Western med inslag av regler från Neotech Edge...

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Vi har diskuterat att starta upp en ny Western-kampanj ”inom kort”. Sist vi spelade var det ganska exakt de punkter som avhandlats här (Vapensnabbhet och antal handlingar, balansen i Försvar, m.m.) som störde oss regelmässigt, och faktiskt hindrat oss från att komma igång igen. Då var vi två spelare och problemet rundades väl något av att de båda helt enkelt maxade upp Snabbhet och Försvar (den spelare som inte rullat en Revolverman gjorde en ny RP efter några spelmöten helt enkelt... :( båda med GE Snabbhet 20...)

Efter att vi nu spelat en hel del Neotech Edge det sista året ser vi en hel del mekaniker vi gillar där och gärna skulle lyfta över till Western:

• Initiativbrädet. Detta skulle lösa mkt av frustrationen kring att en ”vanlig RP” (ex. Prisjägare med vapensnabbhet 15) bara får 2 handlingar med sitt gevär jmf med kompanjonen som är Revolverman och lirar med 4-5 handlingar..
Man slipper att det blir en ”reset” varje runda, det du gör i denna rundan påverkar ditt läge i nästa runda.
• Försvar. Det är ett relativt lågt värde i NE. Förvisso slår man för Försvar, men vår erfarenhet är att man behöver satsa ”Initiativpoäng” för att ta skydd effektivt. Det finns även situationer där man inte får slå för sitt Försvar, utan endast använda det passivt (tror RP snittar 8-9 i Försvar. Fienden Rullar 2T10 + ca 15)
• Battles. Denna konfliktlösningsmetod skulle ganska enkelt kunna anammas till Western och göra alla icke-stridsrelaterade konflikter intressantare. Särskilt de sociala.

Jag har inte dykt djupare i det ännu och behöver fräscha upp minnet kring Westerns regler. Tänkte mest höra om någon mer har läst och spelat båda spelen, och om intresse finns att bolla en ”konvertering”?
Målet är ändå att behålla så mkt av Westerns regler som möjligt och endast ändra det ”nödvändigaste”. Det är alltså inte en fullständig konvertering jag söker :)
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Om du påbörjar någon form av konvertering hoppas jag att du delar med dig av resultatet. Jag har gjort något liknande fast med Noir-reglerna istället för Neotech Edge och konverterat till fantasymiljö istället för Western. Ett regelhack som vi spelade med i nästan 1,5 år när vi återupptog rollspelandet efter ett deceniumlångt uppehåll. Det funkade kanske inte så bra så här i efterhand men vi hade rätt skoj. Western med sitt pang-pang kan fungera betydligt bättre med initiativbräde och liknande.

--

Vi införskaffade även Western IV-reglerna men insåg snabbt att de inte var för oss, trots att vi hade väldigt mycket roligt med Western III när det begav sig. Istället har vi spelat flera scenarion med År noll-motorn med hjälp av Effekts "Tales of The old West"-hack som du kan ta del av som patreon här. Fördelen här är att det är väldigt lätt att spela gamla konventsäventyr och liknande, för det är ganska få grejer att konvertera när det kommer till att översätta SLPs, eftersom det viktigaste går att förmedla med enstaka siffror i ett fåtal attribut eller färdigheter.

Det ska dock sägas att det blir väldigt annorlunda att spela med År noll-motorn, jämfört med Western (eller Neotech Edge)!
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
MYZ-reglerna var också uppe på tapeten faktiskt! Särskilt Svärdets Sång varianten, med Hantverk som en viktig färdighet..

Har börjat jämföra reglerna Western - Neotech Edge nu och valet mellan att endast implementera ett initiativbräde mot att göra en (mer eller mindre) fullständig konvertering känns inte lika självklart längreo_O

Det är lätt att ta sig vatten över huvudet med sånt här..

Saker jag skulle vilja lyfta över till Western:
• Initiativbrädet (På Måste-listan)
• Försvar som en aktiv handling (med ett lågt passivt värde som i NE)
• Regler för Down times
• Regler för att ”Trippa”. Därmed även Stress och Flow.. RP ska vara regeltekniskt motiverade att söka sig ett varmt bad i staden trots ett pris på sitt huvud.
• Konfliktlösningsmekaniken ”Battles”. Äntligen blir det värt att investera i ”Dans” och ”Snickra”.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Uppdatering:

Då vi kommer att starta med att köra igenom alla eminenta konventsscenarion blir problemet med min/maxande av Snabbhet inte ett lika stort problem.Det blir ju färdiga rollpersoner..
Jag kommer dock för smidighetens skull att skapa ett litet ”initiativbräde” för att hålla reda på turordning och handlingar (har ett i excel sedan tidigare, men jag tror detta gör sig bättre utskrivet med markörer som man flyttar och vänder på).
Battles kommer vi att plocka rakt av från Neotech. Det kräver inga direkta ändringar.

För framtiden kommer vi antingen att konvertera Noir (kanske med inslag från Neotech edge) och försöka behålla träffmallarna och skadesystem från Western.
Det som talar emot är att mkt i Westerns regler är väldigt bra! Noir har exempelvis inga stats för olika hästraser eller ens i närheten av Westerns vapenlistor :)

Alternativt att vi plockar bort vapensnabbhet (och grundegenskapen Snabbhet) och ersätter detta med ett Initiativvärde som sekundär egenskap baserad på ”Stridsvana + 2/grad i högsta Träffsäkerhet” eller kör på ”Träffsäkerhet+Stridsvana, och handling var 10:e steg” (formel ej slutgiltig!) Detta inte endast pga den stora variationen i antal handlingar, vi vill även uppnå att det blir värt att investera i både Gevär och Revolver. I dag blir det för dyrt pga Vapensnabbheten.
En annan sak är ekonomin kring att sikta. Det är värt att maxa Vapensnabbhet eftersom du alltid kan offra en handling (VS 5) mot +5 i TS... (Eventuell lösning: Offra en handling och få +1/grad i TS).

Vi lutar även åt att återinföra Karisma som grundegenskap.

Dessutom lär det bli en del förändringar kring Fördelar/Nackdelar och Öde. Gillar starkt ekonomin i Noir, där nackdelar kan aktiveras av spelledaren genom Ödespoäng.

Down times från Neotech blir ett måste om vi spelar kampanj i framtiden.

Gillar även hur kontakter och relationer fungerar i Noir och Neotech. Detta borde verkligen ha fått regler i Western med tanke på hur mkt tid man lägger ned på att skapa familj och släkt!
 
Last edited:
Top