Nekromanti (Western) I väntan på döden!

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vi tänkte försöka oss på lite Westernspel och jag kommer troligtvis lägga upp våra framgång och bakslag här...

Vi ska testa att köra introäventyret i grundboken- tillsammans med "Måns eminenta plug-in system för drama". Dessutom kommer vi att använda äventyret mer som setting än som en färdig berättelse att spelas... Vi får se hur det går... :gremlaugh:

På onsdag ska vi göra gubbar och sen lär det dröja ett tag till första spelpasset på grund av resor mm.

Nils
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: dokument till spelarna

Kul! Det ska bli kul att läsa hur dramaplugin funkar för er. För oss var det lite av en slow starter, men om ni vill gå direkt till det göttiga i kakan så föreslår jag att ni börjar med 1 marker/spelare.

NilsH said:
Om någon har pokermarker som vi kan använda till detta så vore det bra!
Jag var väldigt, väldigt nära att beställa Deadwoodboxen bara för att få coola Deadwoodmarker. :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Gör rollpersoner

Igår kväll träffades jag, Stefan och Carl för att dra igång det här Western-projekt. Stämningen sattes direkt när Stefan slet upp en tarot-kortlek ur väskan och slängde i bordet "min rollpersoner styrs av sina egna spådomar"! Calle visade sig också vara heltänd på det andliga och vi kom överens om att Carnivale på något sätt skulle vara en del av settingen.

Calle gjorde en revolverman som blivit frälst och nu låter Jesus stämma ljuda i revolverhanens slag mot patronen. Han jobbar som andlig prickskytt på Carnival Carne där även Stefans karaktär arbetar. Stefans karaktär (siare, medium och tarot-kortläsare) ses som ett helgon av Calles- och Stefans karaktär har nu sett i sina kort att undergången är nära, och en man som jobbade med att resa tält under en månad för något år sedan- Lucas Jameson kommer att vara det kärl genom vilket frälsaren kommer att beträda jorden. Lucas Jameson har enligt ryktet synts till i staden Bishop´s Lodge och måste snarast värvas till den heliga kampen!

Vi prövade att göra lite relationer, och ska även testa Måns plug-in system. Det känns som att vi har en mycket bra grund för kul rollspel. Det enda jag egentligen oroar mig för är att spelarna ska vara lite för utflippade och knasiga och inte intressera sig för sina rollpersoner som människor- utan mer som medel att hitta på asknäppa grejer... Men det kan ju också bli kul!

Calles Djävul är Fanatism och Stefans är Vanföreställningar. Vi får se hur det blir, jag tror de båda kommer att njuta av att spela ut sina djävular och leta efter tillfällen- vilket på ett vis motverkar Djävulens syfte som något hemskt och dåligt Jag undrar om Djävulen förutsätter att man engagerat sig i rollpersonens öden och välmående- så att man inte vill att Djävulen ska styra... Men det här kan nog också bli fett!

Vi ska ha med skäggiga damer, konstig indianmagi, järtecken och katter som föds med tre huvuden!

Angående Måns plug-in så verkar det grymt bra- men jag tycker man måste kompletera med relationer och mål. Sen saknar det- om man ska vara extrem-kritisk - något som liksom gör att spelaren får upp ögonen för sin rollperson som en människa att engagera sig i. Ordspråken blir väldigt "ytliga"- i motsats till att gräva ner sig i hur det känns och vad rollpersonen tänker och drömmer om... (vilket man mer får ut av Beliefs i BW, och i Solars Nycklar) Men som sagt- vi har inte testat i spel ännu- ska bli spännande att se hur det går!!!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Miroslav Eli Kelenen

  • Fysik 10
  • Styrka 13
  • Koordination 13
  • Motorik 17
  • Snabbhet 14
  • Intelligens 17
  • Bildning 13
  • Självdiciplin 8
  • Vaksamhet 20
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Gör rollpersoner

NilsH said:
...vi kom överens om att Carnivale på något sätt skulle vara en del av settingen[...] Vi ska ha med skäggiga damer, konstig indianmagi, järtecken och katter som föds med tre huvuden!
Så coolt!

NilsH said:
...jag tror de båda kommer att njuta av att spela ut sina djävular och leta efter tillfällen- vilket på ett vis motverkar Djävulens syfte som något hemskt och dåligt Jag undrar om Djävulen förutsätter att man engagerat sig i rollpersonens öden och välmående- så att man inte vill att Djävulen ska styra... Men det här kan nog också bli fett!
Delvis. Grejen är ju att även om man tycker att sin Djävul är cool så kommer den att börja rövknulla dig och efter ett tag hamnar du i spiralen som bara kan dra ner dig i Helvetet. Var noga med konsekvenser. Djävulen är aldrig slentrian. Djävulen äter upp dig. Och han vinner alltid! :gremsmile:

NilsH said:
Angående Måns plug-in så verkar det grymt bra- men jag tycker man måste kompletera med relationer och mål.
Helt rätt. Det är en förutsättning. Djävulen måste ha något att förstöra.

NilsH said:
Sen saknar det- om man ska vara extrem-kritisk - något som liksom gör att spelaren får upp ögonen för sin rollperson som en människa att engagera sig i. Ordspråken blir väldigt "ytliga"- i motsats till att gräva ner sig i hur det känns och vad rollpersonen tänker och drömmer om... (vilket man mer får ut av Beliefs i BW, och i Solars Nycklar) Men som sagt- vi har inte testat i spel ännu- ska bli spännande att se hur det går!!!
Det är nog också rätt. Jag tror att ni bör vara ganska tydliga med hur påverkar situationen. De funkar ju mer som Traits (i BW) eller Secrets (i SS) snarare än Belifs, så de ska bara vara en beskrivande yta. Men väl i spel bör man kunna väva in sina karaktärsdrag när de blir aktuella.

Ser fram emot spelrapport!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Gör rollpersoner

  • Styrka 12
  • Koordination 17
  • Motorik 20
  • Snabbhet 20
  • Intelligens 10
  • Bildning 10
  • Självdisciplin 11
  • Vaksamhet 11
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Förberedelser spelpass 1.

  • Silver Belle frågar om Ctibor- hon framställer det som att Jed lurade dem båda, hon berättar att Vargas sköt Ctibor…
  • Vargas hotar Miroslav och ber honom fara därifrån.
  • Någon berättar att Vargas sänt bud efter de svarta revolvermännen och berättat att Ctibors bror är här.
  • Silver Belle berättar att Jed har byggt sitt imperium på Ctibors och Miroslavs pengar
  • Mark Leadbetter låtsas inte känna igen Abe Hammer men tar honom sedan avsides och ber honom slänga ut den falska slynan Linda Godsworth- Mark såg dessutom att Joseph Thomas var falsk. Mark berättar att de är ett gäng män som planerar att bränna ner Lindas lilla handelsbod
  • Linda som arbetar för Marcia Mae Prescotts handelsbod och där har hon ett rum för bön där folk samlas och turas om att leda församlingen- Linda känner igen Abe som revolverman och förkastar hans gudomlighet- påstår att det är revolvermän som han som gjort att undergången är nära
  • Gordon Stricklands bror Johnny Strickland försöker råna banken
  • Gordon Strickland kommer till stan och kräver att få med sig sin bror, han hotar sheriffen- går diot på natten med facklor och skjuter sheriffen. På saloonen använder Gordon Abes silverbibel som underlägg för sitt whiskeyglas…
  • Silver Belle vill dela skatten med Miroslav och berättar om kartan som hon stal av Adrian Carrigan, när de gräver upp ”skatten” koms de på av Bishops män
  • Bishops man Bob Marker är full på krogen och berättar att han såg Gordon Strickland rida från platsen där de hittade prästens lik Joseph Thomas (Adrian Carrigan)
  • En snabb farsartat rättegång och Lucas Jameson döms till döden- hela staden jublar
  • Lucas jameson berättar att han i Colorado vårdades av indianerna och i en vision såg Klippiga Bergens ande och vet att han ska gå upp i det stora molnet när han dör- tar det hela med ro
  • Indianer kommer till trakten, Lucas Jamesons Squaw och en mystisk medicinman som vandrar på gaotrna och försvinner när de försöker jaga bort honom, folket gör ett uppbåd för att döda dem men hittar inte dem. Squawn är plötsligt i Lucas cell och vill dö med honom. Medicinmannen säger att himlen kommer att regna av eld om Lucas dör…
  • De svarta revolvermännen dyker upp- de samma personer som jagade bort familjen Kelenen från Prag, nu är de ute efter Miroslavs bror Ctibor…
  • Bishop och Gordon skickar Midget Archer för att döda Silver Belle som de vet har haft kontakt med prästen… Rollperonerna är där och kan stoppa mordförsöket…
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Förberedelser spelpass 1.

NilsH said:
Bakfull och trött som fan har jag under dagen försökt få ihop något som ska vara en förberedelse för spel ikväll... Vi får väl se hur det går... :gremsmile:

Wish me luck!!!
Lycka till! Ser fram emot att höra om era galenskaper! :gremcool:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Förberedelser spelpass 1.

Det kommer, det kommer! För mycket grejer på gång för att ta mig tid med krönikan ikväll och de närmaste dagarna, men det ska absolut bli av, om inte annat så Måns får lite feed back på Plug in och vi får lite feed back av Måns på hur vi använde den :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Förberedelser spelpass 1.

Ett spelpass blev det än så länge...

De som planerats efter det har "förstörts" av sommartider, folk har nya planer hela tiden... :gremfrown:

Ditt inplug-system var en frisk fläckt! Det stora problemet var väl att spelarna (och jag) hela tiden ville hitta på coola scener med djävulen och det blev lite otydligt kring vem som hade berättarmakt över vad och hur mycket- storyn spårade ur lite när det plötsligt fanns ett konstigt kvinnligt sällskap av häxor som tillbad djävulen... Och en av RP sköt vilt in i deras seans... vet inte hur vi hamnade där...

Riktigt kul var en fet eldstrid i slutet, då RP stoppade bankrånare, och en av dem viftade med sin grymma Bowie-kniv och var allmänt grym! Det var kul, och de använde poängen för att klara biffen!

Så det stora problemet var att vi var lite osynkade i hur vi skulle använda systemet och hur vi skulle berätta ihop...

mer kommer, förhoppningsvis :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Förberedelser spelpass 1.

Häxseans låter ju skitcoolt! :gremsmile:

Angående berättarmakt så är tanken att man egentligen inte sätter en scen för sin Djävul utan att SL flörtar lite med den och lägger upp bollen på smash så att spelaren, när hon känner sig redo, kan ta steget själv. Det viktiga är som sagt de konsekvenser som scenen ger. Det handlar oftast bara om en enskild handling. Men, man kan ju låta övriga berätta och då sitter spelaren tyst och de andra sätter scenen, inte mer. Därefter får spelaren agera, men Djävulen ska dominera. Den sista varianten är vid 0 Djävulsmarker då SL själv både sätter scenen och spelar ut den.

Så körde vi och det funkade bra.
 
Top