Nekromanti Western-litteratur!

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hallå!

Jag har precis läst "Yukon Gold" av Blankenship, en bok jag hittade i sommarstugan jag firade midsommar i. Det hela resulterade i högläsning bland de närvarande rollspelarna.

Nu är frågan. Vad finns det mer för bra Western-litteratur? Jag har läst nån bok, men inte särskilt bra. Hur skall jag preppa nya Western? Vilka böcker ska jag läsa?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Blood Meridian av Cormac McCarthy
True Grit av Charles Portis

Sedan tar det stopp för mig. Det är inte någon speciallt stor litterär genre, i alla fall om man inte räknas in kiosklitteratur där det tydligen var populärt med western-böcker på 80-talet.

/tobias
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Boken True Grit är ganska bra, jag läste den i gymnasiet så jag mins inte så mycket mer än att jag gillade den.

The Dark Tower och första boken The Gunslinger är kanske inte så mycket en västern som det en postmodern sagan om ringen som handlar om ifall böcker är verkliga, men huvudpersonen är en revolverman och första boken har grym västern känsla. Kräver dock att man gillar Stephen King när han är som flummigast.
 

Lawless

Veteran
Joined
31 May 2006
Messages
65
Location
Sandnes, Norge
"Morgan Kane" serien av Louis Masterson/Kjell Hallbing. Disse bøkene går fra å være standard kiosklitteratur tidlig i serien, til å bli veldig bra etter hvert. Men alle er absolutt lesbare. De er også gitt ut på svensk. Se mer her ->
http://www.morgankane.org/99979353
http://www.morgankane.org/99979369

Ser her at noen av de beste ikke er oversatt til svensk, men de finnes på norsk eller engelsk.
Diablito bøkene er for øvrig også bra.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Läste nyligen "Bröderna Sisters" som var rätt bra. True Grit är lika bra som filmerna, Little Big Man tycker jag är mycket bättre än filmen, åtminstone efter att man kommit in en bit.

För klassisk västern så är Louis L'amour ofta bra, gillar särskilt hur han skriver scener som utspelar sig ute i vildmarken.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Tack alla för svar! Nu får jag kolla upp detta! :gremsmile:

Louis L'Amour har jag hört om, och True Grit ofc.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Om man tänjer på begreppet litteratur litegrann så finns det flera bra franska western-serier, till exempel Blueberry och Buddy Longway, men de lär vara helt omöjliga att få tag på annat än på ett antikvariat eller på franska.

/tobias
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Om du inte måste äga dem själv så finns serierna på hos kungliga biblioteket för fjärrlån (så länge dom är tryckta på svenska och efter 1661 förstås :gremsmile: )
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Jag gillar Larry McMurtry, Den långa färden. En schysst kofösar-roman. Kan eventuellt vara svår att få tag på. Har filmats som miniserie med bl a Tommy Lee Jones.

Samma författare har skrivit en bok om Billy the kid, som heter Vad som helst för Billy. Men den har jag inte läst.

//e
 

KnightVision

Veteran
Joined
19 Nov 2001
Messages
140
Location
Uppsala
Jag kan inte nog understryka hur bra Blood Meridian av Cormac McCarthy är. I övrigt är det Larry McMurtrys böcker som har lyckats väl tycker jag.

Många gamla Western-böcker från 1900-talets förra hälft har inte åldrats med värdighet tycker jag.
 

Byrax_UBBT

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
14
Jag tyckte också Morgan Kane-böckerna var riktigt bra, huvudet över andra kioskwesterns. Jag tror åtminstone 75 av dem publicerades på svenska under 70- och 80-talet i kioskpocketformat. De var en av huvudinspirationerna till mina egna seanser som SL för Western, finns en massa att hämta för miljöer, handling och SLP.
 

Byrax_UBBT

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
14
Minns för övrigt att "El Gringo" och "El Gringos hämnd" var två av de bästa i Morgan Kane-serien.
 
Top