vapnet mer avgör räckvidd och eldhastighet. Så jag kommer behålla vapnens räckvidd och snabbhet samt omladdningstid från Western IV, men konvertera kalibrarna till offensiv-motsvarigheter. Det kommer som du säger bli en rejäl höftning, men bara det upplevt logiskt av mina spelare att tyngre kalibrar gör mer skada/pen så kommer illusionen om realism vara bevarad :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har nu gjort en hel lista för konvertering av varje Western-ammunition till en Offensiv-motsvarighet. Det krävde en hel del efterforskande om själva kulans vikt och krutladdning osv. Listan blev säkert helt fel på en massa sätt, men det känns i all fall som om jag lyckades skapa det jag sökte, ett system som fungerar med det skadesystem som vår grupp kör med. Jag är nöjd och tror min grupp blir nöjd :)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,202
Man tycker helmgast borde haft någon formel för detta som dom kanske vill dela med sig av?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tror nog inte Helmgast/neogames hade tänkt sig att man skulle använda delar av deras regler till andra spel, i alla fall vore det omöjligt för dem att göra egna tabeller för alla möjliga crossbreeds vi spelledare skapar för våra grupper.


Och min lista vågar jag inte visa då jag garanterat blir uppläxad av någon som vet bra mycket mer än jag om vapen, och då får jag skriva om hela listan ;-)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
I början av tråden efterlyste du folk till att läxa upp dig om vapen. Fram med listan nu! ;)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Minimoni;n185453 said:
Tror nog inte Helmgast/neogames hade tänkt sig att man skulle använda delar av deras regler till andra spel, i alla fall vore det omöjligt för dem att göra egna tabeller för alla möjliga crossbreeds vi spelledare skapar för våra grupper.


Och min lista vågar jag inte visa då jag garanterat blir uppläxad av någon som vet bra mycket mer än jag om vapen, och då får jag skriva om hela listan ;-)

Se det som korrläsning. Bring it.
 
Top